سرویس: غیر تولیدی » نقلی 15:00 - دوشنبه 27 مرداد 1393

کاشی‌های گنبد مسجد امام(ره) ریزش نکرده است/ برداشت کاشی برای مرمت گنبد مسجد

مدیر امور بین‌الملل اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان گفت: کاشی های گنبد مسجد امام در حال برداشت است و بر خلاف مسائل مطرح شده، کاشی‌های گنبد ریزش نکرده بلکه از کاشی‌های که به جای کاشی‌های غیر قابل بازیابی، کاشی جدید نصب می شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ شهرام امیری درباره بحث ریزش کاشی‌های گنبد مسجد امام اصفهان اظهار کرد: 3 سال گذشته قسمت شرق گنبد مرمت شد اما متاسفانه مرمت‌هایی که روی گنبد انجام در این 2 دهه شده  بخشی ازآن بدون تاثیر بوده است.

وی افزود: مرمت 3 ترک گنبد تمام شده و هم‌اکنون سمت مشرق که به سمت بلوار هشت بهشت بوده، در حال مرمت و برداشت است، برای همین داربست های آن هنوز برداشت نشده و قرار است کل گنبد دور زده شود و ایراداتی که در بخش‌ها وجود دارد برطرف شده و ترک ها و ناموزونی هایی که وجود دارد برطرف شود.

مدیر امور بین‌الملل اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان بیان کرد: در سال های گذشته به دلیل عجله هایی که در مرمت گنبد بوده، مشکلاتی به وجود آمده که اکنون خودش را کم کم نشان می دهد.

وی گفت: روی همین حساب قرار شد قسمت هایی که در سال 85 مرمت نشده بود، مرمت شود و 13 ترک دیگر بوده که باید مجددا بازبینی شود.

امیری خاطرنشان کرد: آن قسمتی که اکنون در حال برداشت کاشی بوده، به سمت مدرسه ناصحی بوده که ایرادهای اساسی از قبل داشته اما این داربست ها به تدریج باز می  شود و به سمت 2 ترک دیگر قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: در این مرمت گنبد تمام  کاشی ها پیاده می شود و در حال حاضر این کاشی هایی که ما می بینیم کاشی هایی است که  بیشترجدید بوده و مربوط به دو دهه پیش است.

مدیر امور بین‌الملل اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان افزود: سعی می کنیم مرمت ها تا قبل از فصل سرما و یخبندان  تمام شود و زیر سازی های گنبد را تمام کنیم اما احتمال دارد خود کاشی چند ماهی طول بکشد با توجه به اینکه گنبد مسجد امام مانند خیلی از گنبدهای دیگر 4 لایه دارد، ما وقتی کاشی‌ها را برداشت کردیم، باید 3 لایه دیگر آن نیز برداشت شود.

وی با اشاره به پیمانکار مرمت گفت: فعلا همین پیمانکاری که 3 ترک را انجام داده چون کارش خوب بوده قرار شده آن طرف را نیز انجام دهد و ما باید منتظر آن باشیم که کل گنبد یک بازبینی مجدد شود.

امیری بیان کرد: هنوز بودجه مرمت گنبدها پرداخت نشده اما ما کار را انجام دادیم چون گنبد نیاز داشت و امیدواریم این 2 ترک مانند آن ترک ها زودترانجام شود.

منبع: تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.