سرویس: تولیدی » مصاحبه تفصیلی 02:49 - جمعه 17 مرداد 1393

محمودی هرندی خبرنگار پیش کسوت:

قلم را به نوشتنی عادت دادم که مورد بی مهری مسئولین قرار گرفت

محمودی هرندی خبرنگار هرند از قلم و مهجوریت نوشته هایش گفت: نوشته هایم در قالب آداب و رسوم بخش و معرفی آن به مردم بود که با عدم توجه مسئولین و بی مهری مواجه شد.

به گزارش اصفهان شرق: 17مرداد روز شهادت خبرنگار شهید صارمی هر سال بهانه ای است تا به جامعه خبری کشور خدا قوت و دست مریزاد بگوییم. به کسانی که برایشان فرقی ندارد دیده شوند یا از دیده ها پنهان بمانند بلکه افتخارشان لبخندی بر لبان مردمی است که قلم را پاس داشته و برایش ارزش جاودان قائل می شوند.

در این خصوص فرصت را غنیمت دانسته و گفتگویی با پیشکسوت خبرنگاری شرق اصفهان داشتیم کسی که شب و روزش فکر رساندن راه و نگاه و صدای مردم مظلوم دیارش به گوش مسئولین بود و همین علاقه باعث شد تا دست از تلاش از جوانی تا میان سالیش نکشد.

 

c (499)

 

اصفهان شرق- بیوگرافی کوتاهی از خودتان بازگو کنید؟
حقير، محمد محمودي هرندي فرزند حسين، متولد هشتم خرداد سال 1341 هستم كه ازمهر ماه سال 1364 به خدمت آموزش و پرورش درآمدم كه سه سال ابتداي كارفرهنگي خودم را از روستاي نوغان سفلي درمنطقه بوئين مياندشت از منطقه ي فريدن آن زمان آغازكردم و از سال 1366 نيز در كنار كار معلمي، به عنوان خبرنگار صدا و سيما در شهر هرند، زادگاهم و درادامه منطقه ي جلگه كار و فعاليت خبرنگاري را شروع كردم. از سال 1377 به عنوان مسئول خانه مطبوعات بخش جلگه كار و فعاليت خبرنگاري را به نوعي توسعه بخشيدم و بيش از 70 روزنامه، مجله، هفته نامه و . . . با مديريت بنده در هرند توزيع مي شد كه متاسفانه به دلايلي، كم كم محدود و قطع شد.
يكي از افتخارات بنده اين است كه در مدرسه اي كه دوران ابتدايي را سپري كردم ( دبستان بديع الزمان هرند )، به مدت دو سال در كسوت معلمي و به مدت 8 سال افتخار مديريت اين مدرسه را داشتم و اين دوران از طلايي ترين دوران زندگي من محسوب مي شود.
از مهر ماه سال 1388 نيز با 26 سال كار فرهنگي و معلمي، بازنشسته ي پيش از موعود شدم ولي كار خبرنگاري صدا و سيما و مطبوعات را با قوت ادامه مي دهم و خوشحال هستم كه اين كار نيز در خدمت مردم شريف هرند و منطقه ي جلگه هستم. ان شاالله كه مورد رضايت ذات حق، خداوند متعال قرار گرفته باشد.
