سرویس: غیر تولیدی » دریافتی 19:38 - دوشنبه 20 مرداد 1393

توانمند سازی معلولان مهمترین اولویت سازمان بهزیستی کشور است

موانع را بشكنيد، درها را بگشاييد، براي ايجاد جامعه اي فراگير براي همه

سي و پنجمين همايش معاونين توانبخشي سراسر كشور با حضور بیش از 70نفر از کارشناسان بهزیستی استانها و ستاد بهزیستی کشور به مدت دو روز در روزهای 18 و 19 مرداد در شهرستان خوانسار در حال برگزاری می باشد.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از بهزیستی: اين همايش با هدف تبين راهبرد مديريت جهادي در ارائه خدمات توانبخشي دانش محور ، بررسي پيامد ها و پيگيري نتايج اقدامات تحول و نوسازي در كيفيت ارائه خدمات توانبخشي، تبيين راهكارها ، رويكرد ها و گزارش عملياتي برنامه هاي استاني و ستادي ، ترخيص مددجويان از مراكز شبانه روزي و توسعه خدمات توانبخشي و مراقبت در منزل در حال برگزاری می گردد.

 
در ابتدای این همایش دکتر صادقی مدیر کل بهزیستی استان اصفهان به رسم میزبانی به ایراد سخن پرداخت.وی ضمن خیر مقدم و ابراز خرسندی از میزبانی همایش مذکور توضیحاتی مختصر در خصوص شهر اصفهان بویزه مشخصات جغرافیایی شهرستان خوانسار بیان نمود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 125 هزار نفر مددجو تحت پوشش بهزیستی استان اصفهان می باشند گفت: در استان اصفهان 245 مرکز توانبخشی در حال فعالیت می باشند و هم اکنون بهزیستی استان اصفهان هیچ مددجویی پشت نوبت ندارد.
دکتر صادقی گزارشی در خصوص فعالیت های خود طی مدت کوتاه مدیریت بهریستی استان اصفهان ارائه نمود و گفت: طی این چند ماه فعالیتهایی از جمله تشکیل تیم نظارت بر مراکز بصورت فراگر ، تعامل با شرکای اجتماعی بهزیستی، پیگیری ساخت ورزشگاه مناسب سازی شده جهت معلولین، نشست های مشترک با مسئولین استانی بویژه استاندار محترم استان و انتخاب مشاور استاندار در امور معلولین ، تعامل با انجمن ها و تشکل ها و… صورت گرفته است.
مدیر کل بهزیستی استان اصفهان به وجود 62 تشکل معلولین در استان اصفهان اشاره نمود و از NGO ها بعنوان بازوان توانمند بهزیستی نام برد. وی نقش انجمن ها را در رسیدن به اهداف بهزیستی بسیار مفید و موثر دانست و بر لزوم هم اندیشی و هم افزایی با آنها تاکید نمود.

 
دکتر صادقی در پایان سخنانش ضمن تقدیر از تمامی تلاشگران در عرصه توانبخشی بهزیستی سراسر کشور ، بر تعاملات مثبت و ارزنده با نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی در راستای خدمت رسانی هرچه بهتر به مددجویان ، برقراری تعاملات مناسب بین حوزه های تخصصی بهزیستی ،تاکید بر توانبخشی مبتنی بر خانواده، بررسی چالشها و مشکلات موجود در امر خدمت رسانی و ارائه راهکارهای لازم در این خصوص ، رسانه ای کردن خدمات بهزیستی و…. اشاره نمود.

 
در ادامه این همایش دکتر یحیی سخنگویی معاون توانبخشی بهزیستی کشور، ضمن تقدیر و تشکر از تمامی مسئولین حاضر در همایش بویزه همکاران استان اصفهان با بیان اینکه دکتر ربیعی وزیر رفاه می گویند اگر توانبخشی را از بهزیستی بگیرند چیزی برایش باقی نمی ماند و دکتر هاشمی ریاست بهزیستی کشور برند بهزیستی را توانبخشی میدانند به اهمیت حوزه توانبخشی و نقش تاثیر گذار مدیران و کارشناسان حوزه توانبخشی در بهزیستی اشاره نمود.

