سرویس: غیر تولیدی » نقلی 17:00 - دوشنبه 06 مرداد 1393

احتمال خاموشی در اصفهان با عبور مصرف برق از مرز ۴۶۰۰ مگاوات/ مصرف استان به ۴۳۵۰ مگاوات رسید

روز گذشته مصرف کل شبکه برق کشور از مرز ۴۷ هزار و ۱۰۵ مگاوات گذشت به این معنا که ذخیره گردان نیروگاه های کشور تقریبا به صفر رسیده و اکنون ذخیره جبران کننده ای نداریم و باید با مدیریت مصرف شبکه سراسری برق را حفظ کنیم همچنین تا این لحظه میزان مصرف برق استان اصفهان حدود ۴ هزار و ۳۵۰ مگاوات برآورد شده و با توجه به اینکه استان نیز ذخیره گردان و عملیاتی برق برای استفاده های خاص را ندارد مجبوریم با مدیریت مصرف و صرفه جویی از گرمای تابستان امسال گذر کنیم.

به گزارش اصفهان شرق؛ مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا در خصوص شرایط تولید برق استان با توجه به هشدارهای وزارت نیرو به دنبال افزایش دمای هوا، اظهار داشت: وضعیت تولید برق در دو نیروگاه بزرگ اصفهان و شهید منتظری متفاوت است.
رسول موسی رضایی با اشاره به اینکه نیروگاه شهید منتظری با توجه به شرایط مصرف آب و ساختار خود در تولید برق مشکلی ندارد، بیان داشت: با وجود بحران آب نیروگاه شهیدمنتظری به دلیل مصرف پایین آب در تولیدش خللی ایجاد نشده و با بهره گیری از سوخت گاز با ظرفیت ۱۶۰۰ مگاوات وضعیت مطلوبی دارد.
وضعیت نامناسب تولید برق نیروگاه اصفهان
وی در خصوص میزان تولید نیروگاه اصفهان، گفت: نیروگاه اصفهان به دلیل نداشتن وضعیت آبی مناسب، از ظرفیت ۸۳۰ مگاوات در ساعت خود متاسفانه فقط توانایی تولید ۱۲۰ مگاوات برق را دارد.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان گفت: البته تعهداتی بین آب منطقه ای و شرکت آب و فاضلاب برای تحویل آب به نیروگاه اصفهان وجود داشته که متاسفانه به دلیل خشکی چاه های فلمن این نیروگاه با مشکل شدید تامین آب مواجه است.
وی در خصوص سایر نیروگاه های منطقه، بیان داشت: نیروگاه زواره وضعیت مناسبی دارد و با ظرفیت حدود ۵۰۰ مگاوات برق در ساعت تولید مشغول فعالیت است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان در خصوص هشدار وزارت نیرو مبنی بر اتمام ذخیره نیروگاه های کشور و احتمال خاموشی برق با گرمتر شدن دمای هوا، گفت: روز گذشته مصرف کل شبکه کشور از مرز ۴۷ هزار و ۱۰۵ مگاوات گذشت به این معنا که ذخیره گردان نیروگاه های کشور تقریبا به صفر رسیده است.
وی افزود: با توجه به اینکه ذخیره جبران کننده ای نداریم باید با مدیریت مصرف شبکه را حفظ کنیم و این موضوع نیز در اصفهان صدق می کند چرا که این استان ذخیره گردان و عملیاتی برق برای استفاده های خاص ندارد.
پیش بینی ۴۶۰۰ مگاواتی مصرف برق استان تا پایان تابستان
رضایی با اشاره به خاموشی های جزئی در شبکه سراسری برق استان، گفت: این خاموشی ها ناشی از تعمیرات شبکه بوده اما اگر مردم در مصرف برق صرفه جویی کنند و میزان مصرف نسبت به تولید افزایش نیابد می توان تابستان را بدون خاموشی سپری کنیم.
