سرویس: دسته‌بندی نشده 15:12 - یکشنبه 14 مهر 1392

افروغ: حذف شعار مرگ بر آمریکا امکان‌پذیر نیست

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت:شعار مرگ بر آمریکا کمترین اقدامی است که می‌توانیم در اعتراض به اجحاف‌هایی که آمریکا به ما روا داشته است، داشته باشیم.

به گزارش اصفهان شرق، عماد افروغ تحلیلگر و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با آرمان موضوع «رابطه با آمریکا» را که این روزها در بین تحلیلگران سیاسی گرم شده است را توضیح می دهد.

او در خصوص شعار «مرگ بر آمریکا» می گوید: مرگ بر آمریکا اعتراض به همه تبعیض‌ها و برخورد‌هایی است که آمریکا در طول تاریخ با مردم ایران داشته است. شعار مرگ بر آمریکا به عقیده من یک شعار دولتی نیست بلکه یک شعار مردمی محسوب می‌شود.

در ادامه گزیده‌ای از سخنان دکتر عماد افروغ را می خوانید؛

* شعار مرگ بر آمریکا کمترین اقدامی است که می‌توانیم در اعتراض به اجحاف‌هایی که آمریکا به ما روا داشته است، داشته باشیم.

* برای اینکه بدانیم پیشینه شعار مرگ بر آمریکا چیست لازم است در ابتدای امر صورت مساله را به صورت تاریخی بیان کنیم. کودتایی که در سال 1299 با حمایت انگلیسی‌ها در کشور انجام شد، خط بطلانی کشید بر تلاش مردم ایران در جهت برقرار کردن دموکراسی و مشروطه‌خواهی که می‌توان گفت با انجام کودتای 1299 و حوداث پس از آن تمام دستاورد‌های مشروطه بر باد رفت. به مرور زمان دولت انگلستان جایش را به آمریکا می‌دهد، دولت آمریکا به اعتراف خودش در جریان کودتای 28 مرداد سال 32 نقش عمده‌ای در سرنگونی مصدق داشت. درحالی که دولت دکتر مصدق اصلا دولت تندرویی طبق تعریف آمریکا محسوب نمی‌شد و اقدامی هم علیه دولت آمریکا انجام نداد. رفتار مصدق هم با دولت آمریکا خوب بود؛ شعار مرگ بر آمریکا هم نمی‌داد اما ساقط شد. به دنبال آن یک رژیم مستبد و وابسته را روی کار آوردند، دولت روی کارآمده بعد از کودتای 28 مرداد یک دولت کاملا وابسته به آمریکا بود که نماد برخورد با جنبش‌های دانشجویی محسوب می‌شد. برخوردی که در آذر 32 با فعالین جنبش دانشجویی در هنگام ورود رئیس‌جمهور آمریکا به ایران شد را می‌شود یکی از نقاط آغاز فعالیت جنبش دانشجویی بر ضد استعمار آمریکا دانست. به تدریج قیام ملی- مذهبی که با رهبری امام خمینی(ره) آغاز شد و برخوردهایی که با مردم در 15 خرداد 42و پس از آن شد نماد دخالت کشوری دیگر در سرکوب مردم بود.

* پس از انقلاب هم سفارت آمریکا تبدیل به ارگانی برای تبلیغات و جاسوسی علیه انقلاب ایران شد و خود آمریکا بود که رابطه‌اش را یکسویه با ایران قطع کرد. ردپای آمریکا در تمام کودتا‌هایی که برای سرنگونی انقلاب تدارک دیده شده بود، به‌طور کامل مشهود و هویدا بود. رد پای آمریکا در کمک به عراق در جنگ تحمیلی برای همه مردم کاملا هویداست. بعد از جنگ هم ما شاهد انواع و اقسام تحریم‌ها برضد کشورمان بودیم. در مساله هسته‌ای هم با وجود اینکه ما به NPT پیوسته‌ایم اما هنوز با ما رویکرد بدی دارند. حالا من از شما می‌پرسم چرا ما مرگ بر آمریکا می‌گوییم؟ مرگ بر آمریکا اعتراض به همه تبعیض‌ها و برخورد‌هایی است که آمریکا در طول تاریخ با مردم ایران داشته است. شعار مرگ بر آمریکا به عقیده من یک شعار دولتی نیست بلکه یک شعار مردمی محسوب می‌شود.

* به عقیده من شعار مرگ بر آمریکا یک شعار دولتی محسوب نمی‌شود یک شعار مردمی است. این حداقل مقاومتی است که مردم می‌توانند مقابل آمریکا داشته باشند. در مورد شعار مرگ بر شوروی هم مردم این شعار را خود به خود حذف کردند چون این کشور روبه اضمحلال بود و دلیلی برای گفتن این شعار وجود نداشت، مردم با تیزهوشی خود این شعار را حذف کردند.

* تا وقتی که رابطه آمریکا با ایران به تصور خود آمریکایی‌ها براساس رابطه گرگ و میش باشد، حذف شعار مرگ بر آمریکا امکان‌پذیر نیست. اما اگر سیاست آمریکا نسبت به ایران تغییر کرد، می‌توان امید داشت بخشی از جامعه شعار مرگ بر آمریکا را حذف کنند.

* البته باید دانست بخشی از جامعه ما جهانی فکر می‌کنند و این شعار را در ادبیات سیاسی خود حذف نخواهند کرد چون معتقدند که باید به کارهای آمریکا در دیگر نقاط جهان هم باید توجه کرد اما اینکه بخشی از مردم به خاطر تغییر رفتار آمریکا شعار مرگ بر آمریکا را حذف کنند این امر ممکن است در آینده اتفاق بیفتد.

* واقعا در جامعه آمریکا این تصور نمی‌شود. من در لندن در یک تظاهراتی دستگیر شدم. در گفت‌وگویی که داشتیم خود پلیس هم معتقد بود که این شعار ناظر بر مردم آمریکا نیست، بیشتر متوجه اقدامات آمریکا در جهان است. مردم آمریکا وقتی سیاست کشورشان را در افغانستان، عراق و دیگر نقاط جهان می‌بینند دلیل اصلی شعار مرگ بر آمریکا را متوجه خواهند شد. مردمی که در ایران شعار مرگ بر آمریکا را می‌دهند به خاطر نوعدوستی‌شان مردم آمریکا را حفظ می‌کنند، آنها با شهروندان آمریکایی هیچ مساله‌ای ندارند اما ممکن است در آمریکا افرادی باشند که به دلیل عدم اطلاع درست و تبلیغات نادرستی که می‌شود تصور کنند که منظور شهروندان آمریکایی و ملت آمریکاست که تصور نادرستی است. نخبگان آمریکا چنین تصوری را ندارند.

* مادامی که تصور آمریکایی‌ها از رابطه با ایران، یک رابطه گرگ و میشی باشد. تصور حذف چنین شعار و رابطه با آمریکا خیلی خوشبینانه است. نباید درباره رابطه با آمریکا ذوق زده شویم. البته برای اینکه مردم با واقعیات جامعه جهانی آشنا شوند بهتر است. مردم در جریان پشت پرده مذاکره با آمریکا قرار بگیرند.

 

منبع: دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.