اصفهان شرق

گروه های رویت هلال ماه شوال در کوه مارشنان اصفهان مستقر می شوند

کدخبر: 25305
1393/05/05 در ساعت 09:30

به گزارش اصفهان شرق؛ « حسین مزروعی » گفت: یک گروه از خانه نجوم ادیب و دو گروه نجوم دیگر عملیات استهلال رویت هلال ماه شوال را از غروب یکشنبه با استقرار در کوه مارشنان انجام می دهند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس نظرات کارشناسی، احتمال رویت هلال ماه در غروب یکشنبه بسیار ضعیف است تصریح کرد: در صورت عدم رویت هلال ماه در روز یکشنبه، گروه های کارشناسی روز دوشنبه نیز عملیات استهلال را ادامه می دهند.

وی با بیان اینکه کوه مارشنان با سه هزار و 342 متر، مرتفع ترین کوه منطقه مرکزی کشور است گفت: این منطقه کمترین آلودگی و گرد و غبار را دارد و بهترین منطقه برای رصد هلال ماه است.

مزروعی افزود: گزارش های مربوط به رویت هلال ماه در اصفهان به دفتر سیاستگذاری و هماهنگی ائمه جمعه استان اعلام و از سوی آنها به ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب گزارش می شود.

این کارشناس نجوم اظهار کرد: رویت هلال ماه در فصل تابستان بسیار مشکل است در حالیکه در فصول بهار و پاییز این کار آسانتر انجام می شود.

وی درباره اختلاف کشورهای اسلامی در اعلام زمان عید فطر توضیح داد: برخی کشورها مانند عربستان به محاسبات نرم افزاری مبنی بر وجود ماه در آسمان اکتفا می کنند در حالیکه در فقه شیعه بر رویت هلال ماه با چشم ( اعم از مسلح یا غیر مسلح به ابزار مانند دوربین و تلسکوپ) تاکید می شود.

رییس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری نیز امروز با بیان این که 150 گروه از فردا (یکشنبه) عملیات استهلال را آغاز می کنند، اعلام کرد: احتمال رویت هلال ماه در غروب یکشنبه بسیار ضعیف است.

حجت الاسلام و المسلمین «احمد مروی» افزود: درصورت رویت ماه در غروب یکشنبه و حصول یقین اطلاع رسانی می شود و گرنه طبق تقویم کشور روز سه شنبه (هفتم مردادماه 93) اول ماه شوال و عید سعید فطر خواهد بود.

وی یادآور شد: رویت هلال ماه با ابزاری همچون دوربین و تلسکوپ از نظر رهبر معظم انقلاب و برخی از مراجع تقلید، حجت است.

مروی، استان های مرکزی از جمله اصفهان را برای اثبات رویت هلال ماه، تعیین کننده خواند.

در تقویم کشورمان روز اول ماه شوال و عید سعید فطر روز سه شنبه ( هفتم مرداد)اعلام شده است.

منبع: ایرنا