سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 18:56 - شنبه 01 شهریور 1393

مسئول کمیته آب اتاق اصفهان:

مصرف بیش از اندازه آب در بخش کشاورزی اصفهان مغلطه‌ است

مسئول کمیته آب اتاق اصفهان گفت: مصرف بیش از اندازه آب در بخش کشاورزی استان اصفهان مغالطه‌ای بیش نیست.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اصفهان، مهدی بصیری در چهل و چهارمین جلسه کمیته آب اتاق اصفهان با انتقاد از آمارهای ارایه شده در موضوع مصرف 90 درصدی آب در بخش کشاورزی اظهار کرد: به جای فرافکنی و دور کردن اذهان مردم از عوامل اصلی خشک شدن زاینده‌رود، مصرف آب در بخش کشاورزی استان به عنوان خشک شدن این رودخانه مطرح شده است.

وی کنتورگذاری بر روی موتورهای پمپاژ آب از زاینده‌رود را یکی از مهم‌ترین اقدامات در روشن شدن اذهان عمومی نسبت به برداشت‌های بی‌رویه استان‌ها از رودخانه شد و گفت: متأسفانه وقتی موضوع محاسبه برداشت دقیق آب به میان می‌آید، اجرایی شدن مصوبات با مشکل روبرو می‌شود.

وی با تاکید بر این نکته که برداشت آب در بالادست بی کنترل صورت می‌گیرد، گفت: استان اصفهان بر روی پمپاژ آب از رودخانه کنتور شمارش گر گذاشته است، ولی در استان چهارمحال و بختیاری این اتفاق نیفتاده است و برداشت آب از رودخانه بدون نظارت صورت می‌گیرد و حتی برداشت‌های بیش از تخصیص نیز متوقف نشده است.

مسئول کمیته آب اتاق اصفهان خواستار مدیریت یکپارچه رودخانه و کنترل برداشت‌های آب از هر بخش شد و گفت: نباید سهم محیط زیست و تالاب بین‌المللی گاو خونی در محاسبه آب زاینده‌رود فراموش شود.

مسئول کمیته آب اتاق اصفهان در بخش دیگری از سخنان گفت: در هیچ جای دنیا در منطقه خشک که منابع آبی اندکی دارد طرح فولادسازی و توسعه آن‌را اجرا نمی‌کنند مانند یزد و اصفهان و بدتر از آن اینکه آب از 600 کیلومتر با صرف هزینه بسیار انتقال می‌دهند.

وی تاکید کرد: فولادسازی در منطقه خشک و بیابانی توجیه اقتصادی ندارد ولی متأسفانه بدون توجه به مزیت‌ها شاهد صدور مجوز ایجاد واحدهای فولادسازی در مرکز کشور هستیم.

بصیری تصریح کرد: در بخش سدسازی به دلیل وجود منافع مالی برای گروهی شاهد رونق سدسازی در دو دهه اخیر بودیم و امروز از نظر علمی ثابت شده تولید انرژی برق از سدهای برق آبی، مقرون به صرفه نیست و این در حالی است که ایران منبع انرژی خورشیدی و بادی است.

وی با اشاره به وجود چند میلیارد متر مکعب آب در پشت سدهای کارون و دز با هدف تولید انرژی برق آبی گفت: آب پشت سد با تبخیر زیادی روبروست و نباید این منابع به راحتی از دست رود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.