سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه علیا 11:56 - سه شنبه 07 مرداد 1393

سنتی زیبا در منطقه جرقویه در روز عید سعید فطر:

آش ترش سنتی که از قدیم ماندگار شده است

پختن آش ترشی جو توسط خانواده ها در روز عید فطر یکی از سنت های قدیمی می باشد که هنوز در شهر حسن آباد پا بر جاست.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا: مردم شهر حسن آباد خصوصا مادربزرگ ها از نیمه ماه رمضان خود را برای پختن این آش آماده می کنند و به تهیه مواد اولیه می پردازند که مهمترین ماده اولیه آن سیرابی گوسفند است که بعلت کمبود آن بعضی وقتها درب قصابیها صف می کشند.
مواد اولیه ی آش عبارت است از:
جو پرک شده، عدس، نخود، لوبیا، سبزی آش، سیرابی، قارا، نعناع داغ و پیاز داغ و کمی روغن

طرز پخت این آش:

ابتدا سیرابی را با پیاز تفت داده و بعد به آن حبوبات اضافه می کنند بعد مقداری آب به آن اضافه می کنند تا این مواد نیم پز شود بعد از نیم پز شدن سبزی ها را به آنها اضافه می کنند و حدود 7 ساعت آن را روی اجاق با شعله ملایم قرار می دهند این کار معمولا با رویت هلال ماه انجام داده و در صبح روز عید فطر خانواده ها در خانه بزرگترها جمع شده و آش را با شادی می خورند و به نماز عید فطر می روند.

در قدیم مواد اولیه را در دیزی های سفالی می ریختند و آن را در تنور های گلی با آتش چوب از شب عید فطر تا صبح قرار می دادند.
بزرگان علت پخت این نوع غذا را چنین بیان می کنند:
چون بدن مردم در طول یک ماه روزه داری ضعیف شده و ممکن است با کمبود بعضی مواد روبرو شده باشد این نوع آش که دارای انواع پروتئن و ویتامین و مواد معدنی است( بصورت سنت ) جهت جبران این کمبود ها پخت می شود.

سنت جالب دیگر در محله قلعه و دستجردوک:
در صبح عید فطر مردم به دیدار امام جماعت مسجد محله خود به منزل آنها رفته و عید را به امام جماعتشان تبریک می گویند و در منزل آنها از مردم با شیرینی پذیرایی می شود و بعد با هم به محل برگزاری اقامه نماز عید فطر جهت اقامه نماز حرکت می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.