سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:00 - سه شنبه 04 شهریور 1393

ماهی‌گیری از آب گل‌آلود در اصفهان با فروش چند برابر قیمت آب معدنی

در پی وقوع مشکل در تصفیه آب تصفیه‌خانه بابا شیخعلی، مردم بخشی از اصفهان با دامن زدن به شایعاتی چون قطعی طولانی آب یا آلوده بودن، تعداد زیادی آب معدنی خریداری کردند اما امروز آب بیشتر مناطق وصل شده و مسئولان سلامت آن را تأیید کرده‌اند.

به گزارش اصفهان شرق؛ مسئولان شرکت آب و فاضلاب و مرکز بهداشت محیط استان اصفهان از صبح امروز یکم شهریور سلامت آب آشامیدنی شبکه  آبرسانی شهری اصفهان را مجددا تأیید کرده اند اما به نظر می رسد مردم به شایعات بیشتر اعتماد دارند!

امروز علاوه بر داغ شدن بازار شایعات و حرف های درِگوشی در کوچه و خیابان و محافل دوستانه، فعالان شبکه های اجتماعی مجازی هم بیکار ننشسته اند و مدام با ارسال پیام های رنگارنگ به یکدیگر به نگرانی مردم از آلوده بودن یا نبودن آب و یا قطع بودن یا نبودن آن تا مدت نامعلوم دامن می زنند.

در این میان اطلاع رسانی نه چندان جامع و فراگیر  مسئولان در مورد علت اصلی بروز مشکل در برقراری جریان آب در لوله های آب شهری و یا حتی بی تفاوتی برخی مسئولان نسبت به  نگرانی مردم سبب شده این شایعات همچنان قوت گیرد و مردم سفارش ها  برای بی توجهی به شایعات را نادیده بگیرند.

مردم همچنان در پی آب معدنی

تعداد زیادی از آب معدنی های موجود در سوپرهای مواد غذایی شهر اصفهان هم اکنون خریداری و تمام شده است، عده ای از شهروندان ساکن در مرکز شهر اصفهان که هنوز با قطع آب در خانه های خود روبه رو هستند می گویند: از کجا معلوم آب به زودی وصل شود با خرید آب معدنی دست کم برای شرب آب داشته باشیم!

اما گویی همه فراموش کرده اند که کاهش فشار آب در شبکه آبرسانی شهری به دلیل مصرف بیش از اندازه اهالی همین شهر در  ساعات اوج مصرف و از نگرانی قطع مجدد است و نه از قطع شدن آب براثر حادثه روز گذشته!

در منطقه ای در جنوب اصفهان تعدادی از مردم شبکه های آبیاری فضای سبز شهرداری را باز کردند و مشغول ذخیره آب شدند.

شاید یکی از دلایل دامن زدن به شایعات در این مورد قطع ناگهانی آب در ساعات اوج مصرف بود، هرچند حادثه خبر نمی کند و بهتر بود مردم به جای هجوم به مغازه ها برای خرید آب معدنی با حفظ آرامش پیگیر اخبار موثق منتشر شده در خبرگزاری ها و به ویژه صداوسیما باشند.

بیان این نکته هم ضروری است که آب آشامیدنی مردم کلانشهر اصفهان، ازبالادست زاینده رود تأمین می شود و با قطع شدن حدود 16 ساعتی آب آشامیدنی در روز گذشته، زندگی مردم این شهر در یک روز تعطیل در 85 درصد مناطق فلج شد، نکته ای که برخی مسئولان با عدم اطلاع رسانی به موقع خود عاملی بر تشدید شایعات شدند.

یک روز تعطیل بدون آب آشامیدنی در اصفهان

تعداد زیادی ازمردم اصفهان آخرین جمعه مرداد را سرگردان و با در دست داشتن ظرف  های خالی در شهر به دنبال تأمین آب آشامیدنی سپری کردند، صف نسبتا طولانی خرید آب معدنی در مقابل برخی فروشگاه ها و سوپرهای مواد غذایی هم سبب شد برخی فروشندگان سود جو، آب معدنی را با دوبرابر قیمت واقعی آن بفروشند!

یکی از شهروندان اصفهانی می گوید: قطعی آب ما را غافلگیر کرد و گمان کردیم قرار است آب به صورت منطقه ای جیره بندی شود و ما هم مجبور شدیم آب معدنی 800 تومانی را به نرخ 1000 تا 1600 تومان خریداری کنیم!

یکی دیگر از شهروندان هم گفت: درحالیکه روز جمعه روز همراهی با خانواده است ما اصفهانی ها این روز را با دربه دری در جستجوی آب برای مصرف روزانه خانواده به ویژه کودکانمان سپری کنیم.

