سرویس: اجتماعی 03:15 - چهارشنبه 10 مهر 1392

اخبار ویژه روزنامه های چهارشنبه:

مقامات آمریکا با چه زبانی بگویند که قابل اعتماد نیستند

روحانی یا باید سر حرف خود بماند و یا آمریکا را راضی کند،امیرعبداللهیان: روحانی برنامه‌ای برای حضور در مراسم حج ندارد،توصیