سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:00 - سه شنبه 28 مرداد 1393

مشکلات زاینده‌رود باید به صورت ملی بررسی شود/ نمایندگان وقت چهارمحال موافق اجرای بهشت‌آباد بودند

نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: مشکلات آب اصفهان باید در چارچوب ملی مورد توجه قرار گیرد و نگاه‌های قومی و منطقه‌ای در این زمینه صحیح نیست.

به گزارش اصفهان شرق؛ هفته گذشته 16 تن از نمایندگان استان اصفهان به دلیل اعتراضی که به اقدام وزیر نیرو مبنی بر بدون هماهنگی وارد شدن به استان و رفتن بر سر پروژه گلاب 2 داشتند، مقابل دفتر ریاست جمهوری تجمعی ترتیب داده و مراتب نگرانی خود را از این اقدام وزیر نیرو به اطلاع دولت رساندند.

بلافاصله و در پی این اعتراض نمایندگان، استاندار اصفهان نشست خبری ترتیب داده تا در این باره توضیحاتی را به خبرنگاران بدهد که این مسئله انتقاداتی را به همراه داشت.

در این رابطه با محسن کوهکن، نماینده سابق مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی، عضو هیئت رئیسه مجلس هشتم و نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت‌وگویی ترتیب دادیم که متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

مسئله خشکسالی در استان اصفهان و ماجراهای پیش آمده پیرامون تونل گلاب 2 را چه طور ارزیابی می‌کنید؟

کوهکن: با نگاه دیگری به این مسئله نگاه می‌کنم و آن این بوده که آنچه که مسلم است، در دولت‌های گذشته مسئولان همواره در حالت خوف و رجا به مسئله آب نگاه می‌کردند. داشتند.

در نظام جمهوری اسلامی معتقد هستیم کاری که پشتوانه کارشناسی داشته و منطق خود را دارد، اگر عده‌ای مخالف هستند، با روش‌های اقناعی بایستیم و با آنها صحبت کرده مسیر را باز کنیم و کار را جلو ببریم و این کاری است که باید انجام شود.

من یادم هست که یک زمانی در مجلس هفتم آقایی معاونت وزارت نیرو بود و اصرار داشت تا استان‌هایی در بحث آب کاملا مستقل و در تصمیم گیری صفر تا 100 باشند؛ من همان زمان خدمت دوستان عرض کردم که این نوع نگاه مشکوک بوده و دلیل آن هم این است که ما در کشور همه با هم زندگی می‌کنیم و زمانی که جنگ تحمیل و خوزستان اشغال ‌شد، هم جوان خوزستانی و هم جوان اصفهانی و چهارمحالی و کرمانی سینه خود را سپر کرده و شهید دادند و کسی نگفت این استان، استان من نیست یا هست.

“نگاه‌های تنگ قومیتی یا منطقه‌ای نباید در کشور جریان داشته باشد”

زمانی که کشور در مسائل اقتصادی یک قدم پیش می‌رود، منافع آن برای همه بوده و نگاه‌های تنگ قومیتی و یا منطقه‌ای اساسا در مسائل میان مدت و دراز مدت کار صحیح و درستی نبوده و این یک واقعیت است.

هر مقام مسئولی هم که در مقابل کمترین فشاری برای حفظ صندلی و میز خودش فشارها تحمل نکرده و یا کاری که مسیر کارشناسی آن را تعیین کرده و برای آن ردیف و بودجه مشخص کرده‌اند، با یک دستور متوقفش کند و بگوید دیگر انجام نشود، این کار صحیحی نیست.

“چرا مسئولان کار کارشناسی را با یک دستور متوقف کردند؟”

آقای مقام مسئول، اگر پروژ آب را کارشناسی کردند در حالی که کارشناسان اهل استان خاصی هم نبودند و نگاه کلان و ملی داشتند و انجام امری را با نظرات کارشناسی خود تایید و مراحل قانونی خود را طی کرده و برای آن اعتبار گذاشته و کار اجرایی آن را شروع کردند، بر چه اساسی دستور توقف آن را داده است؟

این کار به همان اندازه جای اشکال است که مقام مسئولی شروع یک پروژه را بدون در نظر گرفتن مقدمات کارشناسی شروع کند.

