سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:00 - چهارشنبه 08 مرداد 1393

آيا خبر حضور داعش در ايران صحت دارد؟

مدتي است شايعاتي درباره حضور داعش يا افراد منتسب به اين گروه تروريستي در ايران منتشر مي شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ پس از آنکه تروريستهاي داعش از سوريه راهي عراق شدند و بر شهر موصل و برخي مناطق عراق مسلط شدند، اخباري درباره حضور و نفوذ اين گروه تروريستي در کشورمان منتشر شد که همگي اين شايعات و اخبار تکذيب شد.
خبرگزاري آريا، در اين گزارش ضمن مرور اين اخبار و شايعات و واکنش هاي رسمي مسئولين نظام، علت انتشار اين شايعات و اخبار را بررسي کرده است.

شايعه حضور داعش در مناطق مرزي ايران
چندي پيش رسانه هاي خارجي اخبار ضد و نقيضي را درباره وضعيت جلولاء در نزديک مرزهاي ايران و سيطره داعش بر اين منطقه منتشر کردند. انور حسين يکي از مسئولان محلي منطقه جلولاء در استان دياله اعلام کرد که نيروهاي پيشمرگ در مقابل حمله گروه داعش ايستادگي کردند.به گفته وي، داعش سعي داشت از ورودي غربي وارد جلولاء شود. به ميزان خسارت وارده به افراد مسلح اشاره اي نشده است.در حالي که اين مسئول محلي سيطره داعش بر مناطق جلولاء را تکذيب مي کند برخي منابع خبري اعلام کرده اند تروريست هاي داعش جلولاء نزديک به مناطق مرزي ايران را تحت سيطره خود درآورده اند.

ادعاي نفوذ در ايران و حمله به مشهد
متعاقب انتشار اخباري از اين دست، ا
دعاهايي نيز از سوي گروه تروريستي داعش مطرح شد؛ نفوذ در ايران و حملات تروريستي به مشهد!
فرمانده نيروي انتظامي به اين شايعات واکنش نشان داد و تاکيد کرد: اينکه مي‌گويند داعش فردا در ايران و مشهد است، خيالي باطل است،‌ پيرامون کشور را در غرب آسيا به آشوب کشيدند که ايران را متزلزل کنند، نه‌تنها نتوانستند بلکه ايران اسلامي به تکيه‌گاهي براي جلوگيري از فروريختن ساير کشورهايي که مورد حمله و تجاوز قرار گرفته اند، تبديل شده است.
فرمانده نيروي انتظامي در خصوص شايعه دستگيري گروهي از گروهک تکفيري بعثي داعش که قصد عبور از مرز ايران را داشته‌اند، گفت: ممکن است در مرزها افرادي وابسته به اين گروهک دستگير شوند اما اينکه يگاني از داعش وارد شده باشد، خير، چنين موضوعي صحيح نيست.
سردار سرتيپ اسماعيل احمدي‌مقدم با تاکيد بر اينکه مرزهاي ما بر روي تروريسم کاملا بسته است، گفت: در مرزها هيچ نگراني از نظر تروريسم وجود ندارد.
وي تصريح کرد: خوشبختانه بر تمام فعاليت‌ها و حرکات در مرزهاي جمهوري اسلامي اشراف اطلاعاتي داريم و جاي نگراني وجود ندارد.

شايعه حضور داعش در اصفهان و قتل‌هاي سريالي
اما اين پايان ماجرا نبود، شايعات جديدي درباره حضور گروه تروريستي داعش در اصفهان و قتل هاي سريالي در اين شهر مطرح شد که اين شايعات نيز به صورت رسمي تکذيب شد.
جانشين فرماندهي انتظامي استان اصفهان درباره شايعات مطرح شده پيرامون رخ دادن قتل‌هاي سريالي در شهر اصفهان گفت: خبر قتل سريالي دختران در اصفهان از اساس شايعه بوده و هيچ قتل سريالي در اصفهان رخ نداده و اوضاع به طور کامل تحت کنترل است.
سرهنگ حسين حسين‌زاده درباره شايعات مبني بر حضور گروه‌هاي وهابي و داعش در شهر اصفهان و به قتل رسيدن تعدادي دختر در منطقه سپاهان‌شهر اصفهان توسط اين گروه اظهار کرد: اين شايعه‌ 20 روز است که در نرم‌افزارهاي ارتباطي و اجتماعي در تلفن‌هاي همراه منتشر شده و صحت ندارد.

