سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:30 - چهارشنبه 05 شهریور 1393

احیای تالاب گاوخونی در دستور کار سازمان محیط زیست

استاندار اصفهان گفت:در شورای عالی آب اقداماتی از جمله تصویب ۹ ماده احیای آب استان را داشتیم که به دلیل عدم همکاری کامل وزرات نیرو اجرای مصوبات به تعویق افتاد و هم‌چنین احیای تالاب گاوخونی نیز در دستور کار سازمان محیط زیست قرار گرفت.

به گزارش اصفهان شرق؛ رسول زرگرپور ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه پیرامون سفر معاون اول رئیس‌جمهور به اصفهان اظهار کرد: از 4 ماه قبل پیگیر سفر جهانگیری به اصفهان بودیم که به دلیل جایگاه ویژه معاون اول رئیس جمهور در سیستم اجرای کشور و جایگاه او در تصمیم‌گیری‌های شورای عالی آب و تصمیمات کلان کشوری، از وی برای حضور در اصفهان و رفع مشکلات آبی در اصفهان دعوت کردیم.

وی افزود: جهانگیری 6 سال پیش هم در اصفهان مسئولیتی داشته اما نیاز بود که در شرایط کنونی با نگاه واقع‎نگری به وضعیت اکنون اصفهان اطلاعات کافی را برای تصمیم‌گیری‌های خود داشته باشد که هفته دولت فرصت مناسبی برای حضور او در اصفهان بود.

سفر جهانگیری نقطه عطفی در احیای زاینده رود بود

استاندار اصفهان با اشاره به محور سفر جهانگیری به اصفهان تصریح کرد: در کنار بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی و تحقیقاتی، اصلی‌ترین محور سفر معاون اول رئیس‌جمهور به اصفهان مقوله آب بود که بازدید هوائی از قسمت اعظم حوضه آبریز زاینده رود و شرق اصفهان داشت و هم در ملاقاتی که با آیت‌الله مظاهری داشتند، صحبت‌های صریح و روشنی درباره مقوله آب از سوی آیت‌الله مظاهری و آیت‌الله ناصری و امام جمعه اصفهان مطرح شد.

وی بیان کرد: در فولاد مبارکه نیز صحبت‎هائی در مورد آب مطرح بود و در شورای اداری نیز جلسه با محوریت آب تشکیل شد که وزیر نیرو، جهاد کشاورزی، وزیر ورزش و جوانان و رئیس شرکت مادر تخصصی مترو کشور و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و مسئولان استانی نیز در این جلسه حضور داشتند.

زرگرپور با اشاره به دستاوردهای سفر معاون اول رئیس‌جمهور و هیئت همراه به اصفهان خاطرنشان کرد: سفر جهانگیری سفر موفقی بود و در رشد و توسعه استان سرعت بیشتری ایجاد کرد و نقطه عطفی در احیای مسائل زاینده‌رود بود.

احیای تالاب گاوخونی در دستور کار سازمان محیط زیست

وی اظهار کرد: در رابطه با بحث آب در 8 ماه گذشته در شورای عالی آب اقداماتی از جمله تصویب 9 ماده احیای آب استان را داشتیم که به دلیل عدم همکاری کامل وزرات نیرو اجرای مصوبات به تعویق افتاد و هم‌چنین احیای تالاب گاوخونی نیز در دستور کار سازمان محیط زیست قرار گرفت که موظف شدند در این زمینه راهکار ارائه دهند.

استاندار اصفهان افزود: مطالبات مردم از مسئولان ارشد کشوزی مسئله احیای حوزه زاینده‌رود بود که پیگیری بیشتری در این زمینه شود و طرح‎های آبرسانی سرعت اجرائی بیشتری گیرد و با حضور معاون اول رئیس ‌جمهور مشخص شد که احیای زاینده رود یکی از دغدغه‌های دولت بوده و رئیس جمهور نیز در این زمینه ابراز نگرانی کردند.

