سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:30 - چهارشنبه 08 مرداد 1393

استاندار اصفهان خواستار طرح موضوع زاینده رود و گاوخونی در شورای عالی محیط زیست شد

استاندار اصفهان در نامه ای به معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، خواستار طرح موضوع زاینده رود و تالاب گاوخونی در شورای عالی محیط زیست شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ رسول زرگرپور در این نامه از رودخانه زاینده رود به عنوان شاهرگ حیاتی تمدن فلات مرکزی ایران یاد کرد و افزود: این شاهرگ حیاتی دچار بحران های عدیده شده و علاوه بر پیامدهای ناشی از تخریب اکوسیستم زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی، تامین آب شرب و نیازهای اولیه حیاتی برای جمعیتی حدود پنج میلیون نفر در استانهای اصفهان، یزد و مرکزی و معیشت صدها هزار کشاورز اصفهانی با چالش جدی مواجه شده است.

زرگرپور کاهش دبی آب در سرچشمه های این رودخانه، افزایش برداشت ها در مسیر انتقال آب و افزایش آلودگی های زیست محیطی ناشی از تخلیه زه آب های مسموم کشاورزی و استقرار صدها واحد تولیدی و صنعتی در حاشیه زاینده رود را از عوامل ایجاد این بحران برشمرد.

وی در نامه اش از توسعه بیش از حد شهر و روستا در بالادست، تخصیص های نامناسب آب بدون توجه به توان اکولوژیک و آمایش سرزمین و اعمال مدیریت های سلیقه ای به عنوان دیگر عوامل بروز بحران در حوضه زاینده رود یاد کرد.

استاندار اصفهان یادآوری کرد: با خشک شدن بخش عمده ای از زاینده رود، حیات جوامع محلی این حوضه آبخیز در معرض تهدید قرار گرفته است.

منبع: ایرنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.