سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:15 - دوشنبه 03 شهریور 1393

ناتوانان باید استعفا بدهند

یکی از مراجع تقلید قم گفت: حرام است انسان سِمتی را قبول کند که نتواند آن را اداره کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی با عرض تسلیت شهادت آن امام همام، به تشریح پاره‌ای از ویژگی‌های علمی و عملی ایشان پرداخت و گفت: وجود مبارک امام صادق(ع) که رئیس مذهب ماست، مشابه همان کار و برنامه‌ای را که رسول گرامی(ص) در زمان خود انجام داد، بر عهده داشته است.

وی ادامه داد: وجود مبارک رسول گرامی(ص) قیام کرد، هم مشکلات محلی و ملی را و هم مشکلات منطقه‌ای را و هم مشکلات جهانی را حل کرد، همان مشکلی که وجود مبارک پیامبر داشت و مشکل‌گشایی که به دست رسالت رسول اکرم انجام شد، همان مشکل در زمان امام صادق(ع) بود و همان مشکل‌گشایی به دست امام صادق(ع) حل شد.

این مرجع تقلید با بیان گستردگی مشکلات اعتقادی مردم در زمان امام ششم(ع) بیان کرد: مشکلات اعتقادی مردم حجاز، مجاوران حجاز و جهان معاصر در ابتدای بعثت پیامبر اسلام، الحاد، شرک و مشوبیت اعتقادی و مانند آن بود؛ در عصر امام صادق(ع) هم همین مشکلات محلی و ملی از یک سو، منطقه‌ای از سوی دیگر و بین‌المللی از سوی سوم وجود داشت.

وی با بیان اینکه استقامت و پایداری امام صادق(ع) اصل اسلام را حفظ کرد، افزود: این نبود که امام صادق(ع) تنها حوزه علمیه داشته باشد و رئیس مذهب باشد و حکم فقهی بیان کند؛ او با ملحدان از یک سو، با مشرکان از سوی دیگر، با کسانی که مشوبیت اعتقادی و اخلاقی داشتند از سوی دیگر، با امویان و عباسیان از سوی دیگر به مبارزه برخواست و با ضمن معرفی نظام اسلامی با استقامت و پایداری این نظام را حفظ کرد.

آیت الله جوادی آملی در ادامه با اشاره به برخی از توصیه‌های امام صادق در اداره امور اخلاقی و اجتماعی مسلمین اظهار کرد: از وجود مبارک امام صادق(ع) سؤال کردند که اینکه شما فرمودید خدای سبحان همه کارها را در اختیار بشر قرار داد «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ‏ إِلَی‏ الْمُؤْمِنِ‏ أُمُورَهُ‏ کُلَّهَا وَ لَمْ یُفَوِّضْ إِلَیْهِ أَنْ یُذِلَّ نَفْسَهُ» یعنی چه؟ ایشان فرمود: خدا به افراد اجازه نداد که خودشان را ذلیل و فرومایه کنند. اگر چیزی را امضا کنند که ذلت ملت در اوست، در حالی که دولت و ملت و رهبری امت با این کار مخالف‌ هستند، بر اساس همین منش است؛ این مکتب امام صادق است که کشور را اداره می‌کند. فرمود آن تعهّد، آن کنوانسیون، آن میثاق، آن پیمان، آن «ان‌پی‌تی» و آن کاری که باعث ذلّت یک مملکت است را انجام ندهید، خدا چنین کاری را اجازه نداده است.

وی با اشاره به پاسخ امام ششم به سوالی در خصوص معنای ذلت گفت: از حضرت سؤال کردند انسان خودش را ذلیل کند یعنی چه؟ فرمود آبروی انسان برای انسان نیست. انسان کاری بکند که «مسلوب‌الحیثیه» شود این شخص معصیت کرده است! به ما گفتند آبرو، امانت الهی است؛ مثل جان، بعد فرمود راه آبروریزی و یکی از مصادیق آبروریزی و یکی از مصادیق ذلت نفس که حرام است این است که انسان سِمتی را قبول کند که نتواند آن را اداره کند. اگر شما می‌بینید در کشوری کسی سِمتی دارد و نمی‌تواند آن را اداره کند، این کار می‌شود معصیت.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد:  اگر کسی مسئولیتی را قبول کرد و نمی‌تواند آن را اداره کند، اول باید عاقلانه بگوید من نمی‌توانم و بعد وقتی هم که فهمید فوراً استعفا دهد. اگر حوزوی است بخواهد تدریس کند، باید مدرس لایق باشد؛ اگر دانشگاهی است بخواهد استاد باشد، باید استاد ماهر باشد و اگر مسئول سیاسی، اجتماعی، اخلاقی است باید مدیر و مدبر کارآمد باشد.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.