در طول حيات، خوشبختانه يك سفر سوريه، يك سفر خانه ي خدا، چهارسفر زيارت امام حسين و عتبات عاليات عراق را در كارنامه دارم. دو فرزند ليسانه ي دختر و يك فرزند ليسانه ي پسر دارم كه بحمدالله از آنها بسيار راضي هستم. خداوند آنها را حفظ و در زندگي موفق كند. برايشان سعادت و خوشبختي آرزو دارم.
اصفهان شرق- به چه صورتی وارد فضای رسانه و خبرنگاری شدید؟
قبل از اينكه به اين سوال پاسخ بدهم بايد يادي كنم از مرحوم حسن هرندي امين، كارمند استانداري، ايشان خيلي علاقه مند بودند كه كسي يا كساني پيدا شوند كه با علاقه زياد بتوانند شهر و منطقه را معرفي كنند و براي اين امر از من خواستند كه با توجه به شغل معلمي، اين كار را دنبال كنم و خودشان هم فكر مي كردند گزينه ي مناسبي را براي اين كار در نظر گرفته اند و اين آغازي بود بر كار و فعاليت خبرنگاري بنده با صدا و سيما كه حقيقتاً راحت هم بدست نيامد و مراحل زيادي ازتوافق شهردار وقت هرند، بخشدار وقت كه سماجت مي كرد كه اين كار صورت نگيرد و مشكلات متعدد ديگر كه پشت سر گذاشته شد تا به صدا و سيما رسيدم، به نوعي آزمون كتبي از سوالات ديني، احكام و مسايل سياسي و سوالات روزمره و اتفاقات آن زمان را پاسخ گفتم و بعد از دو هفته، پذيرفته شدم و كارم را با صدا و سيماي مركز اصفهان به عنوان خبرنگار افتخاري آغاز كردم.
در ابتداء نيز اخبار و اطلاعات را مي نوشتم و از طريق تلفن مي خواندم و فردي در صدا و سيما آن را مي نوشت و در ادامه و با ابزار و وسايل مدرن روز، مجهز شدم و اين فعاليت تاكنون نيز ادامه دارد.
تا اين زمان بيش از 27 سال است كه فعاليت خبرنگاري صدا و سيما و مطبوعات و فضاي مجازي را در كارنامه دارم و خوشحالم كه در همين راستا ، فعاليت نويسندگي و معرفي شهر، منطقه و .. . را آغاز كردم و همين مرا بيشتر راضي مي كند كه در خدمت خلق خدا باشم و رضايت خالق هستي را فراهم كرده باشم.
اصفهان شرق- نگاه شما به رسانه و خبررسانی ان هم در شرایط سخت راه به چه نحوی بود؟
جواب به اين سوال شايد نيازمند تفكر و تعقل بيشتراست. رسانه هاي امروزي در واقع قلب تپنده ي جهان هستند، چنانچه به رسالت خويش عمل كنند، جهاني قابل قبول و عاري از ظلم و ستم و در خدمت انسانيّت و بشريّت خواهيم داشت و اگر به سمت و سوي حزبي و گروهي و درخدمت سرمايه داري يا جمعي خاص باشد، جهان به ورطه و گرداب هلاكت سوق داده مي شود كه متاسفانه بيشتر رسانه هاي جمعي در حال حاضر جهان بيشتر درخدمت تبليغات گروه خاص و سرمايه داري هستند و به جز خبرهاي محدود، خبرهاي واقعي به سمع و نظر مردم جهان نخواهد رسيد و تاسف بارتراينكه اخباري كه دراختيارمردم جهان گذاشته مي شود، برعكس و وارونه باشد .

