سرویس: اجتماعی » ماهواره 17:53 - دوشنبه 06 مرداد 1393

ماهواره از«من و تو» چه می خواهد؟!

در بسیاری از مواقع از کسانی که در خانه خود ماهواره دارند و برنامه ها و فیلم های آن را دنبال می کنند، شنیده ایم که « مگر ماهواره چه دارد که اینقدر با آن مخالفت می شود؟ مگر برنامه ها و فیلم های ماهواره چه هدفی دارند جز سرگرم کردن مردم؟

به گزارش اصفهان شرق به نقل از دانا؛در بسیاری از مواقع از کسانی که در خانه خود ماهواره دارند و برنامه ها و فیلم های آن را دنبال می کنند، شنیده ایم که « مگر ماهواره چه دارد که اینقدر با آن مخالفت می شود؟ مگر برنامه ها و فیلم های ماهواره چه هدفی دارند جز سرگرم کردن مردم؟ مگر ماهواره نگاه کردن چه تأثیراتی می تواند بر روی ذهن و رفتار داشته باشد که برنامه های صدا و سیما ندارد؟ و سؤال های دیگر» اما من هم سؤال هایی از این قشر دارم: چرا کشورهای غربی نظیر آمریکا و انگلیس می خواهند برنامه ها و فیلم های فارسی را بدون دریافت هزینه ای، برای ما بسازند و به ما نشان دهند؟ مگر اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران را مسلمانان تشکیل نمی دهند، پس چرا در برنامه ها و فیلم هایشان برای اعتقادات آنها ارزش و اعتباری قائل نیستند؟ آیا این خلاف حقوق بشر و بی احترامی به عقاید و باورهای یک جامعه نیست؟ چرا آنها تکنولوژی و علوم پایه ای را که منجر به پیشرفت ما می شود نشان نمی دهند؟ مگر آنها داعیه این را ندارند که می خواهند جامعه ما را مترقی کنند؟ آیا از نظر آنها آزاد بودن فقط در انتخاب حجاب یا انجام مناسک دینی خلاصه می شود؟ چرا آنها برای انتخاب مردم در عرصه سیاسی احترام قائل نیستند، و در برنامه های مختلف مسئولین حاکمیتی کشور ما را مورد تمسخر قرار می دهند؟ مگر این افراد را مردم انتخاب نکرده اند؟ این رفتار خلاف آزادی نیست؟

بی حیایی؛ چرا که نه؟

ماهواره از من و تو می خواهد که فیلم ها(طنز، تاریخی و خانوادگی) و برنامه هایش(اجتماعی، فرهنگی) را به صورت رایگان ببینیم. خوب این خیلی خوب است که یک کشور یا کشورهایی به صورت رایگان و به زبان خودمان برای ما برنامه تولید می کنند، اما وقتی بررسی می کنیم متوجه می شویم که در اکثر قریب به اتفاق این فیلم ها و برنامه ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم ترویج بی حیایی می شود. به طور مثال در این فیلم ها مشاهده می شود زنی که شوهر دارد به راحتی با مردان دیگر ارتباط غیر اخلاقی برقرار می کند و یا برعکس. همین طور ارتباط جنسی با محارم به شدت تبلیغ و ترویج می شود. و یا در برنامه ها، مجریان از دو جنس مخالف هستند و معمولا مجری زن پوشش بسیار زننده ای دارد و دو مجری ارتباط فیزیکی با یکدیگر برقرار کرده و از الفاظ و لغات نامناسب خطاب به یکدیگر استفاده می کنند. همین طور در بسیاری از مواقع در این برنامه ها ترویج همجنس گرایی می شود.

