سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:15 - سه شنبه 21 مرداد 1393

بازپس‌گیری بیش از 7 هزار هکتار اراضی ملی از زمین‌خواران اصفهان

رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: 7 هزار و 86 هکتار از اراضی استان اصفهان خلع‌ ید شده و در اختیار دولت قرار گرفت.

به گزارش اصفهان شرق؛ احمد خسروی‌وفا اظهار کرد: در ابتدای امسال 110 هکتار از اراضی مرغوب شهر اصفهان به ارزش بیش از 3 هزار میلیارد تومان خلع ید شد و سند آن به نام دولت انتقال یافت.

وی تعداد پرونده‌های وارده این استان را در سال گذشته 775 هزار و 706 پرونده اعلام کرد و گفت: 789 هزار و 326 فقره در این سال مختومه شده است.

وی یادآورشد: از مجموع پرونده‌های وارده به دادگستری و شوراهای حل اختلاف استان 568 هزار و 652 فقره مربوط به دادگستری استان و 207 هزار و 52 پرونده در شوراهای حل اختلاف مطرح شده است.

به گفته مقام ارشد قضایی استان اصفهان، از مجموع پرونده‌های ورودی به این دادگستری در سال گذشته 245 هزار و 289 پرونده مربوط به دادسراهای استان، 280 هزار و 710 پرونده مربوط به محاکم اعم از حقوقی، جزایی و انقلاب و 42 هزار و 650 پرونده مربوط به تجدید نظر و کیفری بوده است، همچنین در سال گذشته علاوه بر مختومه شدن پرونده‌های وارده سال 92 بیش از 13 هزار پرونده موجود از سال‌های قبل در دادگستری و شوراهای حل اختلاف نیز بسته شد.

این مقام مسئول اظهار کرد: با اقدامات بسیار مهمی که در حوزه معاونت پیشگیری و همکاری تمامی دادستان‌ها و نیروی انتظامی در سال گذشته انجام شده، رشد 7 تا 10 درصدی پرونده‌ها را به کمتر از یک درصد کاهش داده‌ایم.

خسروی‌وفا درباره فعالیت‌های این نهاد قضایی برای کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های مختلف گفت: زمان رسیدگی در محاکم مختلف دادگستری از یک تا 15 روز کاهش پیدا کرده است.

سازش 17 درصد از پرونده‌های شورای حل اختلاف

مقام ارشد قضایی استان اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته 4 هزار و 691 پرونده از موجودی پرونده‌های شورای حل اختلاف استان کسر شده است، تصریح کرد: 17 درصد از پرونده‌های شورای حل اختلاف منتهی به سازش می‌شود که این رقم مورد رضایت ما نیست و در برخی از استان‌ها این آمار 40 درصد است و برای افزایش صلح و سازش در شوراها باید تلاش بیشتری کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از راه‌اندازی 7 پیشخوان دفتر قضایی در شهر اصفهان در دو ماه آینده خبر داد و افزود: از میان 477 نفری که ثبت‌نام و در آزمون شرکت کرده‌اند، 24 نفر امتیاز بالای 70 را کسب کرده‌اند که 7 نفر مجوز ایجاد دفتر پیشخوان قضایی را دریافت می‌کنند.

خسروی وفا ادامه داد: به محض راه‌اندازی این دفاتر قضایی دادخواست‌های حقوقی را در دادگستری قبول نمی‌کنیم و به این دفاتر ارجاع خواهد شد که با ثبت در دفاتر پیشخوان قاضی پرونده را به یک شعبه ارجاع می‌دهد.

وی خلوت شدن دادگستری و تسریع در رسیدگی به شکایات مردم را از نتایج این طرح عنوان کرد و گفت: در مجموع 190 خواسته مردم از طریق این دفاتر در اسرع وقت و بدون نیاز به حضور مردم پیگیری می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان همچنین خاطرنشان کرد: 20 اقدام در بخش‌های مختلف از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری این مرجع قضایی انجام شده است؛ از این‌ رو شاهد رشد ورودی پرونده‌ها به کمتر از یک درصد بوده‌ایم.

وی در ادامه سخنانش برگزاری 25 دوره کارگاه آموزش طرح رشد در فرهنگسراها و اماکن مختلف، اجرای 35 دوره طرح امید، 15 کارگاه علمی و کاربردی با موضوع جرایم مهم و برپایی 7 کارگاه با موضوع طلاق را از دیگر فعالیت‌های انجام شده طی چند ماه اخیر برشمرد.

کنترل دقیق پرونده‌ها با راه‌اندازی روش برخط

خسروی وفا در ادامه از راه‌اندازی روش برخط (آنلاین) مدیریت و نظارت دستگاه قضایی بر پرونده‌های وارده و مختومه خبر داد و تصریح کرد: این روش به صورت کامل در اصفهان راه‌اندازی شده و دارای قابلیت و ظرفیت بالایی است.

وی در خصوص نوع جرایم در این استان هم یادآور شد: جرایم استان اصفهان همچون جرایمی است که در کشور دارای تعدادی بیشتر از بقیه است، به طور مثال سرقت و ضرب و جرح جزو جرایم اول و دوم کشور و استان اصفهان شناخته می‌شود.

این مقام ارشد قضایی استان اصفهان با بیان اینکه در میزان جرایم اختلاف زیادی با 10 جرم نخست کشور نداریم، گفت: در پرونده‌های حقوقی نخستین خواسته استان و کشور مطالبه طلب است، دومین موضوع پرونده‌ها طلاق توافقی است که در این استان جایگاه سوم را دارد، مطالبه وجه چک سومین موضوع در کشور و مطالبه مهریه سومین درخواست در اصفهان به شمار می‌آید.

خسروی وفا تقویت شعب تخصصی رسیدگی به جرایم در استان را در سال گذشته از دیگر اقدام‌های این نهاد برای رفع چالش‌ها و مشکلات موجود در دادگستری استان اصفهان عنوان و بیان کرد: شعب ویژه پرونده‌های سرقت، محاکم خانواده، اطفال، قتل، اراضی طبیعی، جرایم رایانه‌ای و تخلفات با هدف نظم‌دهی به بررسی پرونده‌ها راه‌اندازی شده است.

راه‌اندازی پابندهای الکترونیکی به صورت آزمایشی

رئیس کل دادگستری استان اصفهان در ادامه گفت: راه‌اندازی پابندهای الکترونیکی به صورت آزمایشی در دو شهر تهران و اصفهان از دیگر اقدامات قابل ذکر است که این پابندها در استان اصفهان در مورد یکصد محکوم اجرایی شده و این اتفاق علاوه بر خلوت شدن زندان و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی به دلیل دوری از خانواده موجب می‌شود تا مجرم تحت مراقبت دستگاه قضایی باشد و در کنار خانواده خود زندگی را سپری کند.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.