سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 08:00 - پنجشنبه 30 مرداد 1393

70 درصد خاک‌های کشور کمبود شدید فسفر و پتاس دارند

معاون امور زراعت وزرات جهاد کشاورزی گفت: عدم استفاده از کودهای مناسب در بخش کشاورزی سبب شده تا 70 درصد خاک‌های کشور کمبود شدید فسفر و پتاس داشته باشند.

به گزارش اصفهان شرق؛ عباس کشاورز در همایش سراسری مدیران ستادی و استانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی که به مدت دو روز در محل سالن اجتماعات هتل آسمان برگزار می‌شود، اظهار کرد: کشاورزی در کشور در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد و وابستگی به خارج نیز نسبت به سال گذشته افزایش بسیاری داشته به گونه‌ای که تراز تجاری به 8 میلیارد دلار رسیده و غذای 45 رصد جمعیت کشور از خارج وارد می‌شود.

وی افزود: کشاورزی کشور با چالش‌های بسیاری از جمله کمبود آب مواجه است و امکان توسعه کشاورزی از نظر سطح زیرکشت تقریبا وجود ندارد و با تهدید کاهش نیز مواجه است که نتیجه بی‌تدبیری و عدم توجه به چالش‌های موجود است.

معاون امور زراعت وزرات جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حال حاضر عملکرد گندم که در دهه 80، 3 هزار و 700 کیلوگرم بود به 3 هزار کیلوگرم رسیده است و این موضوع نگران کننده است.

وی با بیان اینکه کشور ما در حال حاضر مصرف‌کننده بالای متوسط جهانی از نظر مواد شیمیایی نیست، خاطرنشان کرد: مصرف کود در دنیا در حال افزایش است و اگر بخواهیم کشاورزی ارگانیک داشته باشیم و از کود آلی استفاده کنیم  باید تعداد گاوها را به 25 برابر افزایش دهیم که این میزان گاز متان تولید شده را چندین برابر می‌کند و سبب آلودگی محیط زیست می‌شود.

کشاورز تاکید کرد: اگر کمتر از 60 درصد کود به بخش کشاورزی تزریق کنیم تولیدات کشاورزی 20 میلیون تن کاهش می‌یابد و این نشان می‌دهد که نیاز به کود اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه سم‌ها و کودهایی که در حال حاضر استفاده می‌شود مناسب نیستند، تصریح کرد:مهم‌ترین چالش‌هایی که ر زمینه سم و کود با آن روبه‌رو هستیم عدم عرضه کود با ترکیب مناسب است و در حال حاضر تنها سه یا چهار نوع کود شیمیایی بیشتر نداریم که این کودها نیز تمام نیازهای خاک را برطرف نمی‌کند و بیش از 70 درصد خاک‌های کشور کمبود شدید فسفر و پتاس دارند.

معاون امور زراعت وزرات جهاد کشاورزی اضافه کرد: همچنین بازار آشفته‌ای که در حال حاضر وجود دارد سبب شده گروهی به عرضه کودهای بی‌کیفیت با قیمت مناسب بپردازند که نه تنها تاثیری ندارد بلکه خاک را هم از بین می‌برد.

وی ادامه داد: خود ما نیز با محافظه‌کاری‌های درون سیستمی مردم را از دسترسی به کود مورد نیاز خود محروم می‌‌کند که ناشی از مدیریت غلط است.

کشاورز با اشاره به اینکه مصرف کود متناسب با محصولات نیست، تصریح کرد: همچنین نبود یک نهاد اجرایی از مشکلات دیگر در بخش کود و سموم هست و هیچ موسسه وجود ندارد که بر نحوه استفاده کود توسط کشاورزان نظارت داشته باشد و به کشاورزان راهنمایی دهد تا از کود درست و به نحوه مناسب استفاده کنند.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.