سرویس: سیاسی » دولت و مجلس 12:30 - پنجشنبه 30 مرداد 1393

نشست‌های خبری سئوال برانگیز روسای دانشگاه‌های اصفهان در آستانه استیضاح وزیرعلوم

برگزاری نشست‌های خبری سئوال برانگیز روسای برخی از دانشگاه‌های اصفهان در آستانه استیضاح وزیرعلوم یکی از مسائلی بوده که در روزهای گذشته فضای دانشگاهی این استان را تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ امروز در حالی سومین کنفرانس مطبوعاتی مدیران دانشگاهی اصفهان در هفته اخیر برگزار می‌شود که سرپرست دانشگاه کاشان چهارشنبه هفته گذشته و شنبه در مقابل خبرنگاران رسانه‌های گروهی حاضر شد و در یک هفته 2 بار به سئوالات آنها پاسخ داد و سرپرست دانشگاه اصفهان نیز در آستانه استیضاح وزیر علوم یک مرتبه رو در روی خبرنگاران قرار می‌گیرد، آن هم در شرایطی  که کمتر از 24 ساعت به استیضاح وزیر علوم زمان باقی است و برگزاری چنین نشست‌هایی در این برهه زمانی نقاط ابهاماتی را در ذهن مخاطبان به وجود آورده است.

نشست‌های خبری سئوال برانگیز از سوی روسای دانشگاه‌ها

این ابهامات از آنجایی بیشتر می‌شود که هجمه رسانه‌ای سنگینی در سطح کشور از سوی رسانه‌های حامی دولت علیه نمایندگان مجلس در اجرای حق قانونی شان شکل گرفته و در تلاش بوده  تا فضای افکار عمومی را به سمت جناحی و حزبی بودن استیضاح سوق دهد.

حال آنکه اکثر محورهای اعلام شده از سوی استیضاح کنندگان مربوط به کفایت و نوع مدیریت فرجی دانا در وزارت علوم است.

برخی فشارهای رسانه‌ای از سوی رسانه‌های مختلف در شرایطی مطرح می شود که درست یکماه پس از طرح موضوع استیضاح و اتمام فرصت نمایندگان برای برطرف کردن ایرادات مدنظر و قطعی شدن استیضاح بالا گرفته است.

در چنین شرایطی که رسانه های حامی دولت با انتشار اخباری  شرایط را برای تشخیص حقیقت از سوی  افکار عمومی غبار آلود کرده‌اند، برگزاری نشست‌های خبری آن هم پس از شش ماه و یا بیشتر از زمان آغاز به کار برخی مدیران دانشگاهی، سئوال برانگیز است.

برخی عنوان می‌کنند که هدف اصلی نشست‌هایی که در هفته‌های گذشته برگزار شده، ارائه صحبت‌هایی برای نرم کردن فضای علیه وزیر علوم و استیضاح وی به شمار می‌رفته است.

استیضاح وزیر علوم سیاسی است!

عباس زراعت، سرپرست دانشگاه کاشان که دی ماه گذشته جایگزین عباس کتابی در این دانشگاه شد، روز چهارشنبه گذشته در جمع خبرنگارانی که برای تشریح برنامه‌های این دانشگاه در نشست خبری حضور یافته بودند می گوید: تا انجام جلسه استیضاح وزیر علوم و تکمیل اطلاعاتمان به طور یقین نمی‌توان در مورد انگیزه و دلایل استیضاح وزیر علوم نظر قطعی داد، ولی آنچه از ظواهر هویدا بوده، سیاسی بودن این استیضاح است.

به گزارش تسنیم، برخی عنوان می‌کنند که شاید نشست‌های خبری  روسای دانشگاه ها در آستانه این استیضاح، بر اساس تاکید وزارت به دانشگاه‌ها  بوده است، هرچند که این مسئله هنوز اعلام رسمی نشده است.

نماینده شاهین‌شهر: در شرایط فعلی این استیضاح رأی می‌آورد

اما شرایط عمومی مجلس و جامعه دانشگاهی شاید نظرش متفاوت از نظرات برخی مدیران و مسئولان دانشگاهی باشد.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر، برخوار و میمه پیرامون شرایط مجلس در مورد استیضاح چنین می‌گوید: نمایندگان خواسته‌هایی را داشتند و بنا بود که وزیر اشکالاتی که از طرف استیضاح کنندگان مطرح می‌شد را رفع کنند که در این رابطه کمیته‌ای مسئولیت پیگیری و مذاکره با وزیر را بر عهده داشتند.اینها بررسی کردند و در نهایت گزارشی را که 2 روز قبل به اعضا دادند این بود که با همه پیگیری‌های که انجام دادیم اشکالاتی که گفته شده هنوز به طور کامل رفع نشده است.

نماینده مردم شاهین‌شهر در ادامه می گوید: بنابراین امضا کنندگان در واقع مصر شدند که استیضاحی که امضا کردند را فشار آورند تا اعلام وصول شود و به نظرم در شرایط فعلی این استیضاح رأی می‌آورد.

شرایط دانشگاه‌های اصفهان و انتقاد از حضور منتصبان فتنه 88

نشست خبری سرپرست دانشگاه اصفهان که عصر سه شنبه برگزار شد، یکی دیگر از نشست‌های خبری مسئولان دانشگاهی اصفهان در آستانه استیضاح وزیر به شمار می‌رود.

