سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:00 - پنجشنبه 23 مرداد 1393

طرح تونل “گلاب ۲” شش ماه گذشته متوقف شده بود/از میرمحمدصادقی دفاع می‌کنم/ اجرای مصوبه ۹ ماده‌ای زاینده‌رود تا دو ماه آینده

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه طرح تونل گلاب دو ۶ ماه گذشته به دلیل نداشتن برخی مجوزات متوقف شده بود، گفت: بنده از مدیرعامل آب منطقه ای اصفهان در هیات تخلفات اداری حمایت و دفاع خواهم کرد.

به گزارش اصفهان شرق؛‌ از ابتدای هفته جاری تیتر تمام رسانه های استان و صحبت های نمایندگان مجلس و شورای شهر اصفهان تعطیلی تونل گلاب دو اصفهان در بازدید سرزده وزیر نیرو از این طرح بود، شاید یکی از مهمترین دلایلی که شب گذشته استاندار اصفهان نشستی سه ساعتی با خبرنگاران اصفهان داشت، شفاف سازی در خصوص این مساله و اخبار جدید در بحث آب اصفهان و زاینده رود بود.
رسول زرگرپور در خصوص وضعیت تونل گلاب دو که طی روزهای گذشته حواشی بسیاری داشته ، با اشاره به اینکه تمام تونل یک و دو گلاب در محدوده استان اصفهان قرار دارد، بیان داشت: طرح آبرسانی تونل گلاب ۲ به طول ۱۷ کیلومتر و با هدف انتقال آب از منطقه بالادست زاینده رود به اصفهان به اجرا گذاشته شده است و تونل های گلاب ۱ و ۲ در محدوده این استان قرار دارد.
تونل گلاب دو اصفهان را از وضعیت آبی قرمز خارج می کند
وی با اشاره به اینکه متاسفانه بعد از مصوبه ۹ ماده ای احیای حوضه زاینده رود برخی از مسئولان استان چهارمحال و بختیاری نسبت به اجرای تونل گلاب دو و نداشتن مطالعات زیست محیطی آن اعتراض کردند، افزود: این ادعاها موجب شد تا زمان بررسی های لازم اجرا تونل گلاب دو متوقف شود.
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه چند باری از سوی وزیر نیرو اعلام شد که وضعیت آبی دو استان اصفهان و کرمان قرمز است، تصریح کرد: وضعیت قرمز به معنای نبود آب نیست بلکه به منزله کافی نبودن سامانه انتقال آب شرب تلقی می شود که با احداث تونل گلاب دو اصفهان از وضعیت قرمز به زرد می رسد.
وی با بیان اینکه بعد از مطرح شدن این طرح وزیر نیرو عنوان کرد که تونل گلاب دو منابع اطلاعاتی آن در این وزارتخانه وجود ندارد چرا که این طرحی استانی بود، افزود: وزیر نیرو همچنین تاکید کرد که تونل گلاب دو مصوبه وزارت نیرو و مجوز زیست محیطی ندارد و به استناد آن تا مشخص شدن تکلیف، این پروژه را متوقف کرد.
زرگرپور در خصوص اتفاقات پنجشنبه هفته گذشته و موضوعات و حواشی که در خصوص طرح تونل گلاب دو طی این چند روز مطرح شده است، گفت: بنده مسئول صحبت های نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر در این باره نیستم و در خصوص تونل گلاب دو مسئول حرف های خودم هستم.
وی تصریح کرد: آنچه که اکنون رسانه های اصفهان منتشر می کنند که طرح تونل گلاب دو تعطیل شده بنده اعلام می کنم این طرح ۶ ماه گذشته در اصفهان متوقف شده بود.
استاندار اصفهان با اشاره به بند ۸ طرح ۹ ماده ای مصوب شورای عالی آب در خصوص احیای حوضه زاینده رود، مبنی بر اینکه به وزارت نیرو دو ماه فرصت داده شده که درباره پروژه های بهشت آباد و تونل گلاب اگر کسری مطالعات دارد انجام و در قالب اجرا در آید، بیان داشت: برای گرفتن تمام مجوزات این طرح اصفهان مهلتی دو ماهه برای بررسی موضوع گرفت.
وی افزود: در جلسه ای سه ساعته با وزیر در آن زمان، اعلام کردم درست است مستندات و اعتبارات تونل گلاب دو استانی است اما وزارت نیرو فقط ساختمان ۱۲ طبقه نیست و آب های منطقه ای و آب و فاضلاب ها نیز جزو وزارتخانه هستند و باید اطلاعات تونل گلاب دو را از مراکز را دریافت می کردید که وزیر این موضوع را قبول کرد.
