سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:15 - چهارشنبه 29 مرداد 1393

عقب‌نشینی ۳ درصدی شورای رقابت/ قیمت پراید، تیبا، پژو ۴۰۵ و سمند کاهش یافت

در حالی که در مصوبه جنجالی چندی پیش شورای رقابت، قیمت خودرو بر اساس برآوردها تا ۳۰ درصد افزایش داشت، پس از برگزاری نشست کمیسیون صنایع و شورای رقابت، قیمت پراید، پژو ۴۰۵، سمند و تیبا، ۳ درصد کاهش یافت.

به گزارش اصفهان شرق؛ پس از آنکه کمیسیون صنایع مجلس در مورد افزایش قیمت خودروها موضع گرفت و اعلام کرد شورای رقابت حق قیمت‌گذاری خودرو را ندارد و نباید به این مسئله ورود پیدا کند، این شورا بر سر کاهش قیمت خودرو با خودروسازان توافق کرد.

در این مورد اعضای کمیسیون صنایع معتقدند شورای رقابت فقط می‌تواند دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو را تدوین کند و تعیین قیمت خودرو توسط این شورا غیر قانونی است.

الله‌وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در این مورد به فارس گفت: گزارش عملکرد شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودرو تهیه شده تا در صحن علنی مجلس قرائت شود.

وی تصریح کرد: قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت، غیرقانونی است و این شورا نباید قیمت خودرو را تعیین کند.

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت نیز در این مورد گفت: طی مذاکره با خودروسازان، قیمت برخی خودروهای پر تیراژ داخلی 3 درصد کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به افزایش تولید شرکت‌های خودروساز طی ماه‌های اخیر، تصریح کرد: از خودروسازان خواستیم تا با توجه به سودی که در این مدت کسب کرده‌اند، قیمت برخی محصولاتشان را کاهش دهند که با این موضوع موافقت کردند.

وی افزود: از بین محصولات شرکت سایپا، پراید و تیبا و از بین محصولات شرکت ایران خودرو، پژو 405 و سمند با کاهش قیمت 3 درصدی روبرو خواهند بود که این کاهش در قیمت نهایی این خودروها لحاظ می‌شود و می تواند در قیمت کارخانه به 5 درصد برسد.

به گفته شیوا کاهش قیمت خودروها احتمالاً طی دو روز آینده از طرف خودروسازان اعلام خواهد شد.

وی گفت: قیمت نهایی خودرو، پس از اضافه شدن هزینه ارتقاء به یورو 4 ، کیسه هوا، شماره گذاری، مالیات و بیمه محاسبه می شود.

رئیس شورای رقابت با اشاره به بحث‌های مطرح شده از سوی مجلس برای کاهش بیشتر قیمت خودروها، گفت: این بحث درباره استاندارد یورو 4 و کیسه هوا مطرح است که تاکنون مدارکی در این زمینه به ما ارائه نشده است.

وی تصریح کرد: برای افزایش قیمت خودرو، شرط‌هایی با خودروسازان داشتیم از جمله اینکه محصولات آنها به طور مستقیم و از طریق سایت اینترنتی عرضه شود تا حاشیه بازار کمرنگ شود یا قراردادهای یک طرفه به صورت دو طرفه تنظیم شود و آپشن ها اختیاری باشد و تولید خودروسازان نیز افزایش یابد که این موارد محقق شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت برخی خودروها در بازار حتی از قیمت کارخانه نیز پایین‌تر آمده و پیش‌بینی می‌شود حاشیه بازار خودرو طی یکی، دو ماه آینده جمع شود.

* کاهش ۶۰۳ هزار تومانی قیمت پراید و ۹۰۹ هزار تومانی پژو ۴۰۵

به گزارش فارس، قیمت 4 خودروی پرتیراژ در حالی با کاهش 3 درصدی همراه شده که تحلیل‌ها از افزایش 30 درصدی قیمت خودرو نسبت به سال گذشته حکایت دارد.

با محاسبه کاهش ۳ درصدی قیمت ۴ خودروی پرتیراژ می‌توان به تعیین قیمت جدید ۲۹ میلیون و ۳۹۲ هزار تومانی پژو ۴۰۵ مدل SLX اشاره کرد که در واقع با افت ۹۰۹ هزار تومانی همراه می‌شود.

قیمت پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز نیز با افت ۹۰۳ هزار تومانی به ۲۹ میلیون و ۲۱۴ هزار تومان می‌رسد. در مورد سمند ال ایکس بنزینی با موتور EF7 نیز می‌توان به کاهش ۸۸۵ هزار تومانی قیمت‌ این خود و تعیین قیمت ۲۸ میلیون و ۶۲۸ هزار تومانی اشاره کنیم.

قیمت جدید سمند LX دوگانه‌سوز نیز با کاهش ۹۵۳ هزار تومانی به ۳۰ میلیون و ۸۱۸ هزار تومان می‌رسد.

در مورد کاهش قیمت انواع پراید نیز باید به تعیین قیمت جدید ۱۹ میلیون و ۵۱۹ هزار تومانی سایپا ۱۳۱ مدل SX بر اساس قیمت‌گذاری جدید شورای رقابت اشاره کنیم که در واقع قیمت این خودرو ۶۰۳ هزار تومان کاهش می‌یابد.

قیمت سایپا ۱۳۲ مدل SX نیز با کاهش ۶۰۶ هزار تومانی به ۱۹ میلیون و ۶۰۲ هزار تومان می‌رسد. در مورد سایپا ۱۱۱ مدل SX نیز باید به کاهش ۶۱۳ هزار تومانی قیمت این خودرو و تعیین قیمت ۱۹ میلیون و ۸۳۰ هزار تومانی آن اشاره کرد.

قیمت سایپا ۱۴۱ مدل SX نیز طبق مصوبه جدید شورای رقابت ۵۷۹ هزار تومان کاهش می‌یابد و به ۱۸ میلیون و ۷۳۷ هزار تومان خواهد رسید.

قیمت تیبا نیز از ۲۴ میلیون و ۱۸۳ هزار تومان به ۲۳ میلیون و ۴۵۸ هزار تومان خواهد رسید که افت ۷۲۵ هزار تومانی را نشان می‌دهد.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.