سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 13:30 - دوشنبه 13 مرداد 1393

نابودی کانون‌های بزرگ غله‌کاری شرق اصفهان + عکس

منطقه زراعی وسیعی از شرق اصفهان در امتداد حوضه آبریز زاینده‌رود قرار گرفته که انتهای آن به تالاب بین‌المللی گاوخونی ختم می‌شود و همواره بزرگترین مرکز کشت غله و پنبه استان و یکی از مناطق بزرگ این محصولات در کشور محسوب شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ بر اساس تقسمیمات قانونی و تاریخی طومار شیخ بهایی سهم حوضه آبریز زاینده‌رود در شرق اصفهان 19 سهم از 33 سهم می باشد که بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

کل منطقه یاد شده در مسیر این رودخانه شامل بخش مرکزی( یا برآن) به مرکزیت شهر زیار، بخش جلگه به مرکزیت هرند و در خاتمه مسیر رودخانه بخش بن رود به مرکزین شهر ورزنه است.

خشکسالی و به عبارت بهتر بنا بر قول کارشناسان زراعت، عدم اعطای حقابه قانونی کشاورزان شرق و غرب اصفهان از یک سو سبب  نابودی زاینده‌رود و از سوی دیگر وارد شدن خسارات زیادی به کشاورزان شده، به نحوی که فتح‌الله دهقانی، نماینده کشاورزان بخش جلگه از نابودی 25 هزار هکتار زمین حاصلخیزدراثرات نامطلوب زیست محیطی در بخش جلگه خبر داد.

بخش جلگه یا همان رودشتین با 25 روستا 3 سهم از 19 سهم حق آبه شرق رابه خود اختصاص داده که به طور متوسط یک سوم گندم منطقه شرق و یک هفتم گندم استان را تا قبل از شرایط خشکسالی فعلی تولید می‌کرد اما امروزه مردم آن دچار مشکلات معیشتی شده‌اند.

کشاورزان شرق اصفهان دلخوش به قول وزیر نیرو  هستند

دهیار روستای سیان بخش جلگه با بیان اینکه خشکسالی 13 ملیارد تومان به کشاورزی این منطقه زیان وارد کرده، گفت: وزیر نیرو باید بر قول خود مبنی بر اعطای حق آبه تاریخی و قانونی شرق اصفهان در آبان ماه عمل کند چرا که تمامی معیشت و دلخوشی کشاورزان زحمتکش این منطقه به اجرای این وعده بستگی دارد.

مصطفی قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان درباره موقعیت این روستا اظهار کرد: این روستا در بخش جلگه شهرستان اصفهان واقع شده که تا مرکز بخش یعنی شهر هرند 12 و تا اصفهان 75 کیلومتر فاصله دارد و  درست در 3 راهی جاده اصفهان به سمت ورزنه واقع شده است.

وی درباره سابقه تاریخی این روستا افزود: بر اساس نقل قول‌ها “سیان” در اواخر دوره صفویه یعنی حدود 300 سال قبل به دلیل نقل مکان مردم از روستایی به نام “ارخود” که در حال حاضر دیگر وجود ندارد شکل گرفته چرا که سیان به زاینده‌رود نزدیکتر است.

دهیار روستای سیان بیان کرد: جمعیت سیان 563 نفر در قالب 162 خانوار است که عمده شغل آنها کشاورزی است.

وی با تاکید بر اینکه سیان دارای مادی آب خاص خود و همچنین بهره‌مند از میزان مشخصی از حق‌آبه‌های طوماری زاینده‌رود در بخش جلگه یا همان رودشتین بوده، گفت:در تمامی ادوار تاریخ حدود 195 روز سیلابی از اول آذرماه تا 15 خرداد برای شرق اصفهان درنظر گرفته می‌شد تا مردمان این ناحیه به کشت غله بپردازند.

وی تصریح کرد: حدود 3 هزار جریب یا 300 هکتار زمین مستعد کشت در سیان وجود دارد که به طور عمده انواع غلات، چغندر قند، یونجه و پنبه در آن کاشت می‌شده است.

مشکلات کشاورزی با آب چاه در اراضی شرق اصفهان

دهیار روستای سیان افزود: متاسفانه به دلیل خشکی زاینده‌رود در بخشی از اراضی کشتی صورت نمی‌گیرد و سایر زمین‌ها نیز با آب چاه‌های عمیق که آب آن نیز دارای املاح زیاد شده، محصول کاشته می‌شود اما کشاورزی با آب این چاه‌ها به دلیل وجود املاح و همچنین میزان کم آب مشکلات خاص خود را رقم زده است.

وی با بیان اینکه خشکسالی خسارات زیادی به مردم این روستا و سایر روستاهای شرق اصفهان وارد ساخته، گفت: بر اساس محاسبات انجام شده کشاورزی روستای سیان حدود 13 ملیارد تومان زیان دوره خشکسالی دیده، بنابراین کمک‌های معیشتی و صدقه‌وار دولت را نمی‌توانیم به عنوان خسارت پرداختی قبول کنیم.

وزیر نیرو به قول خود برای اعطای حق‌آبه عمل کند

دهیار روستای سیان خاطرنشان کرد: وزیر نیرو باید بر قول خود مبنی بر اعطای حق آبه تاریخی و قانونی شرق اصفهان در آبان ماه عمل کند چراکه تمامی معیشت و دلخوشی کشاورزان زحمتکش این منطقه به عمل به این وعده بستگی دارد.

سیان و نواحی مجاور فاقد شهرک صنعتی است

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از معضلات سیان و روستاهای اطراف این است که در حدود 20 سال قبل تاکنون هیچ شهرک صنعتی در آن ساخته نشده تا امروزه جوانان که با خشکی زمین پدران خود مواجه شده‌اند، برای کار به آن مراجعه کنند و شهرک صنعتی سگزی فاصله زیادی با سیان دارد و کار ساخت شهرک هرند نیز به اتمام نرسیده است.

عدم پرداخت بخش عمده اعتبارت عمرانی

قاسمی درباره اقدامات عمرانی این دهیاری نیز اظهار کرد: میزان اعتبارات عمرانی و طرح‌های هادی که باید توسط دستگاه‌های مربوط پرداخت شود، در حدود 100 میلون تومان مصوب شده اما متاسفانه 10 درصد آن رقم را دریافت کرده‌ایم اما بافتهای قدیمی روستا به طور عمده تخریب و نوسازی شده است.

کاروانسرای شاه عباسی مرمت شود

وی دربره آثار تاریخی موجود در روستا گفت:مکانی به نام ” شاه عباس ” که ظاهرا کاروانسرای بوده است تخریب شده و سر راه عبور کامیون ها قرار گرفته و به هر نحوی باید مسئولان میراث فرهنگی فکری برای احیا و مرمت آن انجام دهند.

به گزارش تسنیم، مشکلات روستاهای شرق اصفهان بعد از خشسکالی‌های اخیر به اوج خود رسیده و مسئولان باید هرچه سریعتر برای پیدا کردن راه‌حل این مشکلات، تلاش بسیاری کنند.
منبع: تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.