سرویس: اجتماعی » ماهواره 20:35 - شنبه 11 مرداد 1393

اسلام با تکنولوژی امروزی؛

مسلمانی به شیوه سریال های ماهواره ای!

در ترکیه مساجد تعدد زیاد دارد؛ اما در قبال آن تعدد کاباره هم زیاد است. شاید این به تعبیر آنها یک جهان بینی خاص است که تناقض میان این دو را نمی بیند.

زهره قندهاری /زندگی در عصر تکنولوژی تاثیرات بسیاری را بر مقوله دینداری افراد و باورها و اعتقادات دینی آنها گذاشته است. گاه به نظر می رسد که نوع تازه ای از دینداری به انسان ها معرفی می شود. مثلا شیوه ای از مسلمانی که بیشتر در حال انتشار است، موضوعی که در سال های اخیر به طرق مختلف در فیلم ها و سریال های شبکه های ماهواره ای ترویج یافته و تاثیرات بسیاری بر مخاطبان داشته است.
این یک جریان فکری و یک ایدئولوژی برنامه ریزی شده است که با شیوه ای تدریجی و اثر گذار بر نگرش افراد تاثیر می گذارد و به این ترتیب شاهدیم که نحوه تازه ای از مسلمان بودن به مسلمانان معرفی می شود.
مجموعه های تلویزیونی ترک، اغلب افراد مسلمان هستند. اما این مسلمانی به گونه ای خاص و تازه تعریف می شود. چنانچه مرگ و میری رخ می دهد، مسلمان بودن این افراد آشکار می شود.
زنان لباس سیاه می پوشند، قرآن پخش می کنند و نماز میت می خوانند. نشانه دیگر مسلمان بودن این افراد در تابلوها و اسامی الهی که احیانا بر دیوار خانه ها نصب شده نشان داده می شود.به این ترتیب شاهد نمایش افراد مسلمانی هستیم که زنان در آن از لباس باز استفاده می کنند و مردان در هنگام بروز مشکلات و یا برای تفریح و خوشگذرانی مشروبات الکلی می خورند. روابط نامشروع و پنهانی، خیانت همسران به یکدیگر و تولد فرزندان نامشروع موضوعی ساده و تکراری محسوب می شود.
این جاست که شاهد چهره ای تازه از مسلمانی در این مجموعه های تلویزیونی هستیم. این که می توان مسلمان بود اما در عین حال بدون قید وبندهای دست و پاگیر، زندگی کرد و از لذت های حرام بهره برد و موضوع اصل مسلمانی را زیر سوال برد.
در ترکیه مساجد تعدد زیاد دارد؛ اما در قبال آن تعدد کاباره هم زیاد است. شاید این به تعبیر آنها یک جهان بینی خاص است که تناقض میان این دو را نمی بیند.
این شبکه ها در میان پخش سریال ها و فیلم هایی با محتواها و مضامین مذکور اذان پخش می کنند. افرادی که تفکر مذهبی و دینی دارند شاید اینگونه فکر کنند که این شبکه ها به مقدسات و باورهای دینی احترام می گذارند در حالی که این اقدام به همان مفهوم و نگرشی باز می گردد که در بطن فیلم ها و سریال ها وجود دارد.
این که اسلام داشته باشید و مسلمانی کنید اما به شیوه ای نوین؛ دوست داشتنی و لذت بخش. اسلامی که افراد را به مبارزه با هوای نفس دعوت نمی کند؛ بلکه به دنبال کاستن قیدو بندهاست تا بتوان از لذت های بیشتری بهره برد.

منبع: صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.