شايعه حضور افراد منتسب به داعش در اردبيل
تازه ترين شايعه درباره حضور داعش در ايران، مربوط به ادعاي حضور افراد منتسب به داعش در اردبيل و دعوت آنها از مردم براي پيوستن به اين گروه تروريستي است که اين خبر نيز از سوي وزير کشور تکذيب شده است.

رحماني فضلي وزير کشور، در حاشيه نشست روز گذشته (شنبه) خود با استانداران و دبيران کل احزاب و تشکل‌هاي سياسي، اخبار مبني بر «حضور افرادي با ظاهر نيروهاي داعش در اردبيل و دعوت آنها از مردم براي پيوستن به اين گروهک» را تکذيب کرد.

واکنش مسئولان

مي دانيم داعش را چگونه سرجاش بنشانيم
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در مصاحبه با شبکه العالم در خصوص برخي خبرها مبني بر اين که داعش به مرزهاي ايران نزديک شده و يا اين که داعش تهديدي براي جمهوري اسلامي ايران به شمار مي‌آيد، گفت: داعش مي داند که نمي تواند با ايران وارد مصاف شود زيرا از نظر ظرفيت کاري کوچک است و ما طبق تجربه مي‌دانيم که چگونه آنها را سرجاي خود بنشانيم. اين فقط يک شعار است که آنها مي خواهند در اين مقطع از آن استفاده کنند.

لاريجاني در ادامه تاکيد کرد: ولي افق آينده داعش بسيار سياه است و از اين به بعد در سرازيري قرار گرفته و اين حداکثر کاري بوده که مي توانسته انجام دهد و از اين به بعد قدرت عملياتي بالايي نخواهد داشت.

داعش تهديدي براي ايران به حساب نمي آيد
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در واکنش به انتشار چنين اخباري گفت: داعش نه تنها تهديدي براي کشور ما به حساب نمي‌آيد بلکه مردم عراق خودشان اين گروهک را از بين خواهند برد.

سردار حسين دهقان، اظهار داشت:اعضاي گروهک داعش در واقع مزدوران به استخدام گرفته‌ شده‌اي هستند که در ادامه تحرکاتشان در سوريه، در عراق بروز و ظهور پيدا کرده‌اند و مي‌خواهند فضاي وحشت در منطقه ايجاد کنند.
وي در عين حال تاکيد کرد: داعش نه تنها تهديدي براي کشور ما به حساب نمي‌آيد بلکه مردم عراق خودشان اين گروهک را از بين خواهند برد.
دهقان با تأکيد بر امن بودن مرزهاي غربي کشورمان، يادآور شد: طبيعتاً نيروهاي مسلح کشورمان مراقبت‌هاي لازم را انجام مي‌دهند و مرزها را کاملاً زير نظر دارند.

داعش خواب نزديک شدن به مرزهاي ايران را هم نخواهد ديد
مسئول انسداد مرزهاي کشور  گفته است: نه تنها موردي از تردد داعش در مرزهاي کشور نداشته‌ايم بلکه حتي جرأت حضور تا کيلومترها مانده به مرزهاي کشور را هم ندارند.
سردار جواد عظيمي‌فر در گفتگويي اظهار کرد: اکنون بهترين وضعيت در همه مرزهاي جمهوري اسلامي از نظر امنيت حاکم است.
مسئول انسداد مرزهاي کشور گفت: به همت دليرمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و برادران ارتش و ساير دست‌اندرکاران امور دفاعي و امنيتي کشور، هم در مرزهاي شمال‌غرب، هم در مرزهاي جنوب شرق و هم در مرزهاي غربي امنيت کامل برقرار است.

