سرویس: تولیدی » خبر پوششی 21:31 - جمعه 17 مرداد 1393

مشاور وزیر ارشاد و دبیر ستاد عالی کانون های مساجد کشور:

تلاوت قرآن نردبان رسیدن به مقامات والاست

مشاور وزیر ارشاد و دبیر ستاد عالی کانون های مساجد کشور در همایش فعالان قرآنی مساجد استان اصفهان و تجلیل از خادمان طرح تلاوت نور گفت: بزرگان ما با نردبان تلاوت قرآن به این مقامات والا رسیده اند.

به گزارش ولی الله عرب مختاری خبرنگار اصفهان شرق و مدیر کانون های فرهنگی هنری مساجد جرقویه سفلی، همایش فعالان قرآنی مساجد استان اصفهان و تجلیل از خادمان طرح تلاوت نور در محل موسسه اهل البیت علیه السلام برگزار شد.

در این همایش حجت السلام و المسلمین ارباب سلیمانی مشاور وزیر کشور و مسوؤل ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور،  نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان، دکتر حسن کامران دستجردی نماینده مردم شهرستان اصفهان در مجلس شورای اسلامی،  فرماندار اصفهان، معاونت فرهنگی سپاه صاحب الزمان(عج)، جمعی دیگری از مسوؤلان استان و شهرستان و جمع کثیری از خادمان قرآن در طرح تلاوت نور از سراسر استان حضور داشتند.

