سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 12:00 - چهارشنبه 15 مرداد 1393

مسئول کمیته آب اتاق اصفهان

آنچه به کشاورزان پرداخت می‌شود، خسارت نیست و اعانه است

مسئول کمیته آب اتاق اصفهان گفت: کشاورزی که در طول سال بیش از 25 میلیون تومان خسارت دیده را با 500 هزار تومان اعانه می‌خواهند راضی کنند و معنای این رقم پرداخت، هزینه خسارت نیست.

به گزارش اصفهان شرق؛ مهدی بصیری مسئول کمیته آب اتاق اصفهان در این جلسه با انتقاد از مبلغ مصوب برای خسارت کشاورزان گفت: کشاورزی که سالانه 25 میلیون تومان درآمد از کشت و کار خود دریافت می‌کرده، امروز 500 هزار تومان به عنوان خسارت به آن پرداخت می‌کنند و این مبلغ اعانه است و خسارت نیست.

خسرو کسائیان رئیس اتاق اصفهان در این جلسه خواستار نظارت نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر قوانین و بخشنامه‌های مصوب شد و گفت: با وجود مصوبات و قوانین مترقی متأسفانه مشکلات هنوز برطرف نشده است.

لطف‌علی ضیایی کارشناس حوزه آب در این جلسه با اشاره به مصوبه 9 ماده شورایعالی آب گفت: خسارت خشکسالی کشاورزان قرار شده از واحدهای صنعتی که آب را مصرف می‌کنند، دریافت و به کشاورزان پرداخت شود، این در حالی است که کشاورزان کار و زندگی خود را از دست دادند.

وی اضافه کرد: شاید بتوان به کشاورز خسارت اندکی پرداخت کرد، ولی به محیط زیست چگونه خسارت پرداخت کنیم. وی توضیح داد: خشکی زاینده رود باعث عمیق‌تر شدن چاه‌های آب و برداشت بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی شده است و پیشروی کویر و توفان نمک تالاب خشک شده گاوخونی بخشی از پیامدهای زیست محیطی آن است.

وی تصریح کرد: نشت سراسری دشت‌ها به دلیل پایین آمدن سطح آبخوان‌ها نمونه دیگر از پیامدهای خشکی زاینده رود است. ضیایی خواستار ایجاد زمینه برای گفت‌وگو بین کارشناسان آب دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری شد و گفت: اگر قرار است جیره‌بندی آب بر اساس خشکسالی انجام شود، باید سراسر رودخانه این جیره‌بندی را اجرا کند.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.