اهتمام ویژه دولت بر احیای زاینده رود

وی با بیان اینکه پیگیری احیای زاینده ‌رود از دغدغه‌های نفر اول اجرائی کشور است، تصریح کرد: از نکات مثبت سفر جهانگیری به اصفهان این بود که جهانگیری کفته بود که دولت اهتمام بیشتری درباره مقوله زاینده رود داشته که این مهمترین دستاورد سفر معاون رئیس جمهور به اصفهان بود.

تشکیل ستاد ملی احیای حوضه آبریز زاینده رود

زرگرپور بیان کرد: هم‌چنین در سفر جهانگیری به اصفهان مقرر شد که ستاد ملی احیای حوضه آبریز زاینده‌رود تشکیل شود که بسترهای قانونی آن نیز فراهم است و که این ستاد سبب ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های ملی و پیگیری مصوبات و ایجاد زمینه حمایت‌های لازم می‌شود.

در آینده نزدیک توقف موقت تونل گلاب رفع می‌شود

وی خاطرنشان کرد: معاون اول رئیس جمهور به تسریع در اجرای مصوبات 9 ماده‌ای آب اصفهات تاکید کرد و وزیر نیرو نیز متعهد شد که در 3 ماه آینده طرح سد بهشت‌آباد اجرائی شود و اعلام شد که تونل کوهرنگ 3 از دی ماه کار انتقال آب را برای تضمین زاینده‌رود آغاز کند و در برنامه‌ریزی را برای تحویل آب کشت پائیزه را انجام دهند و با توجه به اینکه بحث‌های وزارت نیرو و محیط زیست انجام شده، در آینده نزدیک توقف موقت تونل گلاب رفع می‌شود.

خسارت کشاورزان در آینده نزدیک واریز می‌شود

استاندار اصفهان با اشاره به پرداخت خسارت‌های ناشی از خشکسالی به کشاورزان افزود: هفته گذشته دولت 60 میلیارد تومان را برای جبران خسارت خشکسالی به کشاورزان تخصیص داد که 30 میلیارد تومان به جهاد کشاورزی داده شده که در آینده نزدیک به حساب کشاورزان واریز می‌شود.

وی با بیان اینکه سفر جهانگیری به اصفهان نقطه عطفی در رفع مشکلات حوضه زاینده رود بود، اظهار کرد: شاه کلید احیای زانده رود عبارت از مدیریت یکپارچه و به هم پیوسته است که اصل مصوبات 9 ماده شورای عالی آب نیز همین موضوع است.

باید برداشت‌های آب از زاینده‌رود کنترل شود

زرگرپور با اشاره به اینکه باید برداشت‌های آب از زاینده‌رود کنترل شود، بیان کرد: وزارت نیرو در سد واحدی را استقرار کرده که از برداشت‌های غیرمجاز آماربرداری شود که ما می‌گوئیم در این واحد باید 20 نفر را برای نظارت بر برداشت‌های داشته باشند و به همین دلیل می‌گوئیم که برداشت‌های آب کنترل نمی‌شود.

وی افزود: وزیر نیرو یک ماه قبل بخش‌نامه را اعلام کرده که بر اساس آن از تاریخ 3 دی ماه 92 هر گونه اتصال انسعاب برق ممنوع و باید قطع شودو هم‎چنین کفته شده که نباید یک قطره آب زاینده رود به کسی داده شود که ما در تلاش هستیم که این 2 بخشنامه به دقت اجرائی شود.