این برنامه با تلاوت قرآن کریم توسط بابایی قاری برجسته کشوری آغاز شد و در ادامه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین رسول یاحی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری به سخنرانی پرداختند.
حجت الاسلام قطبی با اشاره به ابعاد عبادات در زندگی اظهار داشت: عبادت در طول زندگی به شکل های مختلف در قالب واجب و مستحب انجام می شود و می توان مناسک و آیین های ویژه را جزء شاهکارهای دینی و  ظرفیت ها و قابلیت های بالا تقسیم نمود. در این حال هر یک از اعمال  دارای رمز و رازهای فراوان است و هر یک نمایانگر یکی از ریشه های رشد و تعالی در انسان می باشد.
وی با بیان این که در تعالیم دینی جمعات در قالب آیین و آداب مخصوص دیده شده است و متاسفانه در این زمان ما از آنها غافل شده و رو به جشنواره ها و همایش ها آورده ایم ، خاطرنشان کرد: احیای آداب و سنن و اجتماعات دینی جزء ضروریات است و می بایست شناسایی و احیای آیین های مذهبی مؤثر همچون چاوش خوانی در هنگام بدرقه و بازگشت زوار، که دلها را به حرم اهل بیت علیهم السلام ارتباط می دهد، در کار خود قرار دهیم.
قطبی ذکر صلوات بر خاتم پیامبران و اهل بیت پاک و مطهرش در ابتدای هر بخش خبری صدا و سیما را از جمله آیین های موفق دانست که به تناسب زمان مدل سازی شده و به خوبی جای خود را باز کرده است و افزود: می توان علاوه بر سنت های فراموش شده یا مورد کم توجهی قرار گرفته مثل چاوش خوانی و عقیقه؛ بر اساس مقتضیات زمان و قوانین اسلام منسک سازی و مدل سازی نمود و آن را رواج داد.
نامبرده در پایان سخنان خود ضمن تشکر از دست اندرکاران و حاضران گفت: برگزاری هریک از این تجمعات قرآنی و احیای مناسک و آیین های مذهبی مانند ستاره ای در آسمان اصفهان می درخشد و بر فرهنگ و هنر پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی اثر گزار خواهد بود.
برای نجات بشریت راهی جزء تمسک به قرآن و عترت وجود ندارد
حجت الاسلام و المسلمین ارباب سلیمانی مشاور وزیر ارشاد و دبیر ستاد عالی کانون های مساجد کشورسخنران بعدی این همایش قرانی بود که با ابراز خرسندی از این که توفیق حضور در اولین همایش قرآنی بعد از ماه نزول قرآن در اصفهان را داشته، از مسوؤلان و حاضرین در جلسه تقدیر و سخنان خود را با محوریت قرآن شروع نمود.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با استناد به آیات ابتذای سوره الرحمن که اول سخن از راه و بعد از رهرو شده، قرآن را بالاترین نعمتی دانست که خداوند متعال به بشر عطا نموده و تصریح نمود: اهل بیت علیهم السلام که عدل قرآنی هستند، محک ارزیابی سخنانی را که به آنها نسبت داده می شود، قرآن بیان نموده اند و بر اساس بعضی روایات علت وجوب نماز خروج قرآن از مهجوریت ذکر شده است و افزود بر اساس آیه 30 سوره فرقان تنها گلایه پیامبر از امت خویش در روز قیامت مهجور نگه داشتن قرآن است.
رئیس ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به این که وجود محافظ بیانگر اهمیت هر چیزی است، گفت: به استناد آیه 9 سوره حجر ( انا نحن نزلنا الذکر و ان له لحافظون ) محافظ قرآن خود خداوند متعال است.
وی با قرائت بخشی از آیه آخر سوره مزمل که می فرماید: فاقرؤا ما تیسر من القران اظهار داشت: خداوند حکیم به ما توصیه نموده تا می توانید قرآن بخوانید و باید بدانیم که فرد محشور با قرآن به خداوند نزدیک است و در تیررس شیطان قرار نمی گیرد و کسی در تیررس شیطان قرار دارد که ولایت او را پذیرفته باشد چنانکه خداوند متعال در آیات 99 و 100 سوره نحل این موضوع را تصریح نموده است.
نامبرده از انس خانواده ها و مسجدی ها با قرآن به عنوان حرز محکمی در برابر شیطان و عامل گشایش گره ها در زندگی یاد کرد و با توضیحاتی پیرامون آیه 56 سوره مائده گفت:برای نجات بشریت راهی جزء تمسک به قرآن و عترت وجود ندارد.
این مقام مسوؤل در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان مهم و ارزشمند بودن این جلسه که افراد حاضر در آن پهن کننده سفره قرآنی در مساجد هستند، هدف از اجرای طرح تلاوت نور را رفع این ایراد و شبهه که شیعیان به عترت بیش از قرآن توجه دارند و زمینه سازی انس بیشتر مردم به قرآن بیان کرد و افزود: این طرح در 29 هزار مسجد در سطح کشور اجرا می شود که از فراگیرترین ، مؤثرترین و در عین حال کم خرج ترین برنامه ها می باشد و در 7 هزار مسجد طرح تفسیر قرآن کریم به صورت روزانه برگزار می شود که همه کارها توسط خود مردم صورت می گیرد و همه از آن بهره مند می شوند و توصیه کرد اجرای این طرح به مساجد منحصر نشود و در دانشگاه ها، مدارس، منازل و حتی زندان ها توسعه یابد.
ارباب سلیمانی با تأکید بر این که نباید به وضع موجود راضی بود و لازم است از لحاظ کمی و کیفی شاهد رشد و شکوفایی در این زمینه باشیم، راضی نبودن به وضع موجود را از نشانه های منتظر برشمرد و با اشاره به توصیه علامه محمد تقی مجلسی به فرزندش علامه محمد باقر مجلسی مبنی بر حداقل تلاوت یک جزء در هر روز و همچنین ختم قرآن هر سه روز یک بار توسط امام خمینی (ره) در ماه رمضان با آن مشغله کاری و مملکت داری و تلاوت قرآن در اوقات فراغت حتی دقایقی که سفره پهن و آماده می شد؛ گفت: بزرگان ما با نردبان تلاوت قرآن به این مقامات والا رسیده اند.
