سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 02:16 - دوشنبه 06 مرداد 1393

عضو شورای شهر اصفهان:

مردم اصفهان خواستار تحویل حق‌آبه شرعی و قانونی خود هستند

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مردم اصفهان به حق خواستار تحویل یک میلیارد و ۱۳۸ میلیون متر مکعب حق‌آبه شرعی و قانونی خود هستند که هر لحظه تاخیر در آن، ناعادلانه و چشم‌پوشی بر روی برداشت‌های غیرقانونی آب است

به گزارش اصفهان شرق: فتح‌الله معین در چهل و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مردم اصفهان به جز حق شرعی، قانونی و تاریخی خود مطالبه دیگری ندارند، اظهار کرد: در چند هفته گذشته با برخی اقدامات وزارت نیرو و همچنین جلسه‌ای که با حضور جمعی از نمایندگان استان در مجلس و استاندار و رئیس مجلس و وزیر نیرو برگزار شد، بحث‌های مربوط به تامین آب استان و احیای رودخانه زاینده رود به عنوان رگ حیاتی و مهمترین رکن هویتی اصفهان مطرح شد.

وی افزود: شکل گیری شهر اصفهان که از نخستین مراکز سکونتی در منطقه مرکزی ایران بوده را همه تاریخ نگاران به 2هزار سال پیش نسبت می‌دهند که این سکونت به برکت وجود زاینده‌رود بوده و جریان طبیعی رودخانه به نحوی بوده که برداشت از آن جز در زمینهای هموار استان مقدور نبوده که این خود عامل معیشت جمع کثیری از مردم در استان اصفهان شد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در اواخر دوران حکومت رضا شاه حفر تونل اول کوهرنگ برای انتقال آب به زاینده رود شروع و در دوره سلطنت پهلوی دوم به بهره‌برداری رسید که میزان انتقال آب از تونل اول حدود 300 میلیون متر مکعب در سال بود که برآورد سالیانه و طبیعی رودخانه که متوسط بلند مدت آن 845 میلیون منر در سال افزوده شد و میزان آب طبیعی رودخانه آخرین بار در دوره صفویه توسط شیخ بهائی سهمیه بندی شد که بر همین اساس نیز استاد مالکیت صادر و پس از تشکیل سازمان ثبت اسناد نیز حق‌آبه در اسناد ثبت شد.

وی با اشاره به اینکه آب انتقالی از تونل اول نیز با تصویب هیئت وزیران وقت به سهم آب حق‌آبه داران اضافه و هزینه حفر تونل نیز از آنها اخذ شد، بیان کرد: حجم آب حریان طبیعی و تونل اول کوهرنگ در بازه زمانی 20 ساله برابر اعلام وزارت نیرو یک میلیارد و 138 میلیون متر مکعب بوده که این میزان آب سالیانه حق شرعی، قانونی و تاریخی مردم استان اصفهان است.

معین خاطرنشان کرد: از این میزان آب 419 میلیون متر مکعب آن سالیانه متعلق بع حق‌آبه‌داران و 655 میلیون متر مکعب آن سهم آب بران و بقیه آن در راستای پایداری محیط زیست تعلق گرفته است.

وی افزود: در طول سالیان بعد از احداث سد زاینده رود و حفر تونل‌های دوم و سوم و تونل چشمه لنگان، مسئولیت تنظیم برداشت برعهده مقامات حکومتی قرار گرفت که اصل ادعای مردم اصفهان جدا از مباحث طولانی و اظهار نظرهای به چندان کارشناسی، تحویل همین میزان آب به آنها است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: تامین کسری‌های زاینده رود و نحوه تامین بر عهده دولت و به تشخیص خودشان بوده که اقدان فوری مقامات حکومتی را می‌طلبد و جلوگیری از این حق‌کشی از حقوق مردم اصفهان است.

وی بیان کرد: مردم اصفهان به حق خواستار تحویل یک میلیارد و 138 میلیون متر مکعب حق‌آبه شرعی و قانونی خود هستند که هر لحظه تاخیر در آن، ناعادلانه و چشم‌پوشی بر روی برداشت‌های غیرقانونی آب است.

منبع: تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.