سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 13:49 - سه شنبه 11 شهریور 1393

پاسخ به ادعایی که دروغ از آب درآمد

ادعای درمان دیابت به وسیله جراحی آن هم با هزینه بسیار پایین دروغ است و عملی نیست.

به گزارش اصفهان شرق: امروزه در بسیاری از شبکه ها خبری مبنی بر درمان قطعی دیابت با استفاده از جراحی مشاهده می‌شود، پزشکی که ادعا می‌کند قادر به درمان به وسیله این روش است اهل کشور ترکیه است و ادعا می‌کند روشی که او ارائه کرده در دنیا بی‌نظیر است و تاکنون سابقه نداشته است.


در این تبلیغ پزشک با اشاره به مشکلاتی که در بیماران دیابتی وجود دارد، درمان قطعی دیابت را به افزایش ترشح انسولین می‌داند و این کار را با تغییر در نحوه قرارگیری لوزالمعده انجام می‌دهد.


به دنبال افزایش تبلیغ در بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای حتی پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت بیکار نماند و بیانیه‌ای به این شرح را اعلام کرد:
“تبلیغات روش‌های درمانی عام با اهداف تجاری تهیه و پخش می‌شوند که مغایر قوانین رسانه‌ای جمهوری اسلامی است، روش ادعا شده برای درمان برخی از موارد چاقی مفرط از سال‌ها قبل در ایران در حال انجام است و به دلیل عوارض متعدد، تنها برای درمان برخی از موارد چاقی مفرط و با نظر پزشک معالج به کار می‌رود که در بیماران دیابتی هم موجب کاهش انسولین می‌شود”.


این در حالی است که بسیاری از پزشکان جراح و متخصص غدد بر این عقیده هستند که جراحی دیابت تنها برای درمان بیماران دیابت نوع دو جواب می‌دهد و برای دیگر انواع دیابت پاسخگو نیست.


پزشکان در این زمینه تاکید جدی دارند که جراحی متابولیک در درمان دیابت موثر است اما اغلب در افرادی که برای مدت طولانی به دیابت مبتلا هستند تاثیری ندارد و بیشتر در افراد چاق مبتلا به دیابت که کمتر از ۱۰ سال از بیماری آنها گذشته، کاربرد دارد.


در عکس العمل نسبت به این پدیده بنیاد بین‌المللی پیشگیری و کنترل دیابت نیز بیکار نماند و در توضیح روش جراحی متابولیک، گفت: روش جراحی متابولیک از طریق افزایش رسپتورهای GLP۱ و افزایش حساسیت نسبت به انسولین عمل می‌کند. این بنیاد عوارض جراحی متابولیک را شامل کاهش ویتامین ها و مواد مغذی، سوء جذب، انسداد و افت قند خون عنوان کرد.


این گزارش تاکید دارد: جراحی هایی که در شبکه های ماهواره ای به عنوان درمان قطعی دیابت تبلیغ می‌شود، جراحی متابولیسم است و برای کاهش وزن و رفع چاقی مفرط است.


علاوه بر اینکه باید این نکته را هم اضافه کرد که این جراحی در صورت نیاز به کاهش وزن و کمک به درمان دیابت به بهترین روش در داخل کشور قابل اجرا بوده و نیازی به اعزام بیمار به خارج از کشور نیست.

ادعای درمان دیابت به وسیله جراحی آن هم با هزینه بسیار پایین دروغ است و عملی نیست.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.