وی با استناد به آیه 51 سوره فرقان بهترین سلاح و ابزار در کارزار فرهنگی را آشنایی و به کار گیری معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام و با بیان خاطره ای ازقول آقای بختیاری، استاندار اسبق اصفهان و وزیر دادگستری سابق، که مدتی مسوؤلیت زندان های کشور را عهده دار بوده، از حفظ بخش عمده ای از قرآن کریم توسط یکی ازمحکومان به اعدام، در فاصله صدور تا اجرای حکم و گذشت اولیای دم از اعدام او به احترام حفظ قرآن اشاره کرد و این موضوع را نمونه ای از آثار قرآن برشمرد و توجه به برکات انس و تلاوت قرآن و تداوم و توسعه فعالیتهای قرآنی و بهره بردن از آثار و الگوگیری از بزرگانی همچون امام خمینی (ره) که در زمان بستری بودن در بیمارستان هم از تلاوت قرآن غافل نبود، را خواستارشد و با قرائت فراز اول آیه 160 سوره انعام ( من جاء بالحسنه فله عشر امثالها ) گفت : انجام عمل صالح به تنهایی کافی نیست، بلکه شرط رستگاری حفظ عمل و تحویل آن در آن دنیاست.
اگر همه مسوؤلان و کارمندان و مردم ما این حدیث نورانی را سر لوحه کار خود قرار دهند و کار پرسود و کم خرج انجام دهند، شاهد خیلی از مشکلات در جامعه نخواهیم بود
آیت الله طباطبایی نژاد، نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، در همایش فعالان قرآنی و تجلیل از خادمان طرح تلاوت نور ، با تشکر از برگزار کنندگان و حاضران در جلسه ، بویژه حاج آقا ارباب سلیمانی، مسوؤل محترم ستاد عالی کانونهای مساجد کشور ، که اهل کاشان و استان اصفهان است و با عنایت به استقبال و شایستگی مردم استان بیشترین تعداد کانون های مساجد در این استان راه اندازی شده است، از بیان مطالب ارزنده، مفید و مستدل و مستند وی تقدیر کرد و برضرورت حفظ ایمان و اعمال صالح تا پایان زندگی که نامبرده در پایان سخنانش توضیح داد، تأکید کرد.
امام جمعه اصفهان سپس مطالبی در رابطه با کتاب الهی و معجزه جاوید آخرین پیامبر آسمانی بیان نمود و گفت: قرآن تنها مخلوق مستنقیم است که هیچ واسطه و سببی غیر خدای متعال نداشته و به همین جهت از خصوصیات و ویژگی های منحصر به فرد برخوردار است، وی با استناد به احادیث و روایات از جمله حدیث مشهور ” نوروا بیوتکم بتلاوت القران ” گفت: خانه ای که در آن قرآن خوانده می شود ، برای اهل آسمان درخشش خاصی دارد و با تلاوت قرآن در خانه در و دیوار و وسایل منزل و کل زندگی نور می گیرد و تلاوت قرآن مایه افزایش برکت و وسعت زندگی و تحت تأثیر قرار گرفتن فرزندان می شود ، کما این که توصیه شده در روزهای اول تولد در گوش نوزاد اذان و اقامه گفته شود و این بیانگر اثرپذیری نوزاد و خردسال می باشد. بنابراین سعی کنیم نمازهای واجب را در مسجد به جماعت بخوانیم و نمازهای نافله را در محل مخصوص در منزل بخوانیم تا روی فرزندان اثر بگذارد.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان حدیثی از امام صادق علیه السلام مبنی بر خوب بودن کمک مؤمن و کم بودن مخارجش از طرح تلاوت نور به عنوان یکی از طرحهای مؤثر و مبارک و از طرفی کم خرج یاد کرد و افزود: اگر همه مسوؤلان و کارمندان و مردم ما این حدیث نورانی را سر لوحه کار خود قرار دهند و کار پرسود و کم خرج انجام دهند، شاهد خیلی از مشکلات در جامعه نخواهیم بود.
امام جمعه شهر شهیدان گفت: قرآن به هر نحوی خوانده شود اثر دارد و به گونه ای است که حتی بر پیامبر اسلام هم اثر گذار می باشد ، به همین جهت خداوند به ایشان دستور می دهد که بخش عمده ای از شب را بیدار باش و قرآن بخوان و به ما هم سفارش می کند فاقرؤا ما تیسر من القران: تا می توانید قرآن بخوانید.
این عالم بزرگوار با بیان این که قرآن نوری است که تلاوت آن به پیامبر نورانی هم نورانیت می دهد و حتی نگاه کردن به خط قرآن ثواب دارد، افزود: انس با قرآن ، نگاه کردن و خواندن قرآن مقدمه است برای عمل به قرآن و با استناد به حدیثی از پیامبر بزرگوار اسلام حافظ و مأنوس و اهل قرآن را سزاوارترین افراد خاشع در برابر پروردگار و به پادارنده نماز برشمرد و گفت: تواضع با مردم عامل رفعت اهل قرآن و ادعای عزت نکردن بخاطر قرآنی بودن سبب عزتمندی حامل قران می شود و اگر کسی بخاطر مردم خود را به قرآن زینت دهد خدا ذلیلش می گرداند، اما اگر بخاطر خدا باشد خداوند او را زینت می دهد.
نامبرده در انتها با تشکر از برگزار کنندگان این مراسم از بانی موسسه اهل بیت که مکانی بنا نموده که در آن اجتماعات مذهبی دایر و صحبت از قرآن و عترت می شود تشکر و برای عاشقان و رهروان قرآن و عترت تمنای توفیق الهی نمود.
پس از آن توسط حجت الاسلام والمسلمین رمضانعلی معتمدی، مسوؤل دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان پیام مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله مکارم شیرازی به همایش قرائت و آقای یاحی معاون محترم سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان طی سخنانی کوتاهی با بیان این که اهل قرآان باید پیش از دیگران پیام مقام معظم رهبری در خحصوص نام گذاری سال را دریافت و عملی سازند، بر ضرورت توجه بیشتر به عمل به قرآن و رفع مشکلات موجود در سایه قرآن تأکید کرد.
در پایان این محفل با شکوه قرآنی با ادای لوح تقدیر و هدایا از خادمان طرح تلاوت نور در سطح استان تقدیر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.