سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 10:30 - سه شنبه 21 مرداد 1393

گزارش در رابطه با شرق اصفهان:

وضعیت سخت کشاورزان شرق اصفهان/ گسترش‌ شغل‌های کاذب در منطقه

مردانی که در روزهای نه چندان دور گذشته عرق جبین می‌ریختند و زمین شخم می‌زدند و دسترنج زحماتشان را می‌خوردند، حالا به شغل‌های کاذب روی آورده‌اند.

به گزارش اصفهان شرق؛ سراغشان را که می‌گیری می‌گویند یا کنار خیابان دستفروشی می‌کنند، یا با وانتی مدل پایین و رنگ و رو رفته در حال بارکشی هستند!

تعجب هم که می‌کنی بی آنکه سئوالی بپرسی پاسخت را می‌دهند که “تعجب ندارد، 6 سال است آب ندارند، زمین‌هایشان بایر شده و کشت و کارشان کلوخ.”

خانه‌هایشان صفای گذشته را ندارد، جای مرغ و خروس‌هایشان گوشه حیاط خالی است، ظرف ماست و دوغ و سرشیرشان پرشده از غصه بی‌نانی و لباس‌هایشان به وصله پینه‌های کم و زیاد آراسته.

قصه کشاورزانی که تراکتور و داس را کنار گذاشته و پس از فروش حیوانات خانگی خود و اتمام اندک درآمدی که از این راه به دست آوردند، حالا به شغل‌های کاذب روی آورده تا امرار معاش کنند.

موضوعی که فعالان حوزه کشاورزی آن را زنگ خطری برای ادامه حیات این صنعت سنتی در کشور می‌دانند و معتقدند این وضعیت می‌تواند برای کشاورزان دیگر استان‌های کشور نیز الگو شود و یک حرفه قدیمی و سنتی را دستخوش تغییرات نه چندان خوشایند سازد.

*بیکاری، کشاورزان اصفهان را بیمار کرد

عضو هیئت مدیره انجمن خبرگان کشاورزی شهرستان اصفهان در این زمینه گفت: کشاورزان این استان در حال حاضر شغلی ندارند و برخی از جوانانی هم که کشاورزی می‌کردند به دلیل خشکسالی به شغل‌های کاذب روی آوردند.

فتح‌الله دهقان با اشاره‌ای به مشکلات کشاورزان تصریح کرد: مصوبه‌ای 9 ماده‌ای توسط شورای عالی آب تصویب شد که در آن به صراحت بیان شده صنایعی که از آب رودخانه استفاده می‌کنند مبلغی را به عنوان خسارت به کشاورزانی که به دلیل خشکسالی آسیب دیده‌اند پرداخت کنند.

وی ادامه داد: کشاورزان در حال حاضر شغلی ندارند و برخی از جوانان هم که کشاورزی می‌کردند به دلیل خشکسالی به شغل‌های کاذب روی آوردند.

این عضو هیئت مدیره با بیان اینکه حدود 50 تا 60 درصد کشاورزانی که دارای سن‌ بالایی هستند به دلیل اینکه نتوانسته‌اند شغل‌های جایگزین برای خود پیدا کنند با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، عنوان کرد: آمار بیماری در میان کشاورزان به دلیل فشارهای روحی و روانی که بر آنها وارد می‌شود بسیار زیاد است و جا دارد مسئولان به فکر این قشر زحمتکش جامعه باشند.

حاج براتعلی رضایی، کشاورز 65 ساله روستایی در شرق اصفهان با بیان اینکه دیگر هزینه خرید داروهای فرزند بیمارم را هم ندارم، گفت: اکنون 6 سال است که مسئولان استان به کشاورزان آب نمی‌دهند و وضعیت کشاورزی شرق اصفهان اسفبار است.

وی اظهار کرد: فرزند 26 ساله‌ای دارم که به صورت مادرزاد بیمار است و هزینه داروهای آن ماهیانه حدود 600 هزار تومان می‌شود، اما من دیگر توان تامین این داروها را ندارم.

رضایی افزود: هرچند دولت تاحدودی برای تامین این داروها کمک می‌کند، اما واقعا هزینه‌های زندگی برای کشاورزان این مناطق سنگین شده و مسئولان نیز هرکدام می‌آیند و وعده‌هایی می‌دهند و خیلی زود این وعده‌هایشان را فراموش می‌کنند.

*وضعیت کشاورزان اسفبار است

این اعترافات تلخ و گزنده موضوع تازه‌ای نیست و نمایندگان مجلس نیز بر آن تاکید دارند.

حسن کامران، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی از وضعیت اقتصادی مردم شرق اصفهان ابراز نگرانی کرد و گفت: در حال حاضر روزگار کشاورزان استان اصفهان به دلیل بی‌تدبیری‌ها سیاه شده و زندگی آنها با مشکل ادامه دارد و بسیاری از کشاورزان برای تامین هزینه‌های زندگی خود کارتن می‌فروشند.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: وزیر نیرو باید در این‌باره در دادگاه پاسخ دهد که چرا حق حقابه‌داران از بین رفته است. باید پرسید که این چه مدیریتی است و این چه بلایی می‌باشد که کشاورزان استان اصفهان را تهدید می‌کند؟ البته باید تاکید کرد که علت این مسائل به جز مشکلات مدیریتی دلیل دیگری نمی‌تواند داشته باشد.

*دولت باید هوای کشاورزان را داشته باشد

با این وضعیت و ابراز نگرانی‌های متعدد از سوی نهادهای اجتماعی و نمایندگان مجلس حالا دولت هم می‌گوید باید هوای کشاورزان را داشته باشیم.

شعاری که سال‌ها است شنیده می‌شود، اما کشاورزان همچنان معترضند که چیزی دست آنها را نمی‌گیرد و کمک‌های دولتی به عنوان خسارت خشکسالی نتوانسته مرحمی بر زخم‌هایشان باشد.

رسول زرگرپور، استاندار اصفهان با پذیرش مشکلات معیشتی کشاورزان شرق استان در این زمینه گفت: باید تا دو یا سه سال آینده به کشاورزان این منطقه هزینه زندگی پرداخت شود تا پروژه‌هایی شامل مجتمع گلخانه‌ای، دامداری و در نهایت بندر خشک برای آنها اشتغالزایی ایجاد کند.

استاندار اصفهان یادآور شد: پرداخت کمک معاش مردم این منطقه هرچند ناچیز، اما باید همچنان به آنان پرداخت شود تا بدانند دولت به فکر آنهاست.

با این شرایط به نظر می‌رسد کشاورزان شرق اصفهان که روزی زکات پرداخت می‌کردند، حالا باید چشمشان به دست آنهایی باشد که زکات می‌دهند.

گزارش از رضا صالحی‌پژوه

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.