“مطالبه 20 نفر از نمایندگان مردم استان اصفهان مورد بی‌توجهی واقع شده است”

وقتی که به نگاه و مطالبات نزدیک 20 نفر از نمایندگان استان بی‌توجهی شده و کم عنایتی شود، بسیار بد است؛ نمایندگان مردم مانند مسئولان اجرایی نیستند چون آنها در دسترس مردم بوده و از مردم رأی گرفته‌اند و مورد سئوال از ناحیه مردم واقع می‌شوند باید به آنها پاسخگو باشند.

شاید یک مسئول اجرایی را کسی مدت‌ها دنبال کند و نتواند او را ببیند چرا که مقامات مسئول اجرایی را مردم انتخاب نمی‌کنند، بنابراین آنها خود را در برابر دولتی که او را انتخاب کرده، مسئول می‌دانند.

 شما در جریان تجمع نمایندگان مجلس در برابر دفتر ریاست جمهوری و موضع گیری استاندار در این ماجرا بوده‌اید؟ این مسائل را چه طور دیدید؟

کوهکن: آقایان باید بدانند که اگر بخواهند مشکلات استان را دنبال کنند، نباید وقتی نمایندگان حرکتی انجام داده، ولو اگر در نگاه آنها این حرکت اشکال دارد، انتقاد خود را علنی اعلام کنند، بلکه باید بدانند که به هر جهت وقتی فردی مسئولی در سطح استان می‌شود یعنی انسان سیاسی است و نباید به نوعی صحبت کند که در صحنه سیاسی استان فردا که عده‌ای با او مخالف هستند حرف‌های او را یک کلاغ چهل کلاغ کرده و به دیگران منتقل کنند.

آدمی که دور اندیش است و با نگاه تدبیر آمیز به مسائل نگاه می‌کند، باید بداند نمایندگان اگر حرکتی کردند، واجب نیست که شما در ملأ عام مصاحبه کرده و می‌توانید سکوت کنید اما از طریق دولت مسائل را دنبال کنید.

“نماینده دولت در اصفهان باید مشکلات اصفهان را پیگیری کند”

خطاب من به برخی مسئولان است که باید به عنوان نماینده دولت در استان باید با خود بگویید که مردم ما با مشکل روبرو هستند و نمایندگان مردم نیز تحت فشار هستند که این کار را انجام دادند، یعنی کاری کنید که زمینه همان جلسه‌ای را که نمایندگان دنبال آن بودند، شده و شما همان جلسه را گذاشته و خودتان هم شرکت کنید و بدانید که با این کار جایگاه و مقام شما بالاتر رفته و احترام شما بیشتر می‌شود، یعنی جایگاه استاندار پیش نمایندگان بالاتر رفته که ما این را می‌خواهیم.

من به عنوان استاندار نباید تنها به صرف اینکه دولت و رئیس دولت خوشش آید، حرفی را زده و فردا که می‌خواهم با نمایندگان تا پایان دوره مسئولیتشان کار کنم، مشکل پیدا کنم.

البته بعد از این تجمع و همین‌طور خبر برکناری میر محمد صادقی رسانه‌ها نیز پیگیر این قضیه بودند و مرتب از استاندار در این رابطه سوال می‌کردند و بعد از آن شد که ایشان این جلسه را گذاشتند.

کوهکن: بله ما رسانه‌های زیاد و خبرنگاران زرنگی داریم که میکروفون خود را آورده و سوال می‌کنند اما استاندار می‌تواند پاسخ نداده یا بگوید در دست بررسی است.

“بی‌اعتنایی به نمایندگان اصفهان، بی‌اعتنایی به مردم استان است”

من فکر می‌کنم این تعداد نماینده حتی بدون اطلاع قبلی اگر به جایی مراجعه کرده، شیوه معقول و منطقی بی‌اعتنایی به آنها نیست چرا که بی‌اعتنایی به آنها یعنی بی‌اعتنایی به مردم، می‌توانیم اعتنا کرده و وقتی را مشخص کنیم بدون شک وقتی که نمایندگان مراجعه کرده می‌خواهند اهمیت موضوع را نشان دهند و به هر جهت نمایندگان سال‌های سال است که نگاه می‌کنند و می‌بینند استان اصفهان وقتی به اندازه 11 استان کشور در مالیات سهم دارد اما سهم آنها در درآمدها چه قدر است؟

“نگاه‌های نامناسب، اصفهان را از استان‌های توسعه نیافته عقب‌تر قرار داده است”

 بسیاری از نمایندگان استان همواره همین مسئله را دلیل مشکلات استان عنوان می‌کنند؛ برخی معتقد هستند که استان اصفهان به عنوان استانی که مالیات قابل توجهی به خزانه واریز می‌کند، نباید مورد بی‌توجهی واقع شود.

