سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:15 - سه شنبه 04 شهریور 1393

میزان فروش کتاب در نمایشگاه تهران ۱۴۰ میلیارد تومان اعلام شد

رقم کلی فروش کتاب در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان اعلام شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ ،نیکنام حسین‌پور مدیر کمیته تسهیلات رفاهی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ، درباره برآورد فروش کتاب در این نمایشگاه پس از گذشت بیش از 3 ماه از اتمام آن، گفت: تراکنش‌های صورت گرفته در کارتخوان‌ها نشان از آن دارد که حدود 46 میلیارد تومان کتاب در طول نمایشگاه خریداری شده است. علاوه بر این، بر اساس برآوردی که با بانک عامل استخراج کردیم، طبق یک فرمول مشخص بانکی به رقمی بیش از 140 میلیارد تومان رسیدیم.

به گفته وی، کل خرید کتاب از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با استفاده از دستگاه‌های کارتخوان، بن کتاب و پول نقد، این مبلغ (بیش از 140 میلیارد تومان) بوده است.

مشاور توسعه منابع انسانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه فرهنگ خرید با کارت عابر در سال‌های اخیر رواج زیادی داشته است، اضافه کرد: البته بعضی از ناشرانی هم که در نمایشگاه امسال حضور داشتند، دستگاه‌های کارتخوانی آورده بودند که به شبکه ما وصل نبود و مربوط به بانکی غیر از بانک عامل (صادرات) بود و لذا ما نمی‌توانستیم تراکنش آنها را حساب بیاوریم.

به گفته حسین‌پور بیشترین میزان فروش کتاب در نمایشگاه امسال هم مربوط به روز 18 اردیبهشت بوده که مبلغ آن حدود 9 میلیارد تومان بوده است.

وی در عین حال جای کتاب را در سبد خانوار نامناسب خواند و گفت: زمانی کتاب جزو اولویت‌های ششم و هفتم بود اما متاسفانه الان به اولویت دهم به بعد رفته است که دولت هم دارد تلاش می‌کند کتاب به جایگاه بهتری در سبد خانوار برگردد.

مدیر کمیته تسهیلات رفاهی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین درباره نحوه بازپرداخت وجوه کسانی که قادر به دریافت بن‌کارت از این نمایشگاه نشدند، گفت: در نمایشگاه امسال ظرفیتی ایجاد شد که یارانه به حدود 240 هزار نفر از دانشجویان و طلاب تحویل شود. رقمی هم که تعیین شده بود، 60 هزار تومان بود که 30 هزار تومان را وزارت ارشاد و 30 هزار تومان بقیه را خود فرد تامین می‌کرد. اما حدود 9300 نفر از این افراد که مبلغ مربوطه (30 هزار تومان) را به حساب ریخته بودند، موفق نشده بودند که کارت خود را دریافت کنند. ما با همفکری بانک صادرات به این جمع‌بندی رسیدیم که این دانشجویان و طلاب باید با کمترین هزینه بتوانند مبلغ خودشان را دریافت کنند.

حسین‌پور افزود: لذا این امکان فراهم شد که این دسته از دانشجویان و طلاب از اول شهریور بتوانند با مراجعه به کلیه شعب بانک صادرات در سراسر کشور، سهم 30 هزار تومانی خود را دریافت کنند و 30 هزار تومان سهم وزارت ارشاد برای هر کارت هم به خزانه این وزارتخانه برگردد.

وی ابراز امیدواری کرد طی ماه‌های آتی و تا پایان اسفند ماه، تمامی دانشجویان و طلابی که موفق به اخذ کارت الکترونیک خرید کتاب از نمایشگاه نشده‌اند، با اخذ وجود مربوط به آورده سهم خود، در این خصوص با بانک تسویه حساب کنند.

مدیر کمیته تسهیلات رفاهی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین گفت: چنانچه کسانی هم مبلغی ولو اندک در کارت خود دارند و از نمایشگاه خرید نکرده‌اند، می‌توانند با پرداخت نیمی از این مبلغ، نسبت به اخذ مابقی آن از بانک اقدام کنند.

منبع: تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.