معاون نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي افزود: نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي اين آمادگي را دارند که اگر روزي گروهک‌هاي فريب‌خورده از جمله سلفي‌ها و تکفيري‌ها که در گروهک‌هاي خشونت‌طلبي مانند داعش گرد آمده‌اند کوچک‌ترين نظري به مرزهاي کشور داشته باشند با فرمان و دستور فرمانده کل قوا پاسخ دندان‌شکني به آن‌ها بدهند.
مسئول انسداد مرزهاي کشور تصريح کرد: گروهکي مانند داعش نه تنها جرأت تردد در مرزهاي کشور را ندارد بلکه حتي تا کيلومترها مانده به مرزهاي کشور نيز حضور نخواهد يافت چرا که مرزهاي ايران ناامن‌ترين مکان براي حضور و تردد آن‌ها خواهد بود.
اين مسئول افزود: تاکنون هيچ موردي از ناامني در هيچ يک از مرزهاي کشور ديده نشده و سلفي‌ها و تکفيري‌ها هرگز خواب نزديک شدن به مرزهاي ما را نخواهند ديد.

داعش جرات نمي کند
علي اکبر ولايتي، دبير کل مجمع جهاني بيداري اسلامي و رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در نشست جنبش بيداري اسلامي با اصحاب رسانه در مورد نزديکي داعش به مرزهاي ايران و نگراني از بابت حملات اين گروه‌هاي تروريستي تاکيد کرد: ايران در جنگ با عراق مقاومت جانانه خود را نشان داده است و ديگر هيچ کشوري جرات حمله به ايران را ندارد جمهوري اسلامي به مردم ايران به عنوان قدرت اول منطقه اي اقتدار خود را در دفاع از مرزهاي کشور خود نشان داده‌اند و علت اينکه با گروههاي تروريستي مخالف هستيم نفس کار تروريستي است به غير از اين گروهها منافقين نيز در پناه آمريکا هستند و اين امر به معناي تهديد مرزهاي ايران نيست و تجربه مهم ايران در مقاومت به دنيا ثابت شده است و کسي جرات نمي‌کند به مرزهاي ايران تجاوز کند.