وی با اشاره به اینکه پیک بار شبکه در استان اصفهان طی مرداد سال گذشته ۴ هزار ۲۶۳ مگاوات بود، تصریح کرد: پیش بینی می شود امسال پیک مصرف برق استان به ۴ هزار ۶۰۰ مگاوات افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان با بیان دلایل افزایش پیک بار مصرف برق در استان، گفت: افزایش گرمای هوای نسبت به سال گذشته، کمبود آب، تداوم مصارف بی رویه برق و عدم رعایت الگوی مصرف از جمله این دلایل است.
کاهش میزان تولید برق استان اصفهان نسبت به مصرف
وی تاکید کرد: اگر شهروندان اصفهانی حدود ۱۰ درصد در مصرف برق صرفه جویی می کردند می توانستیم بدون مشکل از تابستان عبور کنیم با این وجود در شرایط فعلی نیز با مدیریت مصرف در نظر داریم از تابستان گذر کنیم.
رضایی در پاسخ به این سوال که به دلیل عدم صرفه جویی ۱۰ درصدی برق از سوی مردم شرایط کنونی استان را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: در حال حاضر در بخش تامین برق استان مشکل عمده ای وجود ندارد و با وجودی که میزان تولید برق استان نسبت به مصرف منطقه کمتر است اما به دلیل اتصال برق به شبکه سراسری، برق مورد نیاز استان نیز از این شبکه دریافت می شود.
وی با اشاره به هماهنگی و تعامل با برق منطقه ای با صنایع در راستای کاهش میزان مصرف برق استان در فصل تابستان، بیان داشت: برای نبود هر گونه مشکل در اوج مصرف برق طی تابستان و با توجه به اینکه مصرف برق در ساعات ۱۲ تا ۱۶ بعداز ظهر و همچنین از ابتدای غروب تا اواسط شب افزایش می یابد برای جلوگیری از خاموشی، در اردیبهشت امسال با ۳۵ صنعت سنگین و پرمصرف استان از جمله فولاد مبارکه، ذوب آهن، کارخانجات سیمان و … جلسه ای برگزار کردیم.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان افزود: در این جلسه از صنایع خواستیم تا نیروگاه های تولیدی کوچک خود را وارد مدار کرده همچنین برنامه های تعمیرات خود را به دوران پیک بار شبکه از ۱۵ تیر تا ۱۵ شهریور ماه منتقل کنند.
رسیدن مصرف برق استان اصفهان به ۴۳۵۰ مگاوات
وی با تاکید بر اینکه برای ترغیب صنایع به این کار مزایای تشویقی به آنها اعلام شد، افزود: براین اساس طبق جداولی اعلامی به صنایع اگر بتوانند مصرف برق خود را در این دوران کاهش دهند و نسبت به تعمیر خطوط تولید خود در این محدوده زمانی اقدام کنند، بر روی قبوض مصرفی آنها تخفیف هایی اعمال خواهد شد.
رضایی با اشاره به همکاری صنایع و به خصوص فولاد مبارکه در این راستا اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه میزان مصرف صنایع را بین ساعات ۱۲ تا ۱۶ بعد از ظهر محدود کردیم تا این لحظه توانستیم شبکه برق استان را پایدار نگه داریم.
وی یادآور شد: تا این لحظه میزان مصرف برق استان اصفهان حدود ۴ هزار و ۳۵۰ مگاوات است و پیش بینی می شود با گرمتر شدن هوا تا شهریور ماه به ۴ هزار ۶۰۰ مگاوات افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان تصریح کرد: اگر میزان مصرف برق استان بر طبق پیش بینی ها از مرز ۴ هزار ۶۰۰ مگاوات فراتر نرود خاموشی نخواهیم داشت اما اگر میزان مصرف از این رقم افزایش یابد با توجه به برنامه زمان بندی احتمال خاموشی مقطعی و جزئی در برخی مناطق وجود دارد.

منبع: ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.