سرویس: تولیدی » گفتگوی تلفنی 08:00 - چهارشنبه 12 شهریور 1393

عضو انجمن میراث فرهنگی و گردشگری شهر ورزنه:

مرگ تالاب گاوخونی و زاینده رود نشاط مردم منطقه شرق اصفهان را گرفته است

عضو انجمن میراث فرهنگی و گردشگری شهر ورزنه گفت: تالاب گاوخونی غیر از بحث جهانی بودن، به خاطر این که در یک منطقه کویری واقع شده است دارای اهمیت زیادی است.

عضو انجمن میراث فرهنگی و گردشگری شهر ورزنه در حاشیه حضور جمعی از خبرنگاران محلی و استانی در تالاب بین المللی گاوخونی در گفتگو با خبرنگار اصفهان شرق از ورزنه اظهار داشت: تالاب گاوخونی به خاطر اینکه در فلات مرکزی ایران قرار دارد و رودخانه زاینده رود به آن منتهی می شود در بحث کویر زدایی، تنظیم آب و هوای منطقه و تقویت آبهای زیر زمینی تا کنون نقش به سزایی داشته و خواهد داشت و روند تخریبی و خشک شدن آن در تخریب زیست محیطی منطقه بدون شک تأثیر زیادی خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه تالاب گاوخونی در لیست 22 تالابی که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است قرار دارد افزود: تالاب گاوخونی غیر از بحث جهانی بودن، به خاطر این که در یک منطقه کویری واقع شده است دارای اهمیت زیادی است.

ورزنه
این فعال زیست محیطی با ابراز تأسف از وضعیت کنونی تالاب گاوخونی به تغییر کارکرد های تالاب اشاره نمود و اظهار داشت: در گذشته تالاب به لحاظ وجود رطوبت موجب کنترل حرکت ماسه های روان و ایجاد مرتع و پوشش گیاهی در منطقه که هم اکنون پوشش گیاهی بسیار کاهش یافته است. همچنین در بحث تغییرات آب و هوایی که در بعضی از روز های سال عنوان گرمترین و سردترین شهر در استان را به خود اختصاص می دهد.
احمد شهباز به گونه های جانوری زیادی که از بین رفته است اشاره نمود و افزود: آهو، قوچ، ببر آسیایی، گورخر آسیایی و بیش از هفتاد و شش نوع پرنده که به تالاب مهاجرت می کرده اند اما اکنون دیگر مهاجرت پرندگان به تالاب گاوخونی را نداریم.
وی اظهار کرد: خشکی زاینده رود و تالاب، شادابی و نشاط اجتماعی را از مردم این منطقه گرفته است و وضعیت کنونی منطقه اصلا قابل مقایسه با گذشته نیست و انتظار این است که مسئولین و سازمان محیط زیست در بحث کنترل تالاب و قرار گرفتن تالاب در لیست تالاب هایی که نیاز به حفاظت محیط زیست دارند اقدام نمایند.

ورزنه
وی تصریح کرد: بارها کنفرانس هایی گرفته شده و کارشناسان اظهاراتی داشته اند اما این کافی نیست. تالاب نیاز به آب دارد و این مسئله حیات مردم ورزنه را در خطر قرار داده است و کشاورزی منطقه کاملا فلج شده است.

 

ورزنه
وی تاکید کرد: در این باره باید همه مسئولین به اجماعی برسند و قانونی حاکم شود که حق تالاب را به رسمیت بشناسد و تمام کسانی که از سرچشمه تا تالاب از زاینده رود بهره برداری میکنند بتوانند حق خود را از رودخانه زاینده رود بهره برداری کنند.

 

ورزنه

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.