کوهکن: اینگونه نیست که بخش مالیات را تنها از سرمایه گذاری‌های دولتی بدهند و به هر جهت بخش‌های صنوفی در اصفهان بوده که در سطح کشور فعال بوده و مالیات می‌دهند؛ نگا‌ه‌هایی که در طول دولت‌های مختلف به اصفهان شده، کار را به جایی رسانده که امروز میانگین فضای ورزشی اصفهان از برخی استا‌ن‌های کنار کشور که عنوان محروم با توسعه نیافته می‌دهیم، عقب‌تر است.

“اصفهان تنها چهارباغ و پارک‌های اطراف زاینده‌رود نیست”

اصفهان که تنها چهارباغ، زاینده‌رود و پارک‌های اطراف زاینده‌رود قبل از خشکسالی نیست و این استان شهرستان‌هایی داشته و مشکلاتی دارد و واقعا مردم اصفهان و کشاورزان به خصوص کشاورزان در استان اصفهان افراد نجیبی هستند و سرمایه و رزق روزی‌شان را از دست داده‌اند.

“ارزش زمین‌های کشاورزی به آب است”

بیابان‌های زیادی هست که کسی زیر بار تملک آن‌ها نمی‌رود، چراکه وقتی آب نباشد، زمین دیگر ارزشی ندارد و ارزش زمین کشاورزی به آب است اما شما نگاه کنید و می‌بینید در خیلی مناطق استان آب نداریم.

وقتی به شهرستان‌های لنجان، مبارکه، فلاورجان، خمینی شهر و بخشی از خود اصفهان نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که اینها به دلیل نبود آب زمین‌های کشاورزی خود را از دست داده‌اند اما در روز قدس یا روزهای دیگر همین‌ها در صف نخست بوده و برای حفظ انقلاب اسلامی تلاش می‌کنند، یعنی کشاورزی که مشکل دارد، با وجود ضرر و زیانی که کشیدند، اینگونه در صحنه هستند؛ البته نمی‌خواهم بگویم مسئولان مقصر هستند اما نباید نگاه‌ها به گونه‌ای باشد که این برداشت‌ها صورت پذیرد.

“نمایندگان وقت چهارمحال و بختیاری موافق اجرای تونل بهشت‌آباد بودند”

این روزها نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی، انتقادات بسیاری نسبت به اجرای طرح تونل بهشت‌آباد مطرح می‌کنند؛ نظر شما در این باره چیست و به نظرتان آیا بهشت‌آباد اجرایی می‌شود؟

کوهکن: البته باید بگویم زمانی که بحث اجرای تونل بهشت‌آباد بود، چند تن از نمایندگان استان چهار محال امضای زیر نامه نخست که اواخر دولت اصلاحات داده شد، وجود داشت و آنها با این مسئله موافق بودند و دلیل آنها این بود که استدلال کارشناسی می‌گوید به این صورت درست بوده و برای خود آنها نیز این آب قابل استفاده است.

عزیزان ما اگر در استان خوزستان نگرانی دارند، باید به نگرانی‌های آنها توجه کرد به هر جهت باید کار کارشناسی انجام داده تا هم آب مورد نیاز آنها تامین شود و هم آنها و دولت به این سمت و سو بروند که مانند برخی نقاط استان اصفهان که اصرار و تاکید دارند که اجازه نمی‌دهند آب کشاورزی غرق‌آبی باشد به سمت و سوی بارانی و تحت فشار ببریم.

اعتبارات کلان و زیادی گذاشته شده و زمین‌های استان خوزستان را با اعتباراتی به سمت و سوی قطره‌ای و بارانی و مدل‌هایی که دنیا تایید می‌کند، برده بنابراین ما باید اعتباراتی را هم در این رابطه بگذاریم و هیچ اشکالی ندارد که این اعتبارات را از اختصاص دهیم بگذاریم؛ اگر مردم خوزستان ببینند که با توجه به مشکلات موجود، این عنایت و توجه به آنها شده، بسیار خوب است؛ البته باید کار فرهنگی هم انجام داد و نوع فرهنگ کاشت و و برداشت را برای همین است؛ در هر صورت تصمیمات منطقه‌ای چه له و چه علیه جائی، تبعات بسیاری دارد اما نگاه کلان این تبعات را ندارد.