در آینده نزدیک 5 کیلومتر از خط یک مترو اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد

استاندار اصفهان با اشاره به بازدید جهانگیری از مترو اصفهان اظهار کرد: بازدید از مترو داشتیم که نشان از شکل گرفتن 4 ایستگاه قطار شهری اصفهان بود و زمانی که یک گوشه کار شروع شود قسمت‎های دیگر نیز به حرکت در می‌آید که خط یک از شمالی‌ترین نقطه به جنوبی‌ترین نقطه اصفهان با طول 20 کیلومتر کشیده شده که قسمت شمالی آن به غیر از 2 ایستگاه دروازه دولت و انقلاب آماده است و در آینده نزدیک 5 کیلومتر از خط یک به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار اصفهان با اشاره به 2 مشکل اساسی خط یک مترو اصفهان بیان کرد: ایستگاه دروازه دولت و انقلاب حدود 3 سال به دلیل اختلافات بین مسئولان مترو و میراث فرهنگی متوقف بود و نقطه بحرانی مترو این دو ایستگاه است که در سفر سلطانی‌فر به اصفهان بر روی 2 مورد تفاهم کردیم اینکه این دو ایستگاه تا 2 هفته دیگر عملیات ساختمانی ‎انها آغاز می‌سود و راهکار رفع اختلاف نظر مسئولان میراث و مترو نیز ارائه شد که با حفظ آثار میراثی این خط تکمیل شود.

طرح ترافیکی دروازه دولت از هفته آینده اجرائی می‌شود

وی با بیان اینکه طرح ترافیکی دروازه دولت از هفته آینده اجرائی می‌شود، تصریح کرد: خط یک مترو بعد از راه اندازی 2 ایستگاه برای ادامه مسیر طی توافقی که با معاون اول رئیس‌جمهور انجام شد مقرر شد که 105 واگن و 250 میلیارد تومان اعتبار جدید به خط یک تزریق شود که در سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد.

زرگرپور با اشاره به خط 2 مترو اصفهان خاطرنشان کرد: حط 2 نیز که در محدوده میدان نقش جهان است به دلیل اختلاف میراث و مترو به مدت 5 سال متوقف شده است که قرار شد یک مشاور از یونسکو به اصفهان آمده و این مشکل را رفع کند که امید داریم درباره مترو اصفهان به جمع‌بندی خوبی برسیم.

گزارش‌های درست درباره قطعی آب اصفهان از خبرگزاری تسنیم اعلام شد

وی با اشاره به اطلاع رسانی درست و مستند رسانه‌ها درباره اتفاقات استان اظهار کرد: ارتباط با رسانه‌ها خوب و قابل قبول بوده اما قرار نیست که هرچه که رسانه‌ها می‌خواهند اتفاق بیافتد بنابراین رسانه‌ها باید در مواقعی که حادثه‌ای رخ می‌دهد، تنها با مسئول آن تماس گرفته و در صورت جواب ندادن آنها به مسئولان روابط عمومی استانداری تماس گرفته شود.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید تلاش کنند به درستی اطلاع‌رسانی کنند، افزود: علت قطعی آب در روز جمعه این بوده که از یک ویلا در کناره رودخانه مقداری گازوئیل وارد آب رودخانه شده بود که مسئولان مربوطه به سرعت متوجه شدند و آب اصفهان را از قطع کرده و لکه‌گیری آب را آغاز کردند و زمانی‌که سلامت آب تائید شد، آب مجدد وصل شد.

استاندار اصفهان تصریح کرد: به هیچ وجه تانکری به داخل رودخانه نیافتاده بود زیرا در منطقه باغ بهادران تا شعاع 500 کیلومتر ویلا ساخته شده و امکان عبور تانکر وجود ندارد بنابراین  ما از ابتدا اعلام کردیم که یک ویلا نشت بسیار محدود گازوئیل داشته و به همین دلیل در آن زمان آب قطع شده و پاکسازی شد که در ساعت 15 زیرنویس تلویزیون این موضوع را اعلام کرد.

وی بیان کرد: گزارش‌های درست از طریق رادیو، تلویزیون و خبرگزاری تسنیم اعلام شد اما به دلیل برخی اطلاع‌رسانی‌های نادرست مشکلاتی به وجود آمد که امیدوار هستم در این زمینه دقت لازم صورت گیرد.

منبع: تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.