سرویس: غیر تولیدی » نقلی 01:30 - پنجشنبه 06 شهریور 1393

تونل کوهرنگ۳ تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد/ احداث سد بهشت‌آباد

وزیر نیرو گفت: مهمترین اقدام وزارت نیرو انتقال آب از سرچشمه‌های گوناگون به زاینده‌رود بوده و من این نوید و خبر خوش را به مردم اصفهان می‌دهم که مرحله نخست تونل کوهرنگ۳ تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و سد بهشت‌آباد نیز احداث می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ حمید چیت‌ چیان  در جلسه شورای اداری اصفهان، اظهار کرد: یکی از مسائل حیاتی این منطقه که امروز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، بحث آب اصفهان بوده زیرا اصفهان برای همه ما یکی از مؤلفه‌های اصلی شکل دهنده هویت ملی کشور ‌است.

وی افزود: اگر تاریخ را نگاه کنیم، می‌بینیم که اثرگذاری اصفهان، فراتر از منطقه و کشور بوده و در تاریخ صفویه، زمانی که اصفهان پایتخت این سلسله بود، اصفهان جزو 2 شهری بود که بیشترین تأثیر را در عرصه بین‌المللی داشته است؛ با هر بعدی که به جامعه نگاه کنیم، حاکی از آن است که این شهر تأثیر زیادی در منطقه داشته است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: اگر به تاریخچه عملکرد وزارت نیرو نگاه کنیم، وزارت نیرو اقدامات زیادی در حوزه آب برای اصفهان انجام داده و روز گذشته، چهارمین جلسه شورای عالی آب با حضور نمایندگان و مسئولان کشوری برگزار شد و مسائل زیادی مطرح شد، از جمله اینکه زاینده‌رود به‌طور متوسط در حدود 5 دهه گذشته 845 میلیون متر مکعب به‌صورت طبیعی آب داشته و قبل از انقلاب تونل کوهرنگ یک احداث شده که آب را از سرشاخه‌های کارون برداشت و وارد رودخانه زاینده‌رود کرده است.

وی بیان کرد: مهمترین اقدام وزارت نیرو، انتقال آب از سرچشمه‌های گوناگون به زاینده‌رود بوده و من این نوید و خبر خوش را به مردم اصفهان می‌دهم که مرحله نخست تونل کوهرنگ3 تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و سد بهشت‌آباد نیز احداث می‌شود.

وی افزود: مجموعاً یک میلیارد و 17 میلیون متر مکعب آب به زاینده رود اضافه شده که حدود 200 میلیون متر مکعب بیشتر از ظرفیت طبیعی خود است.

چیت‌چیان بیان کرد: کل فعالیت‌هایی که از ابتدا تاکنون وزارت نیرو داشته 2 میلیارد مترمکعب بود که متعلق به استان اصفهان بوده و نیمی از فعالیت‌های وزارت نیرو تاکنون برای انتقال آب به اصفهان انجام شده است.

وزیر نیرو بیان کرد: شرایط کنونی اصفهان نگران‌کننده و سبب تاسف است؛ این تاسف را همه مردم ایران اذعان می‌کنند و یکی از دلایل اصلی آن آبادانی مرکز فرهنگی و اجتماعی کشور و زاینده‌رود است؛ سئوال مهم این است که چرا زاینده‌رود دچار چنین وضعیتی شده است.

وی با اشاره به 3 عامل تاثیرگذار در وضعیت نابسامان زاینده‌رود خاطرنشان کرد: دسته اول دشت خالق الهی است؛ دسته دوم عواملی است که در اختیار سازمان منابع آبی بوده و دسته سوم خارج از اراده و کنترل وزارت نیرو و حاصل کار همه جامعه است.

چیت‌چیان افزود: خشکسالی وجود دارد و مختص اصفهان نیست که این دسته خالق الهی است؛ ما در ابتدای دولت بیان کردیم که آب شرب در 12 کلانشهر کشور در وضعیت اضطرار قرار دارد، این مسئله خشکسالی در دست ما نیست تغییرات اقلیمی سبب کاهش بارندگی و افزایش خشکسالی شده که ما باید خود را با این روند تطبیق دهیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: مواردی که مربوط به وزارت نیرو می‌شود را بیان کردیم، امکانپذیر نیست که وزارت نیرو آب را به جای دیگری ببرد، 45 هزار هکتار زمین کشاورزی در حوزه زاینده‌رود داشتیم که اکنون به 200 هزار هکتار رسیده و 5 برابر شده که باید مسئولان جلوی کشت‌های بیش از 10 هزار مترمکعب را بگیرند و آنها را تعطیل کنند؛ برداشت از چاه‌ها کنترل شود و کنتر‌های هوشمند نصب شود و جلوی تمام اضافه برداشت‌ها را می‌گیریم و اصلا اغماض نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما بیش از 400 میلیون مترمکعب در سد زاینده‌رود ذخیره کردیم افزود: در پاییز امسال آب برای کشت پاییزی به اصفهان اضافه می‌شود و طرح تونل کوهرنگ 3 به اتمام می‌رسد و شاهد جاری بودن آب در 5 ماه از سال در رودخانه زاینده‌رود هستیم.

چیت‌چیان با اشاره به تونل گلاب 2 گفت: تونل گلاب 2 یا بهتر بگوییم سامانه دوم انتقال آب شرب به اصفهان، که پیشنهاد وزارت نیرو است در شورای عالی آب در دو قید بود که انجام شد و با رئیس سازمان محیط زیست نیز درباره اطلاعات زیست‌محیطی آن صحبت کردیم.

وی افزود: همانطور که شما نگران اصفهان هستید باید حق بدهید که مردم استان‌های دیگر آینده خود باشند.

وزیر نیرو تصریح کرد: سد بهشت‌آباد در برنامه‌های وزارت نیرو بوده و حساسیت‌های خوزستان فروکش کرده است، ما با جدیت 250 میلیون مترمکعب آب اصفهان را پیگیری می‌کنیم اما باید مسئولان اصفهان توجه داشته باشند که باید مشکلات زیست‌محیطی اصفهان برطرف شود.

چیت‌چیان افزود: از 7 جلسه شورای عالی آب 3 جلسه مربوط به آب زاینده‌رود بوده که امید داریم نتیجه این جلسات ما را در پیشگاه مردم اصفهان روسفید کند.

منبع: تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.