“جمعیت قابل توجهی از استان چهارمحال و بختیاری ساکن اصفهان است”

امروز مگر کسی می‌تواند این را انکار کند که جمعیت قابل توجهی از استان چهارمحال در استان اصفهان ساکن بوده و نمایندگان استان چهار محال باید بدانند که کم‌آبی در استان اصفهان به این جمعیت قابل توجه از استان چهار محال که در استان اصفهان تلاش کرده، مسئول و مدیر هستند و فعالیت اقتصادی دارند آسیب زده و باید بدانیم که امروز 100 سال پیش نیست که تمام کسانی که در یک حوزه سکونت داشتند، همه افراد همان منطقه بودند بنابراین اگر نگاه ما کلان باشد مردم هم به آرامی این نگاه کلان را پیدا می‌کنند چرا که الناس علی دین ملوکهم.

“هیچ کس نباید نسبت به مشکلات مردم استان‌های دیگر بی‌توجه باشد”

کسی که چهار محالی است، اگر در استان اصفهان خشکسالی باشد با خود می‌گوید که فرزند من نیز که در این استان مشغول کار بوده، با این مشکل برخورد می‌کند و در نهایت نیز کسی که درخوزستان و اصفهان بوده، اگر این فکر را کند، مشکلات برطرف می‌شود و بالاترین نمونه آن جنگ است.

آیا کسی در زمان جنگ گفت اینجا مربوط به کدام استان است؟ خیر برای متر متر خوزستان و کردستان عزیز جوان دادیم تا مملکت، اسلام و امام را حفظ کنیم آن هم یک نگاه کلان بود و آن نگاه کلان جنگ را نجات داده و ما را به پیروزی رساند و دشمن را شکست داد.

“همه باید منافع ملی را در دستور کار خود قرار دهند”

در صحنه‌های اقتصادی نیز همین گونه است می‌توانیم یک نگاه کوتاه نگر، قشری قومی و منطقه‌ای داشته باشیم که به نفع کسی نیست و نیز کسی نباید فکر کند که به نفع اوست اما وقتی که نگاه ما جامع و کامل بوده به جای تعبیر مالی تعبیر اقتصادی می‌کنیم این به نفع همه است.

مسئولان ما اگر این چنین نگاهی داشته باشند، دستورات صفر و صدی به اینگونه مسائل نمی‌دهند و باید از فرعیات گذشته و به اصول بپردازند تا کارها بر روال پیش رفته و نمایندگان هم اگر تجمعی کرده و حرفی زدند، نباید سریع مصاحبه کنیم درباره آن اظهار نظر کنیم؛ من وارد ماهیت مصاحبه نمی‌شوم یعنی حتی اگر نماینده دولت مصاحبه کرده و بگوید نمایندگان خیلی کار خوبی کردند، به همان میزان بد است که مصاحبه کند و بگوید کار بدی کردند.

ایشان نماینده دولت بوده و باید با سازوکارهای مدبرانه که در تشکیلات دولتی بوده، کار خود را پیش ببرد و نمایندگان مجلس نیز نمایندگان مردم هستند و آنها نیز با تدبیری که وحدت ملی، اتحاد، برادری و انسجام بین تمام اقوام و افراد و گروه‌ها محفوظ شود، باید کار را پیش ببرند.

“کشور ایران یک کشور کم‌آب است”

 به نظر شما با شرایط کنونی باید چه تصمیمی در حوزه آب اتخاذ کرد؟

کوهکن: مملکت ما یک مملکت پرآب نبوده و معلوم نیست آینده آن چه باشد؛ البته از خدا می‌خواهیم که در آینده به همه رحم کند و نزولات خود را بفرستد اما وقتی که مملکت یک مملکت کم آب است، باید از میزان موجود در کشور به صورت معقول، منطقی، اقتصادی و بر اساس نظرات کارشناسی استفاده کنیم.

بنده هم با صراحت می‌گویم اگر استانی سر منشا آب بوده، پذیرفته شده نیست چند روستای آن آب خوردن نداشته باشند، حتما اولیت دارند که آب خوردن ما را تامین کنند و شکی در آن نیست.

از سوی دیگر اگر بر اساس مطالعات و آمایش سرزمینی برخی صنایع را به جایی اختصاص دادیم، بدون شک باید آب آن را تامین کنیم؛ این نگاه کلان است که اجازه نمی‌دهد درگیری، نگرانی و دغدغه‌ای به وجود آید و همه را به سمت و سوی اتحاد و اتفاقی می‌برد که ان شاالله موفق باشند، مشکلات را کم و یا حل کنند.

منبع: تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.