اصفهان شرق

مساله زاینده رود را سیاسی نکنیم/ بی تفاوتی در معیشت کشاورزان به چشم می خورد

کدخبر: 29952
1393/06/10 در ساعت 18:20

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق از ورزنه: از جمعی از خبرنگاران خبرگزاری های محلی و استانی در دفتر امام جمعه ورزنه گردهم آمدند و انتظارات مردم شهر ورزنه و شرق اصفهان از رسانه ها در باب مسائل و مشکلات منطقه و به ویژه حوزه آبریز زاینده رود را از زبان امام جمعه این شهر شنیدند.

حمیدرضا صادق زاده امام جمعه شهر ورزنه در ابتدای سخنان خود با اشاره به سیاسی کاری هایی که بعضا از سوی برخی جراید و مسئولین انجام می شود گفت: اعتقاد من این است که ما هیچ مشکلی با عزیزان چهار محال و بختیاری و خوزستان نداریم اما عده محدودی که غرض ورزی سیاسی دارند می خواهند اولا مسئولین را در استانهای مختلف اینگونه نشان دهند که این ها نتوانسته اند آنطور که باید مدیریت نمایند و دوم هم اینکه حرفشان حرف زاینده رود نیست، حرفشان سیاسی کاری های خودشان و مباحثی است که خودشان دنبال می کنند.

وی افزود: ما زاینده رود را نود درصد جاری در استان اصفهان و ده درصدی که از سرچشمه گرفته می شود را متعلق به چهار محال میدانیم، به همین نسبت قانون و طومار شیخ بهایی مشخص کرده است و تعریف حق آبه و سهم آبه و اشتراکی مشخص شده لذا جای هیچ بحث دیگری باقی نمی ماند.

ورزنه

وی ادامه داد: دید باید دید کارشناسانه باشد و زاینده رود را به سمت مظلومیت نبرند، ما محروم شده ایم از زاینده رود پس دیگر مظلومش نکنند که هر کسی برای خودش به سمت و سویی برود.

مشاور اجتماعی استاندار، زاینده رود را یک تمدن ملی خواند و تصریح کرد: ما جریان زاینده رود را یک تمدن ملی برای خود از چلگرد تا تالاب گاوخونی می دانیم. در این تمدن آثار باستانی، کشاورزی، صنعت، و … دیده شده و زاینده رود مثل رودهای مهم دیگر کشور یک تمدن را برای منطقه ای داراست و اضافه بر آن اگر کارون، سفید رود، ارس و بعضی دیگر را میبینید شاید همه ابعاد زاینده رود را نداشته باشد.

ورزنه

حمیدرضا صادق زاده افزود: ما امروز با مردمی مصادف هستیم که قوت زندگی روزانه خود را ندارند، اینها کسانی هستند که صد یا دویست جریب زمین داشته اند و خود جزو تولید کنندگان بوده اند. اینها بحران زده ابتدایی نبوده اند. شما می گویید مسلمان نیست کسی که نسبت به مسلمان دیگر بی تفاوت باشد، اما اکنون بی تفاوتی در معیشت مردم و خسارات را مشاهده می کنید.

وی با توجه به نزدیکی آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس اظهار داشت: هم اکنون در شهریور ماه قرار داریم و دغدغه خانواده ها در شرق اصفهان این است که هزینه تحصیل فرزندان را چه کنند؟ آیا پانصد هزار یا یک میلیون تومانی که هر پنج ماه یک بار بدهند جوابگو خواهد بود؟ آیا باید گفت اینها بروند و دیگر زندگی نکنند؟

ایشان در پاسخ سوال خبرنگاری در رابطه با جانمایی بندر خشک در شهر سجزی تصریح کرد: بندر خشک جزء خطوط قرمزی است که باید در حوزه زاینده رود بیاید، با نگاه بیشتر به جاهایی که آسیب بیشتری دیده باشد و با توجه به پراکندگی جمعیت، آنجایی که تراکم جمعیت بیشتری دارد و بخش های دیگری را میتواند تحت پوشش قرار دهد. اما تا کنون جلسه ای که در رابطه با تعیین مکان نهایی برگزار نشده است.

ورزنه