سرویس: اجتماعی » ماهواره 10:09 - یکشنبه 12 مرداد 1393

دکتر بانکی در پاسخ به سوالات اصفهان شرق:

سرگرمی های پیشرفته امروز آرامش عبادت را از جوان خواهد گرفت

استاد دانشگاه اصفهان گفت: آرامش و خلوتی که جوان برای عبادت نیاز دارد با توجه به سرگرمی های دیجیتالی جدید از بین می رود در حالی که در زمان قدیم سرگرمی ها بسیار محدود بود.

به گزارش اصفهان شرق: در ماههای قبل بحثی در رابطه با اعتقاد جوانان امروزی در این رسانه مطرح شد به دنبال این مطلب برآن شدیم تا مصاحبه ای با دکتر بانکی از اساتید دانشگاه اصفهان که ارتباط خوبی با این قشر داشته اند ترتیب دهیم.
اصفهان شرق: بسیاری از مردم این احساس را دارند که جوانان نسل اول و دوم انقلاب از نظر اعتقاد دینی با توجه به شرایط بسته ان زمان بهتر بوده اند. نظر شما در این رابطه چیست؟
قضاوت در رابطه با جوانان خیلی سخت است و در کل می توان گفت غلط انداز است. گاهی از زاویه ای به جوانان نگاه و در این زاویه قضاوت می کنیم. پس می بایست ابتدا ببینیم که قضاوت ما چقدر صحیح است. فرض را بر این بگذاریم که قضاوت ما از جوان و اعمالش درست باشد حال می بایست توجه داشت که این عادت به کجا برمی گردد و یکی از عوامل را در سبک زندگی امروزی می توان مشاهده کرد.
اصفهان شرق: شما ازسبک زندگی صحبت کردید به نظر شما چه قسمتی از سبک زندگی امروزی در این مورد تاثیر گذار است؟
مشغله های بسیاری در ذهن جوانان امروز ما راه پیدا کرده است که قبل از این وجود نداشته است و آرامش و خلوتی که جوان برای عبادت نیاز دارد با توجه به این سرگرمی های دیجیتالی جدید از بین می رود. در زمان قدیم سرگرمی ها بسیار محدود بود و اگر تلویزیون برنامه ای جذاب داشت حدود 2 یا 3 ساعت از وقت فرد را می گرفت ولی امروزه جوان اگر از این رسانه خسته شد به سرگرمی دیگری اعم از موبایل با نرم افزارهای دیگر خواهد رفت. این یکی از عوامل سبک زندگی مدرن می باشد.
اصفهان شرق: چه اقدامی در جهت برطرف شدن این روحیه انجام دهیم؟
شما توجه داشته باشید که اعتکاف امروز شور و حالی بسیار دارد و این زمینه خوبی می باشد و در جایی دیگر پیشترفت هایی می باشد که دین را نسبت به دیروز در حد زیادتری به جوان امروزی معرفی می کند و یکی از راههای ترویج فرهنگ اسلامی نقش علوم و احکام الهی است و در این خصوص امام رضا(ع) فرمودند که خدا رحمت کند هر کس امر ما را احیا کند و در جایی دیگر فرمودند اگر مردم بدانند صحبت های ما چقدر خوب است دنبال حرف ما می روند و جامعه الهی زنده می شود. البته نقش حکومت در این راستا بسیار موثر می باشد زیرا حاکمیت اسلامی در ایران در رژیم گذشته وجود نداشت که به جوانان جهت آشنایی بیشتر با فرامین دینی کمک کند.
اصفهان شرق: سوالی که برخی جوانان از ما پرسیده اند این است که چرا در گذشته نگاه جوان به قشر روحانی متفاوت با امروز بوده است؟ به نظر شما مقصر کیست؟
عوارض ایجاد شده به قشر روحانی تعلق ندارد بلکه متاسفانه حاشیه های روزمره در ذهن جوان امروز پررنگ شده است و لذا نباید برخی ارتباطات کم رنگ تعدادی از جوانان را به روحانیت نسب داد.
اصفهان شرق: جوان امروز ما با تدابیری که شما در پاسخ به آن اشاره داشتید، می بایست چه افرادی را الگو قرار دهد؟

چه الگویی بهتر از امامان شیعه می باشند کسانی که کارشان اجرای حق می باشد و شیعیان می بایست در مسیرشان حرکت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.