سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:05 - یکشنبه 02 شهریور 1393

باز هم شهر من تشنه یک حادثه شد

حادثه قطعی آب اصفهان بار دیگر باعث شد تا لزوم تدبیر مسئولان و توجه به دستورالعمل‌های پدافند غیرعامل بیشتر به چشم بیاید.

به گزارش اصفهان شرق؛ آب شرب بار دیگر برای اصفهان بازی درآورد، جمعه گذشته اصفهانی‌ها در حسرت آب شرب ظرف‌های پلاستیکی‌شان را دست گرفتند و محله به محله می‌گشتند تا شاید جرعه آبی برای یک روز تابستانی و بی آب تامین کنند.

بطری‌های آب معدنی هم به یکباره در شهر نایاب شد و در ساعات ابتدایی شب قیمت یک بطری آب 300 سی.سی 250 تومانی به هزار و 500 تومان هم رسید.

به همه این مشکلات عدم اطلاع رسانی به موقع مسئولان، بازار داغ شایعات و نگرانی مردم نیز اضافه شد.

حادثه‌ای که یک بار در سال 86 اتفاق افتاده بود و برخورد یک دستگاه بولدوزر راهسازی در بالادست باعث نشت نفت در رودخانه و تعطیلی چندروزه تصفیه‌خانه اصفهان شده بود، حالا با شکل و شمایلی دیگر، تشنگی چندین شهر و صدها روستا را رقم زد.

همان روزهای سال 86 بود که مسئولان استان به این فکر افتادند تا در قالب پدافند غیرعامل تونل گلاب 2 را برای تامین آب شرب اصفهان به ویژه در مواقع بحران اجرایی کنند.

طرحی درون استانی که قرار بود در شهرستان فریدون‌شهر و در منتهی الیه جنوب غربی استان اصفهان احداث شود که می‌توانست بخشی از آب شرب اصفهان را تامین کند.

تونلی به طول 17 کیلومتر و ظرفیت 23 مترمکعب بر ثانیه که با جوسازی برخی از مسئولان وقت استان بالادستی در حین انجام عملیات اجرایی چندین بار سرعتش کند و یا به طور کامل متوقف شد.

*گلاب 2 درون استانی و دارای ردیف بودجه است

تونلی که از نظر وزیر نیرو قابل تامل بیان شده، از سوی محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور دارای مصوبه و ردیف بودجه خوانده شده و علیرضا صالح، معاون هماهنگی امور استان‌های نوبخت نیز آن را طرحی کاملا درون استانی می‌داند.

اما حالا دوباره تعلل در اجرای این تونل باعث شد تا یک روز سخت دیگر در تقویم مردم اصفهان و حتی یزد ثبت گردد.

روزی که شیرهای آب خانه‌ها در سکوتی محض تشنگی حدود 4 میلیون نفر جمعیت را فریاد زدند و همچنان کارشناسان بر لزوم زنده شدن دوباره رودخانه زاینده‌رود برای رفع این معضلات تاکید کردند.

زنده شدن رودی که یک تمدن کهن، پایدار و توسعه یافته شهری براساس آن شکل گرفته و به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان حدود 70 درصد از جمعیت اصفهان در حاشیه این رود ساکن هستند که این امر مبین نقش اکولوژیکی زاینده‌رود است.

*پای امنیت ملی هم به زاینده رود باز شد

محمود محمدزاده در این زمینه به خبرنگار خبرگزاری فارس در اصفهان گفت: استان اصفهان مرکز تلاقی کریدور شرقی – غربی و شمالی – جنوبی کشور است که به دلیل همجواری با 9 استان و وسعتی بالغ بر 107 هزار کیلومتر مربع از اهمیت خاصی برخوردار است.

رسول زرگرپور، استاندار اصفهان نیز از ورود شورای امنیت کشور به این موضوع و مهلت 2 ماه این شورا به وزارت نیرو برای اجرایی شدن مصوبات شورای عالی آب خبر داد.

