سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:00 - دوشنبه 03 شهریور 1393

برداشت غیرمجاز آب از زاینده‌رود در 8 سال گذشته

استاندار اصفهان گفت: در 8 سال گذشته بهره‌برداران هرچه توانستند از حوضه آبریز زاینده‌رود برداشت غیرمجاز کردند.

به گزارش اصفهان شرق؛ رسول زرگرپور در دیدار اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی نویسندگان و روزنامه‌نگاران این استان اظهار کرد: از زمانی که به عنوان استاندار اصفهان انتخاب شدم با تمام توان و به صورت شبانه روزی درصدد رفع چالش عمده استان که تأمین آب و جاری شدن زاینده‌رود بود بر آمدم و در کمتر از سه ماه و در تاریخ 3/10/92 موفق به تصویب مصوبه 9 ماده‌ای برای رفع چالش آب استان اصفهان در شورای عالی آب شدیم.

وی افزود: اجرای کامل مصوبه 9 ماده‌ای شورای عالی آب تاکنون با فراز و نشیب‌های گوناگون مواجه بوده که سیاسی‌کاری برخی مدیران و اظهارنظرهای غیرکارشناسی موجب تعلل و عدم اجرای کامل این مصوبه شده است. با طولانی شدن روند اجرای این مصوبه، اقدام به طرح موضوع در شورای عالی امنیت ملی نمودیم که موفق شدیم مصوبه این شورا را نیز در اجرای مصوبه شورای عالی آب دریافت کنیم.

استاندار اصفهان ادامه داد: در اجرای مصوبه شورای امنیت ملی به وزارت نیرو تا آخر مهر ماه جاری مهلت داده شده که کلیه بندهای مصوبه شورای عالی آب را عملیاتی و اجرا کند. این وزارت‌خانه تاکنون در اجرای این مصوبه دو بخشنامه صادر کرده است که با عملیاتی شدن کلیه بندهای مصوبه شورای عالی آب قسمت اعظم مشکلات زاینده‌رود حل می‌شود.

زرگرپور در تشریح 9 بند مصوبه شورای عالی آب ابراز داشت: در بند اول این مصوبه کمیته‌ای جهت هماهنگی امور به ریاست وزیر نیرو و عضویت معاونین وزارت‌خانه‌های صنایع، جهاد کشاورزی و کشور، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، استانداران اصفهان و چهارمحال و بختیاری و نماینده کشاورزان تشکیل شده که این کمیته کار هماهنگی حوضه آبریز را به عهده دارند.

وی افزود: در بند 2 این مصوبه آمده است با توجه به این مهم که مصارف آب از منابع آن پیشی گرفته هرگونه واگذاری جدید در حوضه آبریز زاینده‌رود ممنوع است.

وی ادامه داد: هم اکنون استان اصفهان با 200 میلیون متر مکعب کسری آب مواجه است که این رقم در سال‌های خشکسالی به 600 میلیون متر مکعب و در سال 1404 به یک میلیارد متر مکعب کسری آب افزایش می‌یابد. در 8 سال گذشته بهره‌برداران مجاز و غیرمجاز هرچه توانستند از حوضه آبریز زایند‌ رود برداشت غیرمجاز کردند.

زرگرپور از مدیریت یکپارچه حاکم بر حوضه آبریز زاینده‌رود به عنوان بند سوم این مصوبه یاد کرد و افزود: در بند چهارم این مصوبه بر مدیریت برداشت آب مازاد تاکید شده است.

وی در تشریح بند پنجم این مصوبه اظهار داشت: توقف برداشت‌های غیرمجاز از حوضه آبریز موضوع بند پنجم مصوبه شورای عالی آب است و در بند ششم این مصوبه وزارت جهاد کشاورزی موظف به تغییر الگوی کشت و شیوه‌های آبیاری با هدف مدیریت بهینه مصرف آب شده است.

وی از مصوب نمودن و اخذ مجوزهای لازم جهت اجرای پروژه‌های اجرای طرح تونل گلاب و بهشت آباد به عنوان بندهای هفتم و هشتم این مصوبه یاد کرد.

استاندار اصفهان در ادامه از تاسیس صندوق خسارت کشاورزان به عنوان بند نهم این مصوبه یاد کرد و بیان نمود: امسال دولت مبلغ 210 میلیارد تومان برای جبران خسارت کشاورزان در نظر گرفت که مبلغ 170 میلیارد تومان آن را صنایعی که از حوضه آبریز برداشت کامل داشته‌اند پرداخت نمایند.

زرگرپور در ادامه به تصمیم وزیر نیرو در توقف تونل گلاب اشاره کرد و گفت: پس از دستور وزیر نیرو استان اصفهان تمامی مجوزهای لازم جهت اجرای این طرح را دریافت کرد و هم اکنون مانعی برای اجرای طرح تونل گلاب وجود ندارد.

وی از طرح بهشت آباد به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استراتژیک نام برد و گفت: طرح انتقال آب به فلات مرکزی ایران یا بهشت آباد مصوبه شورای عالی آب است و باید سالانه 250 میلیون متر مکعب آب به استان اختصاص یابد.

استاندار اصفهان در ادامه این نشست بر رفع مشکلات صنفی نویسندگان و روزنامه‌نگاران تاکید کرد و گفت: استانداری اصفهان از تمام ظرفیت خود جهت رفع دغدغه‌های اصحاب فرهنگ و رسانه استفاده خواهد نمود.

وی همچنین بر بازگرداندن محل بنیاد امیر‌قلی امینی به انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تاکید کرد و گفت: تلاش خواهم کرد تا برابر نیت واقف این محل برای انجام امور فرهنگی، این بنیاد را به انجمن صنفی روزنامه‌نگاران بازگردانیم.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.