سرویس: غیر تولیدی » نقلی 15:00 - شنبه 11 مرداد 1393

بدهی 250 هزار میلیارد تومانی دولت/محدودیت 22 درصدی سقف سود بانک‌ها/‌نرخ منفی رشد اقتصادی کشور طی دو سال گذشته

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه دولت در مجموع حدود 250 هزار میلیارد تومان بدهی دارد، گفت: 67 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بانک‌ها است.

به گزارش اصفهان شرق؛ علی طیب‌نیا امشب در چهارمین نشست فتا (فرصت تاریخی انقلاب) که با موضوع مدیریت جهادی و در راستای انتقال بینش ولایی به نسل جوان برگزار شد، با بیان اینکه عبور از شرایط حاضر جز با مدیریت جهادی امکان‌پذیر نیست، با بیان اینکه جهاد ویژگی‌های زیادی دارد و نیاز است با تلاشی بیش از حد معمول رو به جلو حرکت کرد، اظهار داشت: در طول تاریخ اقتصاد کشور با چنین شرایط سختی که امروزه با آن روبرو هستیم، روبرو نبوده‌ایم، دشمنان سعی کرده‌اند با تحمیل جنگ اقتصادی همه‌جانبه به کشور آسیب وارد کنند، جنگی که از جنگ تحمیلی هم سنگین‌تر و دشوارتر است و تنها راه مقابله با این جنگ، مدیریت جهادی است.

وی با اشاره به اینکه جهاد کوششی مجدانه در مقابله با دشمنان است، ادامه داد: ‌نرخ رشد اقتصادی کشور طی دو سال گذشته منفی بوده و این رقم در سال 92 به منفی 2.5 درصد رسیده و در مجموع میزان تولیدات کشور 10 درصد کاهش داشته است. در این مدت درآمد ملی هم با 20 درصد کاهش روبرو بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: در حوزه تورم نیز در خردادماه سال گذشته کشور تورم 45 درصدی را تجربه کرد. در سال‌های جنگ با رکود روبرو بودیم، اما متأسفانه در سال‌های اخیر تورم و رکود را باهم داریم که صدمات بسیار زیادی به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

طیب‌نیا تصریح کرد: اقتصاد کشور وابستگی بسیار زیادی به نفت دارد و این یک بیماری است که بارها تلاش شد با اتخاذ تدابیر مختلف درمان شود، اما این اتفاق تاکنون رخ نداده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که باید مجلس، دولت و قوه قضائیه اختلافات را کنار گذاشته و در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تلاش کنند.

وزیر اقتصاد و دارایی بیان کرد: در حال حاضر اقتصاد کشور با دو گونه مشکل مواجه است، مشکل اول مشکلات بلندمدت اقتصادی کشور است، به طوری که نرخ رشد اقتصادی در کشور پائین است و این موضوع موجب شده تا نتوانیم با مشکلاتی همچون فقر و مشکلاتی از این قبیل مقابله کنیم.

طیب‌نیا یادآور شد: مشکلات اقتصادی کشور ما از زمانی شروع شد که درآمدهای حاصل از فروش نفت افزایش یافت؛ این موضوع موجب شد تا پول‌های فراوانی به اقتصاد کشور وارد شود و در اصطلاح موجب بیماری هلندی در اقتصاد کشور شد.

وی متذکر شد: نرخ رشد اقتصادی کشور بسیار پرنوسان و متغیر است، به طوری که مطالعات به خوبی نشان می‌دهد که رشد اقتصادی کشور با درآمدهای نفتی ارتباط مستقیم دارد. در کشورهای موفق اقتصادی، بهره‌وری بسیار بالاست، اما در کشور ما سهم بهره‌وری از تولید همواره منفی بوده و تنها راه‌حل نجات از این وضع اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده که هدف آن رشد اقتصادی مستمر و هدفمند است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تشریح کرد: در پرتو این سیاست‌ها می‌توانیم وابستگی اقتصاد کشور به خارج را کاهش دهیم؛ شرایط باید به گونه‌ای باشد که از حداکثر ظرفیت‌های داخلی در زمینه‌های اقتصادی استفاده شود.

طیب‌نیا تأکید کرد: در کوتاه مدت نیز با مشکلاتی روبرو هستیم، رکود اقتصادی یکی از این معضلات است، این رکود به خوبی نشان می‌دهد از ظرفیت‌های کشور به درستی استفاده نشده است.