اين ديگر چهره ي خبرنگاراني كه اخبار را جمع آوري و تدوين كرده و به روي آنتن مي فرستند، مخدوش مي كند و شكي نيست كه رسالت اصلي اين قشر زيرسوال مي رود كه اگربه اخبار و اطلاعات گوشه و كنارجهان از جمله : بارزترين آن جنگ تحميلي عراق عليه ايران اسلامي بود كه بوق هاي استكباري با تمام قوا در خدمت جبهه ي استكبار بودند و گزارش هاي موفقيت رزمندگان ايراني را كم رنگ جلوه مي دادند و برخي از عمليات صداميان را پررنگ به سمع و نظر مردم مي رساندند. واقعيت هايي از بمباران شيميايي رژيم صدام را به ايران نسبت مي دادند و شك و ترديد ايجاد مي كردند. دربحث فلسطين، كشتار وحشيانه ي رژيم صهيونيستي از زمين و هوا و استفاده از سلاح هاي كشتار جمعي اين رژيم را دفاع از خود قلمداد مي كنند و مردم بي دفاع فلسطين را به خاك و خون مي كشند، درافغانستان امريكائيها مستقيم وارد مي شوند و مردم بي گناه افغانستان را بمباران مي كنند و خيلي از صحنه هاي دلخراش را درعراق ، سوريه و . . . را ايجاد مي كنند و حتي در قلب اروپا، آسيا و قاره هاي ديگر هم نظري داشته باشيم، شاهد بي عدالتي رسانه هاي استكباري هستيم كه وقتي اطلاع رساني و خبرها را دنبال مي كنيد متوجه رد پاي استكبار و استعمار بيشتر به چشم مي آيد، سانسور شديد خبري و بعضاً سكوت توسط همين رسانه ها بوق هاي استعماري محسوس است و بعضاً آنقدر شديد و يك طرفه قضاوت مي كنند كه جمعيت زيادي از جهان، آن را به خوبي تشخيص و تميز مي دهند.
امروز سايت هاي خبري نيز مستثني نيستند و به همين ميزان مي تواند اثربخش باشند كه رسانه هاي جمعي مثل راديو و تلويزيون و ماهواره ها در سطح جهان دارند كه البته به نظر مي رسد اين سايت ها به نوعي بيشتر مي توانند برنامه ريزي شوند و مردم جهان را مطلع و آگاه سازند كه نيازمند وقت بيشتر و استفاده از توان افراد با سواد و علاقه مند است، چرا كه اين رسانه مي تواند حتي در كوچك ترين مكان ها و حتي روستاهاي دورافتاده و هم اكنون در بسياري از موبايل هاي شخصي از طريق اينترنت حضور فعال داشته باشد.
اصفهان شرق- در راستای خبررسانی و بیان مشکلات به چه اندازه حرکت داشته اید؟
بيشتر اخبار و اطلاعاتي كه از مناطق كوچك ارسال مي شود بيشتر بيان مشكلات و معضلات همان محل است و بعضاً خبرهاي جلسات كه آنهم بي ارتباط با مشكلات مردمي نيست. اين حقير فراتر از اطلاع رساني از طريق صدا و سيما، وبلاگهاي « سيماي هرند » و «‌سيماي جلگه » را مديريت مي كنم كه تا حدود زياد بيانگر اطلاع رساني و درج اخبار و اطلاعات شهر هرند و منطقه ي جلگه است كه باز هم به نوعي در حد خودش كم نظير است و حدود 7 سال است كه اخبار و اطلاعات تقريباً به روزي است كه متاسفانه اين دو وبلاگ نيز از طرف هيچ ارگان و نهاد و سازماني حمايت مالي نمي شود و علاقه ي خودم به شهر و منطقه و معرفي آن بوده است كه تا اين زمان در اختيار مردم قرار دارد.
اصفهان شرق- تعامل ارگانها در این زمینه با شما که خبرنگار پیشکسوت شرق اصفهان هستید به چه اندازه بوده است؟
تعامل ارگانها و نهادهاي انقلاب اسلامي را مي توان به درصد تعيين كرد، بيشترين تعامل و همكاري توسط بخشداران قبل و حال حاضر، هر چند نه كامل و صد در صدي داشته است. بقيه ي نهادها و ارگانهاي دولتي نيز به نسبت، از نمره 20 بعضاً از 12 تا 16 مي توان نمره گذاري كرد. شايد يكي از دلايلي كه برخي از روساي ادارات و نهادها كمتر به آن توجه دارند، رسالت كار خبرنگار و اطلاع رساني را جدي نگرفته اند و همين موضوع باعث عدم همكاري آنان شده است.

