سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:50 - سه شنبه 04 شهریور 1393

استاندار اصفهان:

اجرایی شدن بهشت آباد تا سه ماه آینده/ ستاد ملی احیای رودخانه زاینده‌رود تشکیل می‌شود

استاندار اصفهان از تشکیل ستاد ملی احیای حوضه آبریز زاینده‌رود در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق، رسول زرگرپور بعداز ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: با تشکیل ستاد ملی احیای رودخانه زاینده‌رود یک هماهنگی بین دستگاه‌های ملی برای پیگیری مصوبات، نظارت بر اجرای آن و ایجاد زمینه برای اقدامات کارشناسی و تصویب آن در شورای عالی آب فراهم می‌گردد.

استاندار اصفهان اظهار کرد: اجرایی شدن طرح بهشت‌آباد تا سه ماه آینده نیز مورد تایید و تاکید معاون اول رئیس‌جمهور در سفر روز گذشته ایشان به استان اصفهان قرار گرفت و دستور این موضوع را به وزیر نیرو صادر کردند.

وی تصریح کرد: آقای جهانگیری به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور و دومین فرد اجرایی کشور شب گذشته در پایان سفر خود اشاره‌های خوبی به مسئله آب داشتند و نکته‌ای که ایشان به خود بنده گفتند این بود که تاکنون اهتمام خوبی برای احیای زاینده‌رود در دولت وجود داشته ولی با دیدن وضعیت کنونی این اهتمام باید بیشتر شود.

زرگرپور بیان کرد: ما پس از تصویب طرح 9 ماده‌ای در شورای عالی آب امیدوار بودیم که این طرح‌ها خیلی زود اجرایی شود ولی به دلیل کم‌کاری‌های وزارت نیرو کمی سرعت اجرای آن کند شد که با سفر اخیر معاون اول رئیس‌جمهور به اصفهان و دستورات موکدی که ایشان به وزارت نیرو داشتند قرار شد این طرح 9 ماده‌ای طی دو ماه آینده اجرایی شود.

زرگرپور ادامه داد: طی دو هفته آینده نیز مسائل زیست‌محیطی حوزه زاینده‌رود به ویژه تالاب گاوخونی در شورای عالی حفاظت از محیط زیست مطرح می‌شود که مطمئنا نتایج و راهکارهای مثبتی را به دنبال خواهد داشت.

وی ضمن اشاره به رسانه‌ای شدن دستور رئیس‌جمهور به وزیر نیرو برای احیای رودخانه زاینده‌رود در پاسخ به نامه سازمان نظام مهندسی استان اصفهان به ایشان اضافه کرد: من نیز سه ماه قبل مسائلی را در خصوص بحران خشکی اصفهان به آقای رئیس‌جمهور نوشته بودم و ایشان نیز دستوراتی را به وزیر نیرو داده‌ بودند ولی قرار ما این نبود که آن نامه رسانه‌ای شود.

زرگرپور افزود: خوشبختانه وزیر نیرو نیز به عنوان بلندمرتبه‌ترین مسئولی که می‌تواند راجع به آب تصمیم بگیرد قول تحویل آب پاییزه به کشاورزان اصفهان را داده و از سوی دیگر موضوع مجوز زیست محیطی تونل گلاب 2 در حال حل شدن است که امیدواریم تا 14 روز آینده عملیات اجرایی این تونل از سر گرفته شود.

زرگرپور ضمن اشاره به اینکه سفر اخیر معاون اول رئیس‌جمهور به استان اصفهان یک نقطه عطفی در خصوص مسائل آب استان بوده و مسئولان کشور را به طور کامل در جریان امر قرار داده است، گفت: شاه‌کلید احیای حوزه آبریز زاینده‌رود مهم‌ترین ماده‌ای است که در طرح 9 ماده‌ای قرار دارد و آن استقرار مدیریت یکپارچه در بستر زاینده‌رود است.

وی اظهار کرد: تا پیش از این اختلاف‌نظرهایی در زمینه نحوه اجرای این مدیریت یکپارچه با وزارت نیرو وجود داشت که خوشبختانه در این سفر این اختلاف‌نظرها برطرف و موضوع حق‌آبه‌ها، سهم‌آبه‌ها و اشتراکی‌ها نیز به رسمیت شناخته شد که در اسرع وقت برای تصویب به شورای عالی آب ارسال می‌شود.

استاندار اصفهان همچنین از تخصیص 60 میلیارد تومان بودجه برای جبران خسارت خشکسالی و پرداخت به کشاورزان اصفهان توسط دولت خبر داد که 30 میلیارد تومان آن به صورت نقدی به کشاورزان پرداخت می‌گردد و 30 میلیارد تومان دیگر هزینه خسارت خشکسالی‌ها و اجرای طرح‌های عمرانی به منظور اصلاح الگوی کشت و الگوی آبیاری می‌ گردد.

