سرویس: اجتماعی » علمی 12:00 - یکشنبه 12 مرداد 1393

آیکن حکم دادگاه آمریکایی برای مصادره ir. را رد کرد

موسسه جهانی تخصیص دامنه های اینترنتی آیکن، بطور رسمی درتاریخ 30 ژولای 2014 مخالفت خود را با رای یک دادگاه آمریکایی برای مصادره کردن دامنه های ایرانی(ir.) اعلام کرد .

به گزارش اصفهان شرق؛ موسسه آیکن که مدیریت تخصیص دامنه های اینترنتی کشورها را دراختیار دارد،در پاسخ به رای دادگاه فدرال آمریکا علیه دامنه های اینترنتی ایران اعلام و تصریح کرد که دامنه‌های اینترنتی ایران «دارایی» نیست و نمی توان آنها را توقیف یا مصادره کرد.

پیش تر سایت  فری بیکن، اعلام کرد گروه صهیونیستی که نام خود را قربانیان تروریسم ایران گذاشته‌اند قصد دارند سازمان آیکن را تحت فشار قرار داده و مانع از حضور ایران در اینترنت شوند. سازمان آیکن که مقر آن در لس آنجلس است مدیریت اینترنت و دامنه های آن را در اختیار دارد.

این گروه که مدعی‌ا‌ند قربانی تروریسم شده‌اند،در دادگاه فدرال آمریکا دادخواست توقیف دامنه‌های کشوری ایران(ir.)،سوریه و کره شمالی را ارائه داده بودند.

«نیتسانا دارشان لیتنر»، وکیل مدافع صهیونیست این افراد اظهار کرده بود که به تلاش برای کنترل دیگر دارایی‌ها و اموال ایران در نقاط مختلف جهان ادامه می دهد تا آنچه که وی خسارات وارده به قربانیان به اصطلاح تروریسم توصیف کرده، جبران شود.

همچنین به نوشته نشریه هاآرتص «نیتسانا دارشان لیتنر»، وکیل اسراییلی، که همراه با «رابرت تالچین»، وکیل نیویورکی این پرونده را پیگیری می کند، به این نشریه گفته بود  که حکم ضبط به منظور بستن «وب سایت» های معمولی در ایران نیست، بلکه شاکیان را قادر می کند که پول هایی را که ایران به «آیکن» می‌پردازد، تصرف کنند.

این پرداخت ها را ایران بابت بازکردن «وب سایت»های جدید یا «وب سایت»هایی که تجدید ثبت می شوند و در انتهای نشانی خود علامت «دات آی آر» دارند، به «آیکن» می پردازد.»«دارشان لیتنر» ادعا کرده بود: «ما فقط سایت هایی را که بخواهیم ببندیم، می بندیم،… همه وب سایت های متعلق به حکومت به مجرد آنکه اینترنت ایران تحت اختیار ما درآمد، دیگر ثبت نخواهد شد.» «داشا لیتنر» و دیگر وکیلان این پرونده، مدعی شده بودند که «نام یک دامنه، جزو دارایی های قراردادی حساب می شود و از این رو قابل ضبط است.» به گفته آنان، «هرگاه دادگاه ثبت نام دامنه ای را متوقف کند، آن نام تا زمانی که پرونده حل وفصل نشده، قابل انتقال به کس دیگری نیست.» به گفته این وکیل صهیونیست، «شاکیان پرونده، پیشتر بخشی از حساب های بانکی و دارایی های ملکی ایران را که ده هامیلیون دلار قیمت دارد، مسدود کرده اند.

دادگاه فدرال آمریکا به شکایت این گروه رسیدگی  کرد و براساس رای صادره خواستار ضبط دامنه های ایران شد .بر اساس این حکم غیر منطقی، افراد یاد شده می‌توانند به جای مطالبه خسارت، خواستار کنترل دامنه ir. متعلق به ایران و تمامی آدرس های IP مربوط به کشورمان شوند و از این طریق غرامتی را که بیش از یک میلیارد دلار تخمین زده شده جبران کنند. اما آیکن در واکنش رسما اعلام کرد که درخواست لغو این دستور را رسما به دادگاه فدرال تسلیم کرده است.

به گزارش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور جان جفری مشاور عمومی آیکن در بیانیه ای اعلام کرد که این دامنه‌ها دارایی نیستند که بتوان آنها را تصاحب کرد آنها « بخشی از یک اینترنت واحد جهانی»هستندکه آیکن برای کمک به حفظ آنها خدمت ارائه می کند.

دامنه‌های اینترنتی کشوری، بیشتر شبیه کدهای پستی هستند که مسیریابی و خدمات اداری را برای نام های دامنه ای که در «دامنه سطح بالای کد کشوری» (ccTLD) به ثبت رسیده‌اند،بسادگی فراهم می‌سازد.

این مقام آیکن افزود: اگر آیکن دخالت کند و خود این دامنه ها را به گونه دیگری تعیین کند این کار موجب اختلال در کار افراد، تاجران و سازمان های خیریه ای می شود که از نام دامنه ای استفاده می کنند که به این کدها ختم می شوند.

آیکن در بیانیه خود نوشت که این سازمان از لحاظ فنی توانایی کاری که شاکیان این دادگاه درخواست کرده‌اند را ندارد.

 آیکن براساس قراردادی با وزارت بازرگانی آمریکا،مدیریت آدرس های اینترنتی را بر عهده دارد و این قرارداد به این سازمان اجازه نمی دهد که به خودی خود دامنه سطح بالای کد کشوری را جا به جا کند. دامنه سطح بالای کد کشوری (country code Top Level Domain که به اختصار ccTLD نامیده می شود)،یک دامنه اینترنتی سطح بالاست که بطور عمومی برای یک کشور،یک منطقه خودمختار، یا منطقه وابسته به قلمرو یک کشور مورد استفاده قرار گرفته یا رزرو شده است

آیکن نوشت: قوانین برای ارزیابی و تایید مدیران دامنه سطح بالای کد کشوری، توسط رویه ها، استانداردها و اصول جامعه اینترنت ابداع شده است.

آیکن با اعلام اینکه این سازمان با مدیران سه دامنه یاد شده «تعامل بسیار اندکی» داشته است، نوشت:دامنه های کشوری ایران توسط «موسسه تحقیقات علوم بنیادین»در تهران مدیریت می شود و میزبانی دو سرور را بر عهده دارد که یکی در ایران و دیگری ظاهرا در اتریش قرار دارد.

این سازمان ادامه داد:دامنه های کشوری سوریه توسط «سازمان ملی خدمات شبکه» در دمشق مدیریت می شود میزبانی چهار سرور را بر عهده دارد که دو سرور ظاهرا از لحاظ فیزیکی در سوریه قرار دارند و محل استقرار دو سرور دیگر مشخص نیست.

آیکن افزود:همچنین دامنه های کشوری کره شمالی توسط «شرکت سرمایه گذاری ستاره مشترک»در پیونگ یانگ مدیریت می شود و میزبانی دو سرور را که هر دو ظاهرا در کره شمالی قرار دارند، بر عهده دارد.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.