کوتاهی مسئولان اصفهانی از اطلاع رسانی درست به مردم

متاسفانه اطلاع رسانی ناقص سبب سردرگمی و نارضایتی مردم شده بود به گونه ای که زمان وصل دوباره آب از طرف مسئولان به درستی اعلام نشد به علاوه قطعی آب بدون اعلام قبلی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از ساعت 12 ظهر جمعه 31 مرداد آغاز شد و تا ساعت  3 بامداد شنبه یکم شهریور ادامه یافت.

نکته قابل توجه  اینکه تانکرهای سیار آب رسانی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، ارتش و سپاه هم پس ازگذشت 5 ساعت از قطعی آب، دیروز برای آبرسانی به مردم به برخی مناطق شهر اصفهان رسید.

گفتنی است قطع آب به دلیل بروز مشکل در فعالیت تصفیه خانه بابا شیخعلی دیروز برای مدتی این تصفیه خانه از مدار خارج کرد که سبب قطعی  و افت فشار آب در شهرهای اصفهان ، بهارستان ، لنجان ، فلاورجان ، فولاد شهر، مبارکه، خمینی شهر ، نجف آباد ، شاهین شهر ، برخوار، اردستان ، جرقویه ، کوهپایه ، جلگه ، ورزنه و نائین شد.

شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان هم در اطلاعیه ای از مشترکان آب این شهرها خواسته بود با صرفه جوئی در مصرف آب به ویژه در ساعات اوج مصرف این شرکت را در رفع این مشکل ناگهانی یاری کنند.

بیان علت اصلی قطع آب در اصفهان از زبان یک مسئول

نماینده مردم شاهین‌شهرومیمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: علت اصلی قطعی آب اصفهان در روز گذشته، نشت گازوئیل به آب بود و خوشبختانه این مشکل رفع شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان درباره علت حادثه‌ای که سبب قطعی آب آشامیدنی بخش عمده‌ای از مناطق اصفهان شد، اظهار کرد: علت این حادثه نشت مقداری گازوئیل از یک مخرن خانگی در بالادست قبل از ورود آب به تصفیه‌خانه باباشیخعلی بود که سبب ایجاد آلایندگی در آب ورودی به تصفیه‌خانه شد اما مسئولان مربوطه به موقع متوجه شدند و بلافاصله ورود آب به تصفیه‌خانه را قطع کردند.

وی افزود: در حال حاضر مسئولان پیگیر هستند که این لکه گازوئیلی را از آب جدا کنند و مخازن و کانال‌های انتقالی آب و مکان‌های آلوده را شست‌وشو دهند و بعد از آن آب به تصفیه‌خانه باباشیخعلی انتقال داده شود.

آب آشامیدنی اصفهان سالم است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: آب آشامیدنی اصفهان هم اکنون بدون هیچ گونه مشکل بهداشتی در شبکه آبرسانی این کلانشهر برقرار است.

هاشم امینی اظهار کرد: آب آشامیدنی کلانشهر اصفهان در پی بروز مشکلی در فرایند تصفیه خانه باباشیخعلی که بخشی از آب آشامیدنی کلانشهر اصفهان و شهرهای اطراف آن را تامین می کند ساعاتی از دیروز قطع شده بود اما هم اکنون این مشکل رفع شده و آب سالم است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ گونه مشکلی در تأمین آب 4 میلیون نفر جمعیت استان اصفهان نداریم، افزود: اطلاع رسانی از طریق سامانه 122 به مردم و آبرسانی با تانکر به مناطق مختلف شهر که دچار قطع آب و یا افت شدید فشار آب شده بودند از اقداماتی بود که دیروز در پی بروز مشکل در شبکه آبرسانی کلانشهر اصفهان اجرا شد.

مشکلی که در شبکه آبرسانی شهری اصفهان پیش آمد هرچند روند آبرسانی را فقط بریا چند ساعت قطع کرد اما سبب بروز نگرانی های ادامه دار در بین مردم اصفهان شد. مردمی که به علت خشکی طولانی مدت زاینده رود که روزگاری برایشان زندگی بخش بود مدتهاست با نگرانی و یا حتی دلمردگی سر بربالین می گذارند، این مشکل اگرچه زیاد طولانی و حاد نبود اما نگرانی زیادی برای مردم ایجاد کرد .

قطعا بروز این مشکلات با اطلاع رسانی به موقع مسولان ، همراهی شهروندان در دوری از توجه به شایعات و البته جلوگیری برخی استان های همجوار در بیان مواضعی که از حس وطن پرستی ایرانیان هم وطن فاصله زیادی دارد قابل کنترل و مدیریت است.

منبع: تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.