زرگرپور در خصوص مصوبه طرح تونل گلاب دو، گفت: طرح هایی که یک سال برای گرفتن مصوبه آن در وزارت نیرو زمان می برد در مدت یک ماه استان اصفهان مصوبه تونل گلاب دو را دریافت کرد.
خانم ابتکار مجوز زیست محیطی تونل گلاب دو را صادر کرده است
وی ادامه داد: طی ۲ هفته گذشته نیز مجوز مسایل زیست محیطی را از سازمان محیط زیست کشور دریافت کردیم و بر این اساس خانم ابتکار وعده داد که هر چه زودتر این مجوز را تحویل وزارت نیرو دهد.
استاندار اصفهان تاکید کرد: در این لحظه ۳ موردی که وزیر نیرو برای طرح تونل گلاب دو خواهان آن بود انجام شده است.
وی افزود: در جلسه ۱۹ فروردین ماه که وزیر نیرو در اصفهان شرکت کرد از طریق تلویزیون اعلام کرد که تونل گلاب دو را اجرایی می داند و باید مجوزات آن گرفته شود.
زرگرپور با اشاره به اینکه مدیریت استان از دو هفته گذشته تاکنون منتظر مجوز رسمی وزارت نیرو است، بیان داشت: آنچه روز پنجشنبه اتفاق افتاد این است که وزیر نیرو اجرایی شدن کار تونل گلاب دو را پیش از دادن مجوز رسمی تصور نمی کرد و گلایه مند از این موضوع است.
وی با تاکید بر اینکه تونل گلاب دو ۶ ماه پیش متوقف شده بود، گفت: اکنون تمام مجوزات این طرح در وزارت نیرو آماده است همچنین حدود ۱۰ روزی است که مدیریت استان در انتظار گرفتن مجوز رسمی از سوی وزارت نیرو است.
ریزش تونل گلاب دو دلیل فعالیت طرح بدون دستور وزیر بود
استاندار اصفهان در خصوص اینکه چرا تونل گلاب دو که بنا به دستور وزیر نیرو متوقف بود شروع به فعالیت کرد، بیان داشت: تونل گلاب دو دارای ۴ جبهه کاری است که وزیر نیرو در بازدید پنجشنبه گذشته توقف کامل سه جبهه کاری را مشاهده کرد اما جبهه چهارم بصورت نیم بند مشغول فعالیت بود.
وی به دلایل فعالیت این جبهه کاری تونل گلاب دو اشاره کرد و گفت: حدود یک ماه و نیم گذشته این محدوده دچار ریزش شد و مجبور شدیم جلوی ریزش تونل را بگیریم که حدود ۲ هفته قبل این عملیات به اتمام رسید.
زرگرپور ادامه داد: پیمانکار این طرح به دلیل اینکه در این مدت منتظر مجوز رسمی طرح بود به این نتیجه رسید که پروژه تونل گلاب دو را متوقف نکند چرا که توقف و شروع دوباره کار به معنای یک ماه زمان و هزینه است.
وی تصریح کرد: اگر وزیر نیرو بازدید خود از تونل گلاب دو را قبلا هماهنگ کرده بود این توضیحات را به وی می دادیم و اتفاقی نمی افتاد اما به دلیل بازدید از طرح سرزده بود و وزیر متوجه موضوع اصلی نبود از فعالیت این طرح مکدر شد.
تلفن وزیر نیرو برای آرامش کردن اوضاع متشج خاموش بود
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه بعد از این جریانات وزیر نیرو تماسی با شرکت مدیریت منابع آب می گیرد، ادامه داد: وزیر نیرواعلام می کند که تا زمان بررسی کامل جریان در خصوص اینکه تخلفی صورت گرفته یا خیر، مدیرعامل آب منطقه ای اصفهان چند روزی به مرخصی برود.
وی تصریح کرد: بنده از مدیرعامل آب منطقه ای اصفهان در هیات تخلفات اداری حمایت می کنم چرا که میرمحمدصادقی وظایف خود را به طور کامل انجام داده است.
زرگرپور با تاکید بر اینکه این اتفاقات و حواشی در خصوص تونل گلاب دو موضوعاتی نیست که تبدیل به متن شود، اظهار داشت: تمام حواس مان باید به این باشد که چه زمانی زاینده رود احیا می شود و چه اقداماتی برای پیگیری مصوبه ۹ ماده ای شورای عالی آب باید داشت.
وی تصریح کرد: بنده برای خاموش کردن این جو متشنج از شب گذشته تاکنون هر چه با وزیر نیرو تماس گرفتم تلفن همراه وی خاموش بود.