وی توضیح داد: سیاست‌های اقتصادی گذشته کشور ما برخلاف اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کردند، در گذشته ارتباط خوبی میان سیاست‌های خارجی و سیاست‌های اقتصادی وجود نداشت و این موضوع موجب ایجاد مسئله‌ای به نام عمق اندک تولید شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان داشت: تحریم نفتی موجب شد نتوانیم نفت کشور را صادر کنیم و در سال 91 با 35 درصد کاهش تولیدات نفت روبرو بودیم؛ درشش ماهه اول سال 92 نیز 10 درصد از میزان تولید نفت کشور کاسته شد.

طیب‌نیا با اشاره به اینکه بین هزینه‌های عمرانی دولت نفت و نرخ رشد اقتصادی ارتباط بسیار نزدیکی وجود دارد، گفت: اقتصاد کشور ما بانک‌محور است، بانک‌ها نیز در این شرایط با وضعیت نامطلوبی روبرو هستند که باید این وضعیت بانک‌ها بهبود یابد و برنامه‌های زیادی در همین زمینه در دستور کار داریم.

وی یادآور شد: دولت در مجموع حدود 250 هزار میلیارد تومان بدهی دارد، البته هیچ نهاد و یا اداره دولتی از میزان بدهی‌های دولت باخبر نیست که این موضوع نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی منسجمی در این زمینه وجود ندارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: 67 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بانک‌ها است؛ تا زمانی هم که دولت این بدهی را به بانک‌ها پرداخت نکند، بانک‌ها هم مشکلات خود را خواهند داشت و نمی‌توانند آنگونه که باید به مردم خدمت کند.

طیب‌نیا بیان کرد: در شرایط کنونی و در کوتاه مدت خروج غیر تورمی از رکود را در برنامه داریم؛ مشکلات در تمام دولت‌ها وجود داشته و امیدواریم بتوانیم مشکلات اقتصادی را به حداقل برسانیم.

وی با اشاره به اینکه تورم نقطه به نقطه کشور از 45 درصد به زیر 15 درصد رسیده است، به موضوع یارانه‌ها نیز اشاره و عنوان کرد: در ارتباط با یارانه‌ها نیز تلاش‌های فراوانی انجام شده، بیمه همگانی را در حال پیگیری داریم. حمایت از تولید را نیز در قالب هدفمندی یارانه‌ها دنبال می‌کنیم، اما عدالت نیست که به تمامی افراد کشور یارانه تعلق گیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ارتباط با حذف دهک‌های پردرآمد نیز اینگونه توضیح داد: در حال حاضر یکی از کارگروه‌های وزارتخانه در حال پیگیری بوده و تاکنون 10 میلیون از افراد پردرآمد شناسایی شده است.

طیب‌نیا با بیان اینکه امیدواریم این تعداد را آرام آرام از لیست یارانه‌بگیران حذف کنیم، البته دوست نداریم التهابی در جامعه ایجاد شود، عنوان داشت: امیدواریم تا دو سال آینده از رکود خارج شویم و در این راستا باید صادرات غیرنفتی را افزایش داده و به صنایع خُرد توجه کنیم. وی با اشاره به اینکه باید میزان بهره‌وری را افزایش دهیم و این جز با به‌کارگیری فناوری‌های نوین امکان‌پذیر نیست، در خصوص بازار سرمایه نیز چنین تشریح کرد: در حال حاضر ثبات و آرامش در این بازار حاکم است، البته کارشناسان معتقدند در حال حاضر قیمت‌ها در بازار سرمایه در کف خود قرار دارد و سعی می‌کنیم اوراق مشارکت بدون ضامن را در بورس عرضه کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی به مشکلات اصفهان نیز اشاره کرد و گفت: قطار سریع‌السیر اصفهان جزو اولویت‌های دولت است و موضوع آب نیز همینطور و وزیر نیرو مأمور پیگیری و حل مشکلات آب استان اصفهان را داده است و در حال حاضر هشت اصفهانی در دولت فعالیت می‌کنند و این حق این استان نیست که چنین مشکلاتی داشته باشد.

طیب‌نیا در پایان در ارتباط با نرخ سود بانک‌ها نیز یادآور شد: متأسفانه رقابت نادرستی میان بانک‌ها در سر سود بانکی شکل گرفته بود، اما سعی کردیم نظارت خود را افزایش دهیم و این شرایط را سامان بخشیم و در همین راستا سقف سود را 22 درصد اعلام کردیم؛ البته گزارش‌هایی از تخلفات مؤسسات بدون مجوز داریم که امیدواریم این مشکلات نیز برطرف شود.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.