 

J
اصفهان شرق- شما کتابی جامع دردست نوشتاری دارید که در راستای نشان دادن بخش خود به همگان است، چرا تا امروز کتاب به چاپ نرسیده و توقع شما در این رابطه چیست؟ خصوصا اینکه امسال سال اقتصاد و فرهنگ می باشد؟
خوشحال هستم كه امسال از سوي رهبر معظم انقلاب، سال«‌ اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي » نامگذاري شده ولي بايد اذعان كرد كه انتظار مي رود كه مسئولين ذيربط با يك حركت جهادي و برنامه ريزي از مولفين و محققين و پژوهشگران جوان و دانشجويي دانشگاههاي كشور و . . . حمايت كنند. اين قشر بيشتر به حمايت مالي و بعداً معنوي نياز دارند. تمامي كساني كه به سمت و سوي پژوهش و تحقيق مي روند، كار تحقيق مستلزم برنامه ريزي دقيق و هزينه است كه هر كجا موفقيتي در اين زمينه ايجاد شده است، به دليل حمايت مالي از طرح ها و برنامه ها و پژوهش آنهاست كه اميدواريم ايم مهم در سطح كشور ما هم اتفاق بيفتد اگر طالب موفقيت و پيشرفت هستيم.
با كمال تاسف بايد گفت: بسياري از كارهاي فرهنگي مورد بي مهري است. خيلي از اوقات حتي خيرين نيز از توجه و مساعدت به امور فرهنگي پرهيز مي كنند. شايد كسي قبول نداشته باشد ولي به عنوان مثال زماني كه نوجواني در مسابقات قرآني و ديني در مساجد و ماكن هاي مذهبي و فرهنگي شركت مي كند، گاه روحاني و امام جماعت مسجد براي تهيه ي يك جعبه مداد رنگ، عاجز است ولي در بحث هاي مثل فوتبال و غيره جوايز گاه تا چندين و چند ميليون تومان است، بنابر اين نبايد توقع و انتظار داشت كه نوجوان يا جوان جذب مسجد و مسايل ديني بشود، او به دنبال فوتبال و مسايل حاشيه اي آن است و الگو گيري او بيشتر شخصيت هاي فوتبالي، اعم از داخلي يا خارجي است كه البته همه ي كساني كه در رشته هاي مختلف فعاليت مي كند مورد احترام هستند و قصد توهين نيست.
بنده ي حقير از سال 1380 فعاليت گسترده اي را جهت معرفي شهر و منطقه كردم و اطلاعات كتاب هاي مختلفي از جمله شهر هرند را تحت عنوان « سيماي هرند »، شامل اطلاعات جغرافيايي، تاريخي، آداب و سنت ها، شخصيت هاي علمي عهد قديم و جديد، ابنيه ي تاريخي، مشاغل و . . . ، اطلاعات منطقه را تحت عنوان « سيماي جلگه » ، شامل شهر هرند و اژيه و معرفي 26 روستاي منطقه ي جلگه همراه با معرفي قلاع و مزارع و مكانهاي غيرمسكوني ، معرفي و زندگينامه ي 74 شهيد هرند را تحت عنوان « انقلاب و جنگ و شهداي هرند »، كه به بيان زندگي، خاطرات 8 سال دفاع مقدس، خاطرات پدر و مادر و خواهر و برادرشهداء و رزمندگان و همر رزمان شهداست، اطلاعات شهر اژيه و روستاي باستاني قهي را آماده چاپ كرده ام كه متاسفانه حتي مسئولين ذيربط و مسئولين شهرو روستا به آن توجه كافي ندارند و مورد بي مهري است.
