اصفهان شرق

هشدار به شاعران جوان

کدخبر: 28657
1393/06/02 در ساعت 15:00

به گزارش اصفهان شرق؛ دومین روز از اردوی آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی در شهرکرد آغاز شد. اولین کارگاهی که در این روز برای شعرای جوان برگزار شد، «کارگاه نقد شعر» با حضور سعید بیابانکی، عباس احمدی و محمدحسین نعمتی برگزار شد که شعرای جوان به شعرخوانی پرداختند و اشعارشان توسط اساتید حاضر مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

*شاعر خادم کلمات است در ابتدای کارگاه نقد شعر سعید بیابانکی گفت: نیما یوشیج جمله‌ای مبنی بر اینکه کسی که شعر می‌گویدبه کلمات خدمت می‌کند و شاعران خادم کلمات هستند. کلمات زبان را می‌سازد و زبان نیز فرهنگ ساز است و فرهنگ تمدن ساز است. پس قدر خودتان را بدانید زیرا مسئولیت بزرگی بر دوش شماست.

*شعر کم رنگ شده است وی افزود: شعر در مقیاس با موسیقی یک هنر سرد است ولی در دراز مدت اثر خود را می‌گذارد. برخی شاعران هستند که تمام اعتبار و آبروی خود را مدیون یک غزل، یک بیت و یک مصرع هستند. پس از این نتیجه گرفته می‌شود که شعر در تاریخ می‌ماند حتی به اندازه یک مصرع. امروز با توجه به گسترش فضای رسانه‌ای مطرح شدن و دیده شدن سخت است زیرا این تنوع ابزار رسانه‌ها باعث شده که شعر کمی کم‌رنگ شود.

*قدر فرصت‌ها را بدانید بیابانکی به استفاده کردن از فرصت‌ها توصیه کرد و گفت: استفاده از فرصت‌ها باید مد نظر شعرای جوان باشد. موقعیت‌هایی که امروز برای شما جوانان فراهم است برای دوره‌ای که ما هم سن شما بودیم وجود نداشت و باید قدر آنها را بدانید. این شاعر نام آشنای کشور ادامه داد: پایان‌بندی شعر به خصوص شعر سپید بسیار مهم است و این گونه شعری نیاز به یک پایان‌بندی مناسب دارد. در ادامه کارگاه‌های آموزشی «آفتابگردان‌ها»، کارگاه دو نقد شعر با حضور محمدحسین جعفریان، حسن دلبری و وحید سمنانی برگزار شد.

*ماندن در شعر عاشقانه خطرناک است در ابتدای این کارگاه محمدحسین جعفریان گفت: در ابتدا توصیه می‌کنم که مراقب خودتان باشید به ویژه در حوزه شعر سپید، زیرا در این حوزه به خطر بازی‌های زبانی حساسیت بالا است. هنرمند در کلیه رشته‌ها به خاطر ابزاری که در اختیار دارد بسیار مورد توجه است و این ابزاری که در اختیار دارد، حساسیت بالایی دارد. در حوزه شعر، کار سختی است که شاعری بخواهد به شعر عاشقانه توجه نداشته باشد، مخصوصا در ابتدای راه. البته برای شروع خوب است ولی ماندن در شعر عاشقانه خطرناک است.

وی افزود: باید با استفاده از توانایی شعری، شاعر مغروق‌هایی را نجات دهد. شاعران اغلب بر این تصورند که خواندن شعر برای ایشان کافی است که باید گفت این تصور غلطی است. رخوت موجود در میان برخی شعرا از نخواندن است. شاعر اگر می‌خواهد نماینده جامعه خود باشد باید رمان، حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و … را مطالع کند و با مطالعه کردن به عمق دانش خود بیفزاید تا دردها را بشناسد و راه درمانی ارائه کند.

*شعرا تاریخ بخوانند جعفریان در توصیه‌ای به شعرای جوان گفت: شعرخوانی و اجرا را باید جدید بگیرید. تمرین کنید و در برابر آینه شعر را بخوانید. برخی از شعرای معاصر اگر مطرح شده‌اند به خاطر اجرای خوب شعرشان بوده است پس شعرخوانی و اجرای شعر را جدی بگیرید. شعرا دقت داشته باشند اگر می‌خواهند برای چهره‌ای تاریخی شعر بسرایند حتما کمی در مورد وی مطالعه کرده و تاریخ بخوانند.

وی اضافه کرد: شاعر اگر در هر عرصه‌ای وارد شود می‌تواند نگاه متفاوتی به آن عرصه داشته باشد و از زاویه دید بهتری به موضوعات بنگرد.

منبع: فارس