سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:30 - چهارشنبه 29 مرداد 1393

ستاد هماهنگی احیای زاینده رود در اصفهان ایجاد شود

مسئول کمیته آب اتاق اصفهان خواستار تشکیل ستاد هماهنگی احیای زاینده رود در استان شد و گفت: تمام بخش‌ها به صورت جزیره‌ای در حوضه زاینده رود فعالیت می‌کنند.

به گزارش اصفهان شرق؛ مهدی بصیری در چهل و چهارمین جلسه کمیته آب اتاق اصفهان با انتقاد از آمارهای ارایه شده در موضوع مصرف 90 درصدی آب در بخش کشاورزی اظهار کرد: به جای فرافکنی و دور کردن اذهان مردم از عوامل اصلی خشک شدن زاینده رود، مصرف آب در بخش کشاورزی استان به عنوان خشک شدن این رودخانه مطرح شده است.

وی با بیان اینکه کنتورگذاری بر روی موتورهای پمپاژ آب از زاینده رود را یکی از مهم‌ترین اقدامات در روشن شدن اذهان عمومی نسبت به برداشت‌های بی رویه استان‌ها از رودخانه شد، افزود: متاسفانه وقتی موضوع محاسبه برداشت دقیق آب به میان می‌آید، اجرایی شدن مصوبات با مشکل روبرو می‌شود.

مسئول کمیته آب اتاق اصفهان با تاکید بر این نکته که برداشت آب در بالادست بدون ‌کنترل  صورت می‌گیرد، گفت: استان اصفهان بر روی پمپاژ آب از رودخانه کنتور شمارش‌گر گذاشته است ولی در استان چهارمحال و بختیاری این اتفاق نیفتاده است و  برداشت آب از رودخانه بدون نظارت صورت می‌گیرد و حتی برداشت‌های بیش از تخصیص نیز متوقف نشده است.

وی خواستار مدیریت یکپارچه رودخانه و کنترل برداشت‌های آب از هر بخش شد و گفت: نباید سهم محیط زیست و تالاب بین‌المللی گاوخونی در محاسبه آب زاینده رود فراموش شود.

صرفه جویی  آب فقط برای استان اصفهان تعریف شده است

بصیری تصریح کرد: گویا صرفه جویی فقط برای استان اصفهان تعریف شده است و سایر استانهای همجوار اقدام جدی در این بخش صورت نمی‌دهند، عدالت فقط این نیست که حق آبه داران در مصرف آبی که در اختیار ندارند صرفه‌جویی کنند بلکه اگر شرایط خشکسالی است سرتاسر رودخانه باید صرفه جویی کنند.

وی خواستار اجرای مصوبه 9 ماده شورای عالی آب در موضوع حوضه آبریز زاینده رود شد و افزود: متاسفانه با وجود گذشت  چندین ماه از تصویب مصوبات اقدامی جدی در این رابطه صورت نگرفته است.

مسئول کمیته آب اتاق اصفهان با بیان اینکه در هیچ جای دنیا در منطقه خشک که منابع آبی اندکی دارد طرح فولادسازی و توسعه آن را اجرا نمی‌کنند مانند یزد و اصفهان  و بدتر از آن اینکه آب از 600 کیلومتر با صرف هزینه  بسیار انتقال می‌دهند، اظهار کرد: فولاد سازی در منطقه خشک و بیابانی توجیه اقتصادی ندارد ولی متاسفانه بدون توجه به مزیت‌ها شاهد صدور مجوز ایجاد واحدهای فولادسازی در مرکز کشور هستیم.

وی افزود: در بخش  سد سازی به دلیل وجود منافع مالی برای گروهی شاهد رونق سد سازی در دو دهه اخیر بودیم و امروز از نظر علمی ثابت شده تولید انرژی برق از سدهای برق آبی ، مقرون به صرفه نیست و این در حالیست که ایران منبع انرژی خورشیدی و بادی است.

ستاد هماهنگی احیای زاینده رود در اصفهان ایجاد شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه  موضوع آب برای استان اصفهان را حیاتی ترین مساله استان خواند و افزود: همه بخش‌های استان با کمک هم باید این مساله را حل کنند، صداو سیما با اختصاص برنامه‌های ویژه چالش آب در استان اصفهان و خشکی زاینده رود می‌تواند این موضوع را به نقد کارشناسان قرار دهد.

حمیدرضا فولادگر خواستار تشکیل ستاد هماهنگی احیای زاینده رود در استان شد و گفت: تمام بخش‌ها به صورت جزیره‌ای در حوضه زاینده رود فعالیت می‌کنند و تشکیل این ستاد می‌تواند انسجام و هم افزایی این بخش‌ها را ایجاد کند، محیط زیست، فضای سبز شهری، میراث فرهنگی و معنوی، صنعت و کشاورزی همه از این رودخانه بهره مند می‌شوند و نباید با مدیریت ناصحیح جریان حیاتی تمدن فلات مرکزی ایران را از بین برد.

وی با اشاره به اختصاص 210 میلیارد تومان جهت خسارت کشاورزان استان گفت: 35 میلیارد تومان را دولت قبل و 175 میلیارد تومان از محل واحدهای صنعتی که آب بسیاری مصرف می کنند به کشاورزان پرداخت می شود.

منبع: تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.