سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 12:30 - سه شنبه 28 مرداد 1393

وجود روغن پالم در صنایع لبنی را رد نمی‌کنم/ تخلف گسترده نیست

مشاور انجمن صنایع لبنی ایران گفت: وجود روغن پالم را در برخی از محصولات لبنی رد نمی کنم اما امکان تخلف گسترده در صنایع لبنی وجود ندارد.

به گزارش اصفهان شرق ؛ حسین چمنی امروز در جمع خبرنگاران اصفهانی با اشاره به اینکه سهم لبنیات در چربی گیاهی به ویژه پالم آن قدر نیست که بخواهیم مرتبط با تمام محصولات لبنی کنیم، اظهار داشت: سازمان ملی استاندارد از مجموع ۶۰۰ محصول لبنی مجوز استفاده از چربی گیاهی یا همان روغن پالم را در ۸ محصول لبنی همچون پنیر پیتزا، بستنی، خامه قنادی، پنیر پروسس، شیر خشک صنعتی و … را صادر کرده است.
وی با بیان اینکه پالم اکنون بین ۳۵ تا ۴۰ درصد روغن مصرفی دنیا را تشکیل می دهد و در هیچ کشوری ممنوع الورود و مصرف نیست، تاکید کرد: سال گذشته از ۱.۴ میلیون تن واردات روغن حدود ۷۶۰ هزار تن آن روغن پالم بود و در یک حساب سرانگشتی برآورد می شود سرانه مصرف پالم برای هر ایرانی در سال گذشته معادل ۱۰ کیلوگرم بود.
مشاور انجمن صنایع لبنی ایران با یادآوری اینکه مالزی و اندونزی هم اکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد سهم روغن را به خود اختصاص داده است، گفت: بیشترین مصرف روغن پالم در ایران مربوط به روغن سرخ کردنی و معادل ۷۰ درصد آن است.
وی به افزایش حساسیت این صنعت نسبت به سلامت غذا به ویژه شیر اشاره کرد و گفت: مشکل فعالان صنعت لبنی کشور از نحوه اطلاع رسانی وزیر بهداشت در خصوص روغن پالم است.
چمنی با اشاره به گفته وزیر بهداشت مبنی بر اینکه “مردم شیر پرچرب نخورند چون پالم دارد”، بیان داشت: بهتر بود وزیر بهداشت عنوان می کرد مردم شیر پرچربی را که پالم دارد، نخورند.
وی تاکید کرد: وزارت بهداشت و دستگاه های نظارتی می توانستند در صورت وجود پالم در برخی محصولات لبنی، از جریمه، لغو پروانه، تعطیلی کارخانه متخلف و معرفی به دستگاه قضایی استفاده می کرد.
مشاور انجمن صنایع لبنی ایران گفت: اگر وزیر بهداشت معتقد است که در سطح وسیع تخلف از استفاده پالم در صنایع لبنی وجود دارد بنابراین این وزارتخانه و اداره استاندار نیز تخلف کرده اند.
وی با اشاره به اینکه موضوع شیر طی سال های کذشته مورد هجمه های بسیار قرار گرفته و شاهد مسائل منفی پیرامون این صنعت هستیم، تاکید کرد: وجود مواد نگهدارنده در صنایع لبنی، بحث وایتکس در شیر، اتهام به کم فروشی بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، افزایش قیمت که ۷۰ درصد آن ناشی از گرانی نرخ شیر خام بود از جمله هجمه های این صنعت طی سال های گذشته بوده است.
به گفته چمنی اکنون فتنه روغن پالم در محصولات لبنی و شیر مطرح شده که آسیبی بر پیکره این صنعت است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه صحبت های اخیر وزیر بهداشت در استفاده روغن پالم در محصولات لبنی و تاثیر آن در میزان فروش این کارخانجات در کشور، گفت: هنوز آمار دقیقی از میزان کاهش تقاضای مردم استخراج نشده اما گفته می شود در این مدت فروش برخی محصولات لبنی بین ۲۰ تا ۸۰ درصد با کاهش تقاضا از سوی مردم مواجه شده است.
مشاور انجمن صنایع لبنی ایران تصریح کرد: متاسفانه این صحبت ها موجب قطع صادرات برخی از محصولات لبنی به برخی از کشورها از جمله شیرخشک اسکین شده است.
وی بیان داشت: سال گذشته به دلیل افزایش تولید صنایع لبنی کشور شیر دامداران را به شیر خشک اسکین تبدیل می کردند که اکنون با رواج این شایعه کشور عراق حاضر به واردات این محصول از ایران نیست.
چمنی یادآور شد: تااین لحظه سازمان استاندارد کشور ۵ کارخانه متخلف در استفاده غیر مجاز روغن پالم را شناسایی کرده است.
مشاور انجمن صنایع لبنی ایران با اشاره به اینکه طبق آمار بانک مرکزی بعد از اجرای هدفمندی یارانه ها ۴۲ درصد مصرف شیر کشور کاهش یافته است، افزود: شیر موضوعی ملی در کشور است و باید در برنامه های کلان کشور لحاظ شود.
وی با بیان اینکه سالانه ۳۶ هزار عمر مفید در کشور به دلیل پوکی استخوان از دست می رود، گفت: برآورد می شود طی ۳۵ سال آینده ایران کشوری پیر خواهد شد و طبق آمارها سالمندان ایران ۲۰ سال زودتر از کشورهای توسعه یافته زمین گیر می شوند.
چمنی بیان داشت: به گفته وزیر بهداشت “سالانه ۲ درصد جمعیت کشور به دلیل هزینه های درمان زیر خط فقر می روند”.
وی با اشاره به اینکه تا سال ۷۵ سالانه ۴۰۰ میلیون دلار شیرخشک صنعتی، کره، پنیر وارد کشور می شد، افزود: خوشبختانه با پیشرفت صنعت لبنی در کشور شاهد صادرات ۷۰۰ میلیون دلاری هستیم.
مشاور انجمن صنایع لبنی ایران با بیان اینکه تولید شیر کشور حدود ۸ میلیون تن است که گردش مالی آن ۲۴ هزار میلیارد تومان است، گفت: با فاصله واردات تا صادرات ۷۰۰ میلیون دلاری در سال گذشته، این صنعت معادل ۱.۱ میلیارد دلار درآمد ارزی برای داشته است.
وی بیان داشت: سود صنعت لبنیات در سال های اخیر بر طبق آمارهای موجود بین ۱.۵ تا ۴ درصد یعنی پایین ترین سود تولید بوده است در حالی که به گفته سازمان حمایت سود مشروع این صنعت باید ۱۷ درصد باشد.
چمنی همچنین در حاشیه این نشست با اظهار تاسف نسبت به اینکه خشکی زاینده رود نسبت به هامون و دریاچه ارومیه در کشور کمتر انعکاس یافته است، گفت: شاید دلیل این انعکاس کمرگ خشکی زاینده رود کم کاری برخی مسئولان و رسانه ها باشد.

منبع: ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.