متاسفانه در بحث كتاب « انقلاب و جنگ و معرفي شهداي هرند » ، بنياد شهيد كه خود متولي امور شهداء ، ايثارگران و جانبازان است اين اجازه را به خود نداد كه شخص يا اشخاصي را بفرستد و اطلاعات گردآوري شده را ملاحظه كنند، چه برسد كه بخواهند حمايت كنند. از آنجائيكه بنده ي حقير نيز از رزمندگان 8 سال دفاع مقدس بوده ام، هر چند اندك، ولي اميدوارم كه با چاپ اين كتاب « انقلاب و جنگ » توانسته باشم به وظيفه ي خودم در قبال شهداء عمل كنم و موجب رضايت خداوند منّان را فراهم كنم .
خوشبختانه طي سه سال اخير، با توجه به شناختي كه از شهر هرند و داشته هاي اين شهر« زادگاهم » داشته ام ، شعربلندي را آماده كرده ام كه بالاتر از 515 بيت است كه در اين ابيات ، شهر هرند به طور كامل معرفي مي شود. اين ابيات از موقعيت جغرافيايي، دين، زبان، راههاي موصلاتي، شهر و محله ها و شخصيت ها، سنت ها، آداب و رسوم ، مشاغل عهد قديم و جديد و . . . با زبان شعر آماده شده است كه به نظر خودم مي تواند نمره قبولي بگيرد كه تمامي داشته هاي شهري به شعر گفته شود كه البته مطمئن هستم ، بازهم حق مطلب ادا نشده است و قطعاً همينطور است.
بنده به اين امر نيز اكتفــا نكردم و اطلاعات كتاب مسجد اعظـــم روح الله واقع در خيابان تالار اصفهان را نيز تحت عنوان« مسجد اعظم روح الله » گردآوري كردم كه در اين كتاب مساجد بزرگ اسلامي از جمله: مسجد الحرام ، مسجد النبي ، مسجد كوفه، مسجد شيعيان عربستان، مساجد بزرگ اسلامي درسطح 5 قاره ي جهان و در ادامه مسجد اعظم روح الله كه بابت ساختمان آن زحمات زيادي كشيده شده و كساني كه اين زحمت را به خاطر خدا قبول كرده اند و مباحث اسلامي مثل« كابينه ي شيطان » و مباحث« ظهور امام زمان و . . . » ، نوشته و آماده شده است.
در بحث كتاب « سيماي هرند » بايد اذعان كنم كه اطلاعات گردآوري شده مي تواند خود به دو يا سه كتاب مجزا تبديل شود،‌ به خصوص اينكه شهرهرند يك شهر مذهبي است و نحوه و نوع عزاداري اين شهر زبانزد عام و خاص و حتي فراتر از استان و در سطح كشور مطرح است و بسياري از مسئولين طراز اول كشور و استان در عزاداري تاسوعا و عاشوراي امام حسين عليه السلام، همراه با عزاداران در شهر هرند شركت مي كنند و از نزديك با نحوه عزاداري مردم آشنا مي شوند تا جائيكه جمعيت زيادي از مهاجران هرندي كه روزي اين شهر را ترك كرده و در يكي از كلان شهرهاي كشور از جمله تهران، اصفهان، اهواز، كرمان، قم و . . . ساكن شده اند، در اين ايام به شهرهرند عزيمت مي كنند و با عزاداران حسيني به عزاداري مي پردازند .
تمامي آنچه گردآوري شده است، به خاطر فعاليت عكاسي و فيلمبرداري اين جانب، خوشبختانه عكس هاي بسيار خوبي از شهرهرند و منطقه ي جلگه « اعم از شهر و روستا » دارم كه مي تواند به زيبايي كار ، كمك شاياني بكند و خواننده را مجذوب و علاقه مند به مطالعه كند .
اميدوارم كه رويكرد مسئولين كشور عزيزمان به سمت و سويي برود كه كارهاي فرهنگي، تحقيقي و پژوهشي را در اولويت كاري خود قرار دهند و ما شاهد موفقيت روزافزون امورفرهنگي در سطح كشور و جهان باشيم .