وی با اشاره به اینکه اکنون استان اصفهان با حدود 200 میلیون مترمکعب کسری آب مواجه است که این رقم در سال‌های خشکسالی به 600 میلیون مترمکعب هم می‌رسد، اظهار کرد: طی 8 سال گذشته بهره‌برداران مجاز و غیر مجاز هر چه توانسته‌اند از حوضه آبریز زاینده‌رود برداشت غیرمجاز کرده‌اند که باید جلوی آن گرفته شود.

با این حال آماری که از سوی بالاترین مقام اجرایی استان بیان می‌شود بر لزوم تامین منابع دیگر آبی تاکید دارد، اما در بررسی حادثه روز جمعه گذشته که عامل قطعی آب شرب اصفهان بود، هر چند سکوت مسئولان استان که روز قبل از آن در همایش “اطلاع رسانی در مدیریت بحران” شرکت کرده و بر لزوم اطلاع رسانی سریع به منظور جلوگیری از داغی بازار شایعات تاکید داشتند نیز در داغی بازار شایعات تاثیر ویژه‌ای داشت، اما نگرانی مردم از آلودگی آب در این وضعیت بیشتر از آن بود که بتوان با چند اطلاعیه مبنی بر سلامت آب شرب آن را رفع کرد.

نگرانی عمومی روز جمعه با درج خبری در یکی از خبرگزاری‌های رسمی دولتی با عنوان “‌واژگون شدن تانکر حمل مواد سوختی در بالادست مخازن آب” که عامل این حادثه را آلودگی آب به مواد سوختی بیان می‌کرد و یا بیان غیررسمی اینکه “سوراخ شدن تانکر چند هزار لیتری یک ویلا در بالادست رودخانه سبب بروز حادثه شده” و اظهارات مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان مبنی بر “تایید بروز مشکل در تصفیه خانه و تلاش همکارانش در رفع این معضل” به بالاترین حد خود رسید.

هاشم امینی در اطلاعیه‌ای که از سوی روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان صادر شد، گفت: آب شرب تحویلی به مردم دارای استانداردهای جهانی بوده و عاری از هرگونه آلودگی میکروبی و شیمیایی است.

وی اظهار کرد: سلامت مردم برای مسئولان استان اهمیت ویژه‌ای دارد و در حال حاضر تمامی دستگاه‌های نظارتی به طور مستمر کیفیت آب شرب اصفهان را رصد می‌کنند.

البته این اظهارات در حالی بیان شد که پیش از این حسین علی حاجی، نماینده مردم شاهین‌شهر و برخوار از آلوده بودن آب شرب اصفهان خبر داده بود.

حاجی در گفت‌وگویی اعتراضی و در واکنش به تعطیلی تونل گلاب 2 و اعتراض به نحوه مدیریت استان در زمینه آب، گفته بود: “به زودی در خصوص آلوده بودن آب شرب اصفهان با مردم سخن خواهم گفت”، موضوعی که به شدت با واکنش استاندار اصفهان مواجه شد و زرگرپور از رسانه‌ها خواست تا اخبار آلودگی آب را از مراکز بهداشت و درمان مطالبه کنند، نه از نمایندگان مجلس.

حالا با این وضعیت و با توجه به تایید مسایل زیست محیطی و درون استانی بودن تونل گلاب 2 هنوز جای این سئوالات باقی است که:

– چرا مدیران ملی به ویژه وزیر نیرو با وجود تائید و تاکید کارشناسان بر لزوم اجرای هرچه سریعتر تونل گلاب 2 در چارچوب پدافند غیرعامل به منظور تامین آب شرب حدود 4 میلیون نفر از هموطنان هنوز اهتمام جدی به این مسئله نمی‌ورزد؟

– در پایان نیز وقتی در سال جاری حدود 600 تا 700 لیتر در ثانیه از ذخایر زیرزمینی شهر اصفهان در مدار شبکه توزیع قرار می‌گیرد چگونه می‌توان انتظار داشت که اتفاقات ناگوار فرونشست زمین، تخلیه منابع زیر زمینی و … در اصفهان اتفاق نیفتد؟

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.