هوشنگ طالبی که از زمان حضورش  با درخواست های مصاحبه به سختی موافق می‌کرد، امروز و با گذشت 3 ماه از مهلت قانونی 6 ماه سرپرستی اش نشست خبری برگزار کرده است.

البته این نشست خبری با توجه به حضور  مشاور وی با انتقاداتی مواجه شده و بسیاری نسبت به این مسئله نقد وارد کرده‌اند.

امام جمعه موقت اصفهان: چرا برخی مسئولان به عوامل فتنه پر و بال می‌دهند

امام جمعه موقت اصفهان نیز در آستانه برگزاری جلسه استیضاح وزیر علوم با انتقاد از حضور برخی عوامل فتنه در کشور گفت: زمانی‌که فتنه 88 در ایران رخ می‌دهد و عوامل فتنه نسبت به عاشورا، اعتقادات و باورهای مردم و رهبری انقلاب هتک حرمت می‌کنند، چرا مسئولان این موارد را درک نمی‌کنند و اکنون در جامعه عوامل فتنه را پرو بال داده و آنها را در پست‌های وزارتی قرار می‌دهند؟ متاسفانه یک عده حاضر نشدند که آن‌ها را محکوم کنند و حتی عده‌ای به دفاع از عوامل فتنه برخواستند.

نشست خبری یک سرپرست بعد از 9 ماه، یک روز قبل از استیضاح وزیر!

حالا که سرپرست دانشگاه اصفهان به هر دلیل و با هر موضوعی پس از 9 ماه ، درست در آستانه استیضاح وزیر علوم رو در روی اصحاب رسانه قرار می‌گیرد، دلایل برگزاری این نشست نیز سئوالات بسیاری را مطرح می‌کند و برخی عنوان می‌کنند که این نشست برای تاثیر گذاری بر افکار عمومی بوده است.

حجت السلام سالک: وضعیت سرپرست دانشگاه اصفهان یکی از دلایل استیضاح است

در همین رابطه حجت السلام سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس و یکی از امضا کنندگان طرح استیضاح وزیر علوم با اشاره به لزوم شفاف شدن وضعیت سرپرست دانشگاه اصفهان توسط وزیر علوم می گوید: یکی از درخواست های نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشخص کردن آخرین وضعیت دانشگاه اصفهان است، چرا که یکی از مباحث مورد نظر برای استیضاح وزیر علوم تعیین وضعیت سرپرست دانشگاه اصفهان است.

وی در ادامه اینطور عنوان می‌کند: موضوع دانشگاه اصفهان یک بار در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بحث قرار گرفت و به دلایلی رئیس جمهور از ادامه پرداختن به این موضوع صرف نظر کردند چرا که مدارک لازم برای تأیید سرپرست دانشگاه اصفهان در دسترس نبود و پیگیری وضعیت سرپرست این دانشگاه را به وزیر علوم واگذار کردند، لذا این کار نیز باید از مجاری قانونی خود طی شود؛ متأسفانه گاهی اوقات در این زمینه حرکت‌هایی غیر قانونی مشاهده می‌کنیم.

دلایل استیضاح وزیر علوم و انتقادات مطرح شده نسبت به عملکرد فرجی دانا

اینکه مدام به جای شنیدن اخبار موفقیت‌ها و دستاوردهای علمی، ئشاهد تعویق یا منتفی شدن طرح‌های کلان پژوهشی باشیم و در عوض به طور مستمر اتفاق های سیاسی و رفتارهای حزبی و سیاسی کاری در وزارت علوم – که به عنوان عامل اصلی استیضاح مطرح می‌شود- تیتر اخبار حوزه دانشگاهی باشد، جز بی حاصلی نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.

وزارت مهم علوم به عنوان یکی از مهم ترین مراکز کنترل و مدیریت جریان علمی کشور و آغازگر پیشرفت‌ها و دستاوردهای علمی کشور است و نگاه مدیران  این وزارتخانه و عملکردهای درون آن باید جدای از هر وزارت خانه دیگری باید به صورت تخصصی و ر مبنای محتوای فعالیت آن صورت بگیرد.

در این میان عقبگردهایی نظیر نزول رتبه علمی کشور و تعطیلی برخی طرح‌های کلان ملی و مغفول ماندن اولویت‌های مهم علمی در سایه سیاسی کاری و تشنج محیط دانشگاهی، یک نقطه تاریک در کارنامه وزیر علوم و دولت یازدهم است.

امروز بیشتر از هر زمانی دانشجو و دانشگاهیان کشور و فضای علم و پژوهش منتظر روشن شدن شرایط ریاست دانشگاه‌ها و البته ریاست وزارتخانه هستند.

موقت بودن شرایط و گره خوردن فضای مدیریت علمی کشور همه چیز را به آینده موکول کرده و همه منتظرند تا تکلیف علم و پژوهش در زمین سیاست رقم بخورد و آنچه ابهام برانگیز است برگزاری نشست‌های خبری روسای برخی دانشگاه‌ها در آستانه استیضاح است.

منبع: تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.