 
معاون توانبخشی بهزیستی کشور، گفت: هم اکنون رویکرد سازمان بهزیستی کشور از ارائه خدمات توان‌بخشی غیرفعال که نتیجه‌ای در بر نداشته به سمت ارائه خدمات توان‌بخشی فعال تغییر کرده است. وی یکی از اهداف مهم سازمان بهزیستی کشور را توانمندسازی معلولان دانست و عنوان کرد: برای تحقق این مسئله باید در ارائه خدمات قبلی به معلولان تجدید نظر شود و با ارائه خدمات و امکانات توانمندسازی به معلولان ، مسیر خودکفایی و برون رفت این عزیزان از چرخه بهزیستی مهیا شود. وی گفت: تجهیزات توانبخشی بعنوان یک ابزار برای رسیدن معلولین به استقلال می باشد و در این راستا در 4 ماهه اول سال 93 هزینه ای بالغ بر 18 میلیارد تومان اعتبار به استانها اختصاص داده شده تا مددجویان بتوانند از امکانات و تجهیزات توانبخشی استفاده نمایند.

 
سخنگویی با بیان اینکه امسال برای همه معلولانی که دچار ضایعه نخاعی هستند و در بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی کشور ثبت شده‌اند حق پرستاری پرداخت خواهد شد، افزود: طرح توانمندسازی مبتنی بر جامعه در کشور از سال ۷۳ آغاز شده‌ است. وی ابراز امیدواری نمود، با اندیشیدن تدابیری مهم و اختصاص اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این طرح، امسال در کشور پوشش ۱۰۰ در صدی روستاهای کشور با خدمات توانمندسازی مبتنی بر جامعه تحقق یابد.

 
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در بخشی از سخنانش اظهار داشت: هر چقدر میزان معلولانی که دچار مشکلات بینایی و شنوایی هستند در جامعه کاهش یابد ارائه خدمات به آنها آسان‌تر صورت می‌گیرد.
وی از هزینه کرد بیش از سه میلیارد تومان برای کاشت حلزون در کشور خبر داد و گفت: هم‌اکنون تمام تعهدات سازمان بهزیستی در مدت سه سال گذشته به افرادی که در نوبت کاشت حلزون قرار داشتند عملی شده و هیچ فردی در کشور وجود ندارد که در انتظار دریافت خدمات کاشت حلزون باشد.و ی اضافه کرد،در سال جاری اعتبارات خوبی در این زمینه در نظر گرفته شده است.

 
مدیرکل دفتر توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از تصویب سند توانمند‌سازی جامع هدف بهزیستی براساس الگوی ایرانی، اسلامی در آینده ای نزدیک خبر داد. و یادآور شد: با توجه به اینکه در سال ۸۳ قانون حمایت از حقوق معلولان به تصویب رسیده بود اما با بازنگری و اصلاح قانون جامع حمایت از معلولین اقدامات مفید و موثری در این زمینه انجام می گیرد.

 
از دیگر مباحث مطرح شده توسط این مقام مسئول می توان به اجرای طرحICF و صدور کارت برای مددجویان، توانبخشی مبتنی برخانواده با رویکرد جدید، صرفه جویی 26 میلیارد با اجرای طرح پایش، گسترش توانبخشی حرفه ای، آماده سازی شغلی بمنظور توانمند سازی معلولین،بیمه کردن وسایل و تجهیزات توانپزشکی، و… اشاره نمود

 
دکتر سخنگویی با بیان اینکه، زمان در حال تغییر است بنابر این نیازهای مددجویان و توانخواهان تغییر می کند ولازمه این تغییرات ، تغییر در برنامه ریزی می باشد و لزوم تغییر در برنامه رفتن به سمت تکنولوژی نوین ، بازنگری در نگرش ها و تطابق دادن فرهنگ با نیازها می باشد سخنانس را به پایان رساند.

 
گفتنی است این همایش سخنرانان بسیاری داشت از این رو موضوعاتی متعددی مورد بحث قرار گرفت. و سعی شد برای رسیدن به مصادیق و راه‌کارهای مورد نظر در توانمند‌سازی جامع هدف سازمان اقدامات و تدابیری صورت گیرد که در همین راستا جلسات و کارگروه‌هایی با حضور حاضرین برگزار شد.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.