هزینه تماشای ماهواره رایگان برای افرادی که مشاهده می کنند بسیار سنگین خواهد بود به طور مثال این افراد، تحت تأثیر ماهواره دیگر نسبت به جنس مخالف( درون خانواده و یا جامعه) نگاه انسانی، معقول و عاطفی ندارند و دائما در فکر ارضای نیاز های جنسی خود هستند. نوجوانان و جوانان با دیدن این فیلم ها و برنامه ها، تفکری نا متناسب با فرهنگ بومی و اسلامی در درونشان شکل می گیرد که تا آخر عمر همراهشان خواهد بود و در آشکار و پنهان اعتیاد به تماشای اینگونه برنامه ها و فیلم ها پیدا می کنند و چه بسا به دور از چشم پدر و مادر دست به کارهای غیراخلاقی بزنند. در زندگی زناشویی، زن و مرد از یکدیگر توقعات نابجا دارند و به دلیل شکل گیری الگوهای ماهواره ای در ذهنشان، از کنار یکدیگر بودن احساس رضایت نمی کنند و این موجب می شود زن و مرد علی رغم تلاش زیاد و صرف هزینه های بسیار برای نزدیک کردن خود به آن الگوی مورد نظر همسر، بازهم نتوانند رضایت کامل او را بدست بیاورند.

این اتفاقات باعث می شود که روابط ناسالم و آلوده در خانواده و جامعه شکل بگیرد و موجب می شود که ستون های خانواده و جامعه سست شده و فرو بریزند. این چیزی است که غرب مدت ها پیش به آن دچار شده و درصدد این است که در کشورهای اسلامی نیز این گونه ارتباطات غیر انسانی و غیر فطری بوجود بیاید، تا این جوامع نتوانند با برقراری ارتباطات معقول، متعارف و مبتنی بر فرهنگ بومی و اسلامی زندگی سالم و رو به کمالی را طی کنند.

اسلام مانع کسب و کار آنهاست

ماهواره با تدارک برنامه های مذهبی( هم برای اهل تسنن و هم برای اهل تشیع) از من و تو می خواهد که حتی اعتقادات مان را نیز با برنامه های آنها به روز کنیم. این کار نیز خیلی خوب است، چرا که آنها حتی به فکر مبانی دینی و پایه ها و ستون های استوار جوامع اسلامی نیز هستند؛ اما زمانی که ما مباحث و موضوعاتی که در این برنامه‌ها مطرح می شود را مورد مداقه قرار می دهیم، متوجه می شویم که آنها با استفاده از کارشناسان و یا مجریانی که تحت تعالیم انحرافی قرار گرفته و یا اصلا هیچ گونه مطالعه‌ای درباره دین اسلام و تعالیم آن انجام نداده اند، به صورت علنی و یا در لفافه، اصول، فروع و مبانی اخلاقی دین اسلام را به صورت کاملا غلط و دروغ به مردم منتقل می کنند و همچنین اقدامات پیامبران، امامان، مراجع تقلید و بزرگان دینی را مخالف با فطرت انسانی جلوه داده و گفته ها و نوشته های آنها را به صورت کاملا مبتدیانه و سوگیری شده معکوس جلوه می دهند؛ یا برنامه هایی با زبان فارسی، وهابیت را دین صلح جو و در راه حق نشان می دهند؛ در حالی که در حقیقت این فرقه کاملا منحط، براساس آموزه‌های غیر اسلامی و صادر شده از جانب یک فرد تربیت شده توسط انگلستان در زمان متأخر می باشد که نمونه اقدامات وحشیانه آنها تحت عنوان سلفی گری در عراق و سوریه قابل ملاحضه است؛ از سوی دیگر با استفاده از یک کارشناس خاص که از منابع ضعیف شیعی استفاده و به آنها استناد می کند، مذهب تشیع را به صورت غیر مستقیم خشونت‌طلب، غیر عقلانی و تروریست پرور معرفی می کند، در حالی که مذهب تشیع از زمان پیامبر(ص) وجود داشته و پیامبر به پیروان و ملازمان علی(ع) شیعه می گفتند و همچنین دانشمندان بسیاری نظیر ملاصدرا، علامه حلی، علامه طباطبایی، شهید مطهری، علامه جعفری و … عقلانی بودن مذهب تشیع را اثبات نموده و همین طور صلح‌طلب بودن مذهب تشیع را می توان از فرمایشات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری دریافت کرد، یا در نمونه های دیگر مشاهده می شود اشخاصی با لباس روحانیت به مقدسات اهل تسنن اهانت می کنند و موجب ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی می گردند.