استاندار اصفهان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه طبق مقررات وزیر نیرو اجازه دارد بدون هماهنگی از مدیریت استان اصفهان به همراه نمایندگان دیگر استان ها از طرح تونل گلاب دو بازدید کند، اظهار داشت: طبق عرف، مقررات و ضوابط حضور یک شخص حفاظتی همچون وزیر حداقل باید با هماهنگی استاندار آن منطقه انجام شود.
وی یادآور شد: بنده پنجشنبه هفته گذشته تا دو ساعت بعد از وقت اداری حضور داشتم اما از بازدید وزیر نیرو از طرح تونل گلاب دو در اصفهان بی اطلاع بودم.
وی از رسانه ها خواست اطلاعات مورد نیاز اخبار خود را از منابع موثق دریافت کرده و به گفته افراد مختلف اکتفا نکنند، افزود: در خصوص کیفیت آب اصفهان تاکید می کنم مسئول اعلام کیفیت آب دانشگاه علوم پزشکی ایران است.
زاینده رود در حاشیه تغییر مدیر آب منطقه ای قرار نگیرد
زرگرپور با بیان اینکه نباید مسائل مدیر و مرخصی رفتن وی تیتر شود ولی نباید زاینده رود در حاشیه تغییر مدیر آب منطقه ای قرار بگیرد، تصریح کرد: بنده از مدیرعامل آب منطقه ای اصفهان در هیات بررسی تخلفات اداری حمایت می کنم و حتی به میرمحمدصادقی اعلام کردم اگر از کار برکنار شوید معاون بنده خواهد شد.
وی افزود: هر چه سریعتر امروز تونل گلاب دو، تونل بهشت آباد، اجرای مدیریت یکپارچه حوضه زاینده رود و جلوگیری از اضافه برداشت ها اتفاق بیفتد بهتر از فردا خواهد بود.
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه بنده در ۲۴ ساعت حداقل ۱۰ ساعت آن را صرف پیگیری مسائل آب استان می کنم، تاکید کرد: بنده معتقدم در فضای آرامش، کارشناسی، عاقلانه و منطقی مسائل اصفهان حل می شود.
ارائه گزارش اجرای مصوبه ۹ ماده ای احیای زاینده رود به شورای امنیت کشور توسط وزیر
وی با اشاره به جلسه روز گذشته شورای امنیت کشور که با موضوع احیای زاینده رود تشکیل شد و گفت: این جلسه به درخواست بنده تشکیل شد.
زرگرپور بیان داشت: در این جلسه موضوع زاینده رود، طرح ۹ ماده ای احیای زاینده رود و مسائل سیاسی و اجتماعی آن بررسی شد و دو تصمیم مهم اتخاذ شد.
وی تصریح کرد: در جلسه شورای امنیت کشور قرار شد وزیر نیرو طی دو ماه آینده تمام مواد ۹ گانه مصوبه ۹ ماده ای شورای عالی آب در خصوص احیای زاینده رود را اجرا کند و گزارش آن را به شورای امنیت کشور دهد.
استاندار اصفهان ادامه داد: همچنین قرار شد وزیر نیرو برنامه تحویل آب پاییزه کشاورزان اصفهان را به شورای عالی آب ارائه دهد.
عضو هیات مدیره بانک جهانی از زاینده رود بازدید کرد
وی با اشاره به اینکه عضو هیات مدیره بانک جهانی و مدیر اجرایی آن در ایران قرار بود برای کمک های فنی و اعتباری بازدیدی از دریاچه ارومیه داشته باشد، گفت: در راستا از عضو هیات مدیره بانک جهانی برای بازدید از رودخانه زاینده دعوت شد.
زرگرپور بیان داشت: بعد از بازدید بحث هایی صورت گرفت و قرار شد بانک جهانی کمک های فنی و اعتباری را که در ۵ سال آینده برای ایران برنامه ریزی خواهد کرد بخشی از آن را برای رودخانه زاینده رود منظور کند.
بهشت آباد مهندسی ارزش می شود
وی همچنین به جلسه ۳۰ تیر ماه جاری که با حضور رئیس مجلس، نمایندگان دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری در مجلس برگزار شد اشاره کرد و گفت: در این جلسه تصمیمات و مصوبات خوبی گرفته شد.
استاندار اصفهان افزود: در این دیدار عنوان شد که رودخانه زاینده رود فقط تامین آب برای کشاورزان و یا دیگر بخش ها نیست بلکه موضوع احیای رودخانه مطرح است و باید برنامه احیای آن از سوی وزیر نیرو پیگیری شود.
وی بیان داشت: همچنین در این جلسه پیشنهاد داده شد طرح بهشت آباد مهندسی ارزش شود و هیاتی از نمایندگان را مسئول این امر کردند.

منبع: ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.