علت انتشار شايعات درباره حضور داعش در ايران
گروهي که امروز تحت لواي نام داعش با حکومت مرکزي عراق در ستيز است ، چيزي بيشتر و فراگيرتر از يک اتحاد نوپا و لرزان ميان يک گروه تکفيري و بعثيهاي عراق نيست . اتحادي که مانور تبليغاتي و رسانه اي غربي و عربي به کمک آن آمده و با حرکتي هدفمند سعي مي کند واقعيت را به گونه اي ديگر به مردم دنيا انتقال دهد . در واقع رسانه ها با اغراق درباره قدرت داعش و تعداد اعضا و وحدت آنان ، مهرباني خود را در حق آنان ثابت کرده و نگاه ويژه اي به آنها دارند.
به عنوان مثال هر اقدام کوچک داعش و ساير گروهک هاي تروريستي با استفاده از ابزار رسانه اي و جنگ رواني ، موفقيتي بزرگ جلوه داده مي شود و به اين ترتيب افکار عمومي تحت تاثير قرار گرفته و نااميدي در ميان آنان شدت مي گيرد . علاوه بر آن با به تصوير کشيدن صحنه هاي خونبار و غير انساني ، تلاش مي شود تا موجي از فشار رواني عليه مردم عراق ايجاد شود .
درحال حاضر رسانه‌‌هاي کشورهاي مدعي حقوق بشر غربي با چشم‌پوشي از جنايات داعش، آنان را حمايت کرده و مهر تاييدي بر اعمال آنها مي زنند . براين اساس شبکه خبري آلماني ” دويچه‌ وله ” در اخبار و گزارش‌هاي خود از اين تروريست‌ها با لفظ ” نيروهاي جهادگر” و “نيروهاي افراطي موسوم به داعش” يا اصطلاح ” شبه‌نظاميان گروه دولت اسلامي عراق و شام ” ياد مي‌کند .
همچنين شبکه صداي آمريکا (VOA) تروريست‌هاي تکفيري بعثي را در اخبار و گزارش‌هاي خود با عناويني چون ” گروه سني داعش ” ، ” شبه نظاميان اسلامگراي داعش ” و ” شبه نظاميان افراطي داعش ” مي‌خواند . شبکه انگليسي BBC نيز که همواره مدعي ناديده‌ گرفته شدن حقوق بشر در کشورهاي اسلامي است ، چشم خود را بر اعمال وحشيانه اين گروهک تروريستي بسته و آنان را ” شبه نظاميان جهادگر ” و ” پيکارجويان سني وابسته به داعش ” معرفي مي‌کند .
به اين ترتيب واضح است که به کارگيري چنين اصطلاحاتي در رسانه‌هاي غربي سرپوشي جانبدارانه از سوي دولتهاي حامي تروريسم است . همان‌طور که پيش از اين با همين سياست‌‌ها ، گروهکهاي تروريستي مانند منافقين و يا افرادي چون عبدالمالک ريگي را موجه جلوه داده و هم راستا با منافع خود از آنان حمايت کرده اند.
گروه تروريستي داعش و امثال آن، نمي توانند ميان آموزه هاي مترقي و انسان دوستانه اسلام و اهداف جاه طلبانه و روشهاي خشونت آميز خود، هماهنگي ايجاد کنند. متاسفانه ذهنيت منفي غربيها عليه مسلمانان که توسط رسانه هايشان ايجاد شده ، کمتر به آنها اجازه مي دهد تا به کند و کاو در عمق ماجراهاي سوريه و عراق و پي بردن به هويت اين تروريستها بپردازند. رسانه هاي غربي براي جلوگيري از انديشيدن مخاطب به مسئوليت کشورهاي غربي در برابر فاجعه اي که امروز در اين دو کشور اسلامي رخ مي دهد، به اين درگيريها رنگ اسلامي داده اند. آنها تلاش مي کنند تا تمام اين رفتارهاي خشن را در چشم مخاطب غربي ، نوعي رفتار اسلامي نمايش دهند. بسياري از اين رسانه ها در بحث اسلام هراسي مورد نظر خود، صحنه هاي تکبيرگويي اعضاي اين گروه هاي تکفيري را دائما به تصوير مي کشند. در واقع آنها سعي دارند با نمايش دادن اينگونه تصاوير ، اين گروه هاي تروريستي را از کشورهاي غربي حاميشان مستقل و داراي اعتقادات اسلامي نشان دهند. اما هر عقل سليمي مي داند که هيچ دولتي به اندازه دولتهاي غربي، از تفکرات انحرافي تروريست هاي تکفيري که نتيجه اي جز تضعيف اسلام ، ايجاد تفرقه بين مسلمانان و برادرکشي ندارد، سود نمي برد.
انتشار شايعات درباره حضور گروه تروريستي داعش در ايران نيز در همين راستا قابل ارزيابي است. اما محاسبات گروه تروريستي داعش و حاميان آن درباره ايران اشتباه است چرا که ايران کشوري منسجم و يکپارچه است و همه اقليت‌هاي مذهبي و هم شيعه و سني سالهاست در مسالمت کامل در کنار هم زندگي مي کنند و گوش به فرمان مقام معظم رهبري آماده مقابله با هرگونه ناامني هستند.

منبع: آریا

همچنین بخوانید:

3 نظر در مورد “آيا خبر حضور داعش در ايران صحت دارد؟”

  1. 'glare گفت:

    به نام خدا
    فکر میکنم که دنیا داره به عصر جاهلیت برمی گرده دوره ی جاهلیتی که دختران بی گناه را زنده به گور می کردند و خدایا دوباره. چه وحشتناک اصلا قابل وصف نیست. حیواناتی که این چنین سبب آزار آدم هایی بی گناه شده اند. خدایا به دادمان برس. چه کسی دختری را که این چنینن با اسید سوخته است و چمشهایش را از دست داده درک می کند. چه کسی درک می کنه شبها و روزهایی را که حس سوزش سوختگی وجودش را فرا می گیرد و نمی تواند گریه کند چون که چشمی برای گریه دارد. نمی تواند فریاد زند چون که دارسی ندارد. خدایا به دادمان برس.

  2. دختر هم وطن گفت:

    من ی دختر ساده ایرانی ام .حاضرم هر جور فن و حرفه ای یاد بگیرم که داعش و داعشی رو نابود کنم .خدا لعنت کنه اونی که داعش رو راه انداخت .خدا بوسیله خودشون نابودش کنه .

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.