 

1 (19)
اصفهان شرق- انعکاس خبر و نقد مشکلات از رسالت های جامع خبرنگار است، در شرق اصفهان این رسالت تا حدودی مهجور مانده است، نظر شما چیست؟
اگر چه رسالت خبرنگار ايجاب مي كند كه واقعيت ها را گفت ولي قبول دارم كه بعضا به دلايلي اخباري كه روي آنتن مي رود يا درسايت هاي خبري درج مي شود ، همه ي وقايع نيست و درصدي از واقعيت گفته مي شود . اميدوارم كه روزي برسد كه همه ي خبرنگاران به رسالت اصلي خود بدون كم و كاست عمل كنند و اخبار و اطلاعات را به گونه اي كه هست و اتفاق مي افتد در اختيار بيننده و خواننده ي خود قرار دهند.
اصفهان شرق- خبرنگاران جوان در این عرصه وارد شده اند، شما به عنوان خبرنگار پیش کسوت در این زمینه چه صحبتی با این عزیزان دارید؟
قبل از پاسخ به اين سوال بايد عرض كنم كليه ي رسانه هاي جمعي بايد به رسالت خبرنگاري احترام بگذارند و با تحويل كارت خبري ، ازخبرنگار و فعاليت خبري وي حمايت همه جانبه داشته باشند تا شخص خبرنگار بدون دغدغه بتوانند به رسالت خويش عمل كنند. زماني كه خبرنگاري از سوي شخص يا اشخاص به خاطر اينكه متضرر شده و مردم از خطاي آنها مطلع مي شوند، شخص خبرنگار را تهديد مي كنند، چگونه بايد انتظار داشت كه او به رسالت واقعي خويش عمل كند و در ارسال خبر، جوانب حق را دنبال كند. وقتي گزارش و عكسي ازفعاليت خلافي شخص يا شركتي تهيه مي شود و خبرنگار با انواع و اقسام تهديدها ، روبرو مي شود ، نبايد انتظار زيادي از انعكاس اخبار و اطلاعات صحيح و كامل داشت و دولت و نظام بايد با تمام توان از فعاليت خبرنگاران دفاع و حمايت كند .
واقعيت ، ورود اين تعداد خبرنگار به عرصه ي اطلاع رساني مايه ي فخر و مباهات است. ورود خبرنگاران و رسالت خطير اين عزيزان درجامعه تعيين كننده است ، به خصوص كه ايران اسلامي هميشه درطول عمر با بركت خود مورد آماج رسانه هاي استكباري بوده اند و اخبار و اطلاعات درستي به سمع و نظر مردم دنيا نمي رسد . همه بايد تلاش كنيم كه اخبار و اطلاعات درستي در اختيار مردم جهان گذاشته شود ،‌بالاخره در بين همين مردم نيز وجدان هاي بيدار هست و رسالت خبرنگار مي تواند وجدان هاي خفته ي مردم را بيدار كند. به عنوان مثال: همين اخبار اخير از غزه و مردم بي دفاع فلسطين كه توسط خبرنگاران اعزامي به تصوير كشيده شد و در اختيار مردم جهان قرار گرفت به نوعي با يك حركت اعتراضي جهاني درسطح دنيا مواجه شد و اعتراض هاي مردمي را درسطح دنيا به همراه داشت ، اين نيست جز تلاش همكاران خبرنگار در عرصه ي اطلاع رساني كه بايد از تلاش بي وقفه ي آنان تجليل و تقدير كرد. افرادي كه با تمام توان از ظرفيت ها و پتانسيل هاي موجود خود در جهت اطلاع رساني استفاده ي بهينه مي كنند.
اصفهان شرق- نقد درفضاي خبر از منظر شما چیست؟
مردم هميشه قابل احترام هستند، بايد حقايق به آنها بازگو شود. شكي نيست كه بصيرت و آگاهي و شعور مردمي به خصوص درايران اسلامي كه مردم آزاد انديش هستند و بيشتر براي بيان حقايق فضا دارند، بسيار بالاست . آنها خود بهترين قضاوت كنندگان هستند و نقد و بررسي بايد با بيان حقايق و دادن اطلاعات درست به آنان آغازشود. بسياري از مواقع خيانت برخي از افراد انسان نما باعث ضربه و لطمه ي انساني است و سانسور خبري را كمتر مي پسندند و بايد حقايق گفته شود تا مردم خود به قضاوت بپردازند.

 

سخن پیشکسوت خبرنگاری شرق اصفهان:
در پايان از مسئولين محترم سايت اصفهان شرق كه بنده را لايق دانستند، تقدير و تشكر مي كنم و اين روز، روز خبرنگار را به همه ي عزيزان عرصه ي خبر و اطلاع رساني تبريك عرض مي كنم و از خداوند متعال براي همه ي آنها و خانواده هاي اين عزيزان ، صحت و سلامتي همراه با شادي و نشاط آرزو دارم . و من الله التوفيق

همچنین بخوانید:

4 نظر در مورد “قلم را به نوشتنی عادت دادم که مورد بی مهری مسئولین قرار گرفت”

  1. چرا نظراتی که بر خلاف میل شماست حذف می شوند ؟ آیا آزادی بیان این است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • اصفهان شرق گفت:

      سلام
      دوست گرامی، به آدرس ایمیل شما جوابیه فرستادم.
      نظرات برخلاف میل ما نیست، بلکه برخی نظرات شاید با آبروی فردی بازی کند.
      گرامی اگر ایمیل شما دقیق ارسال نشده به آدرس اینفو ایمیل بزنید تا جوابیه های قبلی را ببینید.

  2. z گفت:

    اقاي محمودي فقط به نفع شهر خودش هرند كار ميكنه و از تمام خبرهاي شهر ها و روستا ها استفاده ميكنه ولی نام هرند. خبررررررر نگارررررررررررر بايد خبرهاي شهراي ديگه رو به نفع هرند ننويسه
    من نظرمو دادم ولي ميدونم حذف ميشه

  3. عباسی گفت:

    این اشتباهه لطفا تهمت نزنید

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.