**مردم اصفهان به بلوغ خوب سیاسی و اجتماعی رسیده‌اند

زرگرپور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس، مبنی براینکه تجمعی که توسط برخی از نمایندگان مجلس به منظور اعتراض به وضعیت رودخانه زاینده‌رود و خشکی آن پیگیری می‌شد دارای مجوز است یا نه تصریح کرد: هیچ مجوزی در این خصوص صادر نشده و با توجه به مصوبات سفر اخیر معاون اول رئیس‌جمهور و وزرایی که همراه ایشان بودند به چنین مجوزی نیاز نمی‌باشد.

وی افزود: مردم اصفهان از بلوغ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خوبی برخوردار هستند که نیاز نیست دست به اقدامات این چنینی بزنند و با توجه به اینکه هرگونه تجمع و راهپیمایی براساس قانون به مجوز نیاز دارد برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان باید بدانند حضور در تجمع ششم شهریور ماه غیرقانونی می‌باشد.

زرگرپور ادامه داد: همواره فعالیت‌هایمان را برای احیای رودخانه زاینده‌رود بر بستر آرامش و قانون پیگیری کرده و می‌کنیم و طی دو ماه گذشته پیگیری‌های علما و آیات عظام، طومارهای مردمی، نامه‌های مسئولان، دیدارها و جلسات غیر رسانه‌ای که برگزار شده توانسته پیام مردم اصفهان را که خواسته به حقشان احیا شدن مجدد رودخانه زاینده‌رود است را به گوش مسئولان برسانند و اگر هدف برگزارکنندگان این تجمع رساندن صدای مردم به گوش مسئولان است باید بگویم که این اتفاق افتاده و دیگر نیازی به تجمع نیست.

** ورزشگاه نقش جهان واگذار می‌شود

استاندار اصفهان یکی دیگر از دستاوردهای سفر معاون اول رئیس‌جمهور به اصفهان را صدور مجوز واگذاری ورزشگاه نقش جهان به مدیریت استان بیان کرد و گفت: ورزشگاه نقش جهان حدود 800 هزار متر مربع مساحت دارد که تقریبا همه این زمین‌ها معارض داشته و باید تکلیف آنها مشخص شود.

وی اظهار کرد: بخش دیگر مشکل در این زمینه خود زمین فوتبال است که فاز اول آن در طبقه پایین پیشرفت 95 درصدی داشته ولی فاز دوم آن پیشرفت آنچنانی نداشته است و تا فاز اول و دوم تکمیل نشود AFC مجوز برگزاری بازی در ورزشگاه را نمی‌دهد.

زرگرپور ادامه داد: اکنون دو نهاد شهرداری و فولاد مبارکه اصفهان متقاضی تکمیل و بهره‌برداری این ورزشگاه هستند که با واگذاری مدیریت این موضوع به استان اصفهان قرار شد استاندار طی سه هفته آینده یکی از این دو متقاضی را انتخاب و طی یک تفاهم‌نامه به تهران معرفی کند تا مراحل واگذاری قطعی آن صورت پذیرد.

**موافقت‌های خوبی در زمینه مترو داشتیم

استاندار اصفهان اظهار کرد: حدود 5 سال است که به دلیل مسائل میراثی ایستگاه‌های میدان امام حسین و سی و سه پل متروی اصفهان متوقف بود و هیچ حرکت اجرایی در آن صورت نمی‌گرفت که با حضور معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رئیس‌جمهور توافقاتی با مدیریت شهری اصفهان به دست آمد و قرار شد تا هفته آینده طی یکسری طرح‌های ترافیکی اجرای ایستگاه میدان امام حسین از مقابل ساختمان جهان‌نما آغاز می‌شود.

زرگرپور تصریح کرد: همچنین در این سفر موافقت شد تا 105 واگن جدید و 250 میلیارد تومان اعتبار جدید برای مترو به استان اصفهان تخصیص یابد تا خط یک قطار شهری اصفهان نهایتا تا پایان سال 95 به بهره‌برداری برسد.

وی بیان کرد: خط دوم مترو نیز به دلیل مسائل میراثی که عمده‌ترین آن عبور این خط از زیر میدان امام بود 5 سال است که متوقف است و در این جلسه تصمیم گرفته تا یک شرکت مورد تایید یونسکو این موضوع را بررسی و نظر کارشناسی دهد که دستگاه‌های اجرایی نیز ملزم به اجرای نظر کارشناسی آن شرکت مورد تایید یونسکو می‌باشد.

بنابر گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، خط اول مترو به صورت شمالی – جنوبی قرار بود از زیر رودخانه زاینده‌رود و از کنار پل تاریخی سی و سه پل عبور کند که با انحراف دستگاه PBN این مسیر منحرف و برای مدتی در روند اجرایی خط اول مترو اخلال ایجاد کرد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.