سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 09:30 - دوشنبه 27 مرداد 1393

لطفا با سلامت مردم شوخی نکنید!

این روزها اظهارات ضد و نقیض مسئولان در خصوص استفاده از روغن پالم در لبنیات موجب شده تا مردم به نوعی برای مصرف لبنیات دچار شک و تردید شوند.

به گزارش اصفهان شرق؛ یک افشاگری از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کافی بود تا همه مردم از اوضاع قمر در عقرب لبنیات کشور با خبر شوند. از زمان اعلام این خبر عده ای وجود روغن پالم در لبنیات را تایید و عده ای هم آن را تکذیب کردند بطوریکه حالا هر روز یک خبر ضد و نقیض در مورد روغن پالم به گوشمان می رسد و با گذشت دو هفته، این موضوع یکی از مهمترین مسائل قابل بحث در بین مردم است.
درست چند روز بعد از اعلام این خبر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو، می گوید: ارزیابی جامع و دقیقی از هفته گذشته در سراسر کشور شروع کردیم که بر اساس این ارزیابی تمام شرکت‌هایی که فرآورده های مختلف لبنی تولید می کنند رصد شدند.
از تعداد ۴۱ متخلف شناسایی شده، ۲۳ مورد آن محرز شده است
رییس سازمان غذا و دارو همچنین در مورد آمار متخلفین در این حوزه ادامه می دهد: با تجزیه و تحلیل و جمع بندی نتایج بدست آمده از بازرسی های انجام شده تا امشب، تخلف تعداد ۴۱ فرآورده لبنی مشکوک اعلام شد که بر اساس بخشنامه صادر شده تولید آنها متوقف خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه، از تعداد ۴۱ متخلف شناسایی شده، ۲۳ مورد آن محرز و ۱۸ مورد نیز مشکوک اعلام شده است، می افزاید: به محض انجام آزمایشات تکمیلی طی چند روز آینده، مواردی که تخلفشان محرز شود، پروانه آنها تعلیق و به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد.
عباس رجایی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی هم در اظهار نظری جالب توجه اعلام این خبر از سوی وزیر بهداشت را اقدامی نسنجیده می داند و می گوید: نحوه طرح موضوع استفاده از روغن پالم در شیر و لبنیات به صورت مبهم گویی و کلی گویی کار بسیار نسنجیده ای بود که آسیب های جدی را به صنایع لبنی و شیرخام کشور وارد کرد.
اقدام وزیر بهداشت در طرح موضوع روغن پالم نسنجیده بود
رجایی با تاکید بر اینکه ما به دنبال ترویج مصرف لبنیات در بین مردم هستیم، می افزاید: یک اقدام نسنجیده موجب شد که چنین مسایلی پیش آید و حتی روزی به عنوان روز بدون لبنیات اعلام شود که این یک فاجعه است.
همچنین در این رابطه وزارت بهداشت و سازمان استاندارد در بیانیه ای مشترک تخلف تعدادی از واحدهای تولیدی را محرز می دانند.

عدم استفاده از روغن پالم در صنایع لبنی استان اصفهان
در استان اصفهان هم شبیه این اظهارات کم به گوش نمی رسد. غلامحسین شفیعی مدیرکل استاندارد استان اصفهان با اشاره به عدم استفاده از روغن پالم در صنایع لبنی استان اصفهان، به ایمنا می گوید: از بین ۳۰۰ فرآورده لبنی تنها ۸ محصول شامل پنیر پروسس آنالوگ، اسپریدهای مخلوط، پنیرتازه با چربی گیاهی، پنیر خامه‌ای با چربی گیاهی، پنیر پیتزا پروسس، شیرخشک با چربی گیاهی، بستنی پروبیوتیک و بستنی، تولیدکنندگان مجاز به استفاده از روغن گیاهی هستند.
وی ادامه می دهد: به غیر از محصولات ذکر شده هیچ واحد تولیدی مواد لبنی مجاز به استفاده از روغن پالم در محصولات خود نیست.
مدیرکل استاندارد استان اصفهان با اشاره به اینکه خبر تخلف سه کارخانه تولیدی صنایع لبنی شایعه بوده است، تاکید می کند: تاکنون موردی از استفاده روغن پالم در شیرهای تولیدی استان اصفهان گزارش نشده است.
وی در پاسخ به این پرسش که نام چند کارخانه تولیدی در اصفهان جزء موارد تخلف استفاده از روغن پالم اعلام شده است، می افزاید: متاسفانه چند روزی است که پیامک هایی حاوی مطالب خلاف واقعیت در اصفهان منتشر شده که منبع انتشار این مطالب هنوز مشخص نشده است.
مسئولان شهامت اعلام اسامی کارخانجات متخلف را ندارند
همچنین هومان امیری مدیرعامل کارخانجات صنایع لبنی استان اصفهان با اشاره به اینکه استفاده از روغن پالم در صنایع لبنی، بالاترین آسیب را به کارخانجات تولیدکننده زده است، اظهار داشت: متاسفانه مسئولان نه شهامت اعلام اسامی کارخانجات مختلف را دارند و نه جرات جمع آوری این محصولات را در کشور دارند.
وی با بیان اینکه اینها اختلافات داخلی مربوط به دولت قبل و فعلی است، بیان داشت: این اتفاقات شرایط بدی را اکنون در فضای جامعه به وجود آورده است.
مدیرعامل کارخانجات صنایع لبنی استان اصفهان در خصوص تایید استفاده از روغن پالم در صنایع لبنی، تصریح کرد: استفاده از روغن پالم در صنایع لبنی را نمی توان تکذیب کرد اما مجموعه ۳۰ کارخانه صنایع لبنی فعال در استان اصفهان از این روغن استفاده نمی کنند.
وی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر استفاده روغن پالم در صنایع لبنی کارخانجات اصفهان وجود ندارد، بیان داشت: البته این مجموعه هر آنچه را که نهادهای مرجع و کنترل قضایی تایید کنند را پذیرا است.
امیری با یادآوری اینکه استفاده از روغن پالم ممنوع نیست و مجوز استفاده از آن در ۸ نوع محصول لبنی صادر شده و پروانه ساخت دارد، خاطرنشان کرد: اگر روغن پالم در این محصولات مصرف شود استفاده از آن بر روی محصول درج می شود.
باید اسامی کارخانه جات متخلف افشا شود
مدیرعامل کارخانجات صنایع لبنی استان اصفهان بیان داشت: روغن پالم در صنایع لبنی پرچرب همچون ۳ درصد چربی مورد استفاده نمی شود و فقط محصولاتی که بالای ۱۰ درصد چربی داشته دارد احتمال استفاده از روغن پالم وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه سازمان استاندارد کشور و سازمان غذا و دارو برای شفاف سازی این موضوع باید اسم کارخانجات متخلف را افشا کنند، تصریح کرد: خبر استفاده روغن پالم در محصولات لبنی موجب کاهش تقاضای مردم برای خرید محصولات لنبی طی روزهای گذشته شده است.
با این تفاسیر نبود اتحاد میان مسئولین امر باعث شده تا مردم در استفاده از لبنیات به عنوان یکی از مهمترین وعده های غذایی دچار سردرگمی شوند و حتی عده ای قید آن را بزنند. اما سوال اینجاست آیا با سنگ اندازی های عده ای در مسر حل  این مشکل، می توانیم منتظر حل آن باشیم؟ به نظر می رسد باید منتظر اقدامات جدید وزارت بهداشت در این زمینه باشیم.
منبع: ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.