بنابراین هزینه تماشای این گونه برنامه ها، بی‌تقیدی نسبت به دین و اعتقادات مذهبی می شود؛ به طوری که به مرور زمان افراد نسبت به مناسک دینی بی‌توجه شده و در ادامه دیگر خود را ملزم به رعایت و انجام آنها نمی دانند و آنها را ترک می کنند و یا همان طور که در حال حاضر مشاهده می شود، مذاهب اسلامی با استناد به مطالب مطرح شده در ماهواره نسبت به یکدیگر موضع می گیرند و این باعث از بین رفتن وحدت در جوامع اسلامی می شود. همچنین کسانی که این برنامه ها را مشاهده می کنند و تحت تأثیر قرار می گیرند و نسبت به دین و مذهب بدبین می شوند و دچار خلأهایی در زندگی شده و برای این خلأها رو به مذاهب نو ظهور و عرفان های کاذبی می‌آورند که در خودِ ماهواره تبلیغ می‌شوند.

این اتفاقات باعث می شود که به ستون های استوار دینی که جامعه بر آنها استوار است ضربه وارد شده و به لرزه درآیند و عده ای که صرفا تحت سیطره ماهواره قرار دارند و از منابع موثق دینی غافل هستند، از راه اصلی خارج شده و به سمت راه گمراهی و شیطان قدم بگذارند.

بی اعتمادی نسبت به اختیار و انتخاب آزادانه

ماهواره در برنامه های مختلف اخبار و تحلیل های سیاسی ارائه می کند و به طور ویژه شبکه های خبری فارسی زبان دارد و از ما می خواهد که اخبار سیاسی کشور خود و سایر کشورها را از این طریق دنبال کنیم. اما زمانی که ما برنامه ها و اخبار و اطلاعات منتشر شده از جانب انها را بیشتر بررسی می کنیم، کاملا در می یابیم که اخبار به صورت گزیده و دست چین شده انتخاب و منتشر می شوند و اخباری را که در تضاد با منافع خود یا کشورهای مشترک المنافع شان باشد به هیچ عنوان منتشر نمی شود و یا به صورت غلط و نادرست منتشر می شود. به طور مثال پیش از برگزاری انتخابات در کشورهایی نظیر ایران، عراق و افغانستان به طور گسترده نفس انتخابات کهع نمادی از دموکراسی است را زیر سؤال می برند و از مردم می خواهند که در انتخابات شرکت نکنند و همین طور بعد از پایان انتخابات نیز زمانی که فرد مورد نظر آنها انتخاب نشده باشد، به شدت و بدون هیچ گونه سند و مدرکی در ناسالم بودن انتخابات می دمند و به هیچ عنوان برای اختیار و اراده مردم ارزش و اعتباری قائل نیستند. در نمونه ای دیگر ما مشاهده می کنیم در کشوری نظیر فلسطین که مدت های طولانی است زیر بماران گلوله ها و موشک های صهیونیست هاست و قسمت هایی از خاک این کشور ظالمانه تصرف شده است؛ زمانی که با پیشنهادی مبنی بر اینکه در این سرزمین انتخابات و رفراندوم برگزار شود اما هیچ گونه پوشش خبری و تبلبغاتی را از جانب رسانه های غربی مشاهده نمی کنیم.

پس می توان اینگونه دریافت که هزینه تماشای برنامه های خبری رسانه های غربی، هم دریافت اطلاعات نادرست و ناقص است و هم اینکه مخاطبان خود را نسبت به کشور و مسئولین آن بی اعتماد می کند.

در مجموع در می یابیم که رسانه های غربی در همه زمینه ها برای مخاطبان خود برنامه ریزی کرده اند و نهایت تلاششان را می کنند تا مخاطبانشان، صرفا از این رسانه ها استفاده و فقط به آنها اعتماد کنند. آنها حتی در فیلم ها و سریال هایشان نیز که برای پر کردن اوقات فراغت ساخته می شوند، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم چیزهایی که مورد نظر و مطلوب خودشان است را به افراد القا می کنند. این رسانه ها اجازه انتخاب آزادانه و تصمیم گیری منطقی را به مخاطب نمی دهند و می کوشند تا مخاطب خود را به پیاده نظام فکری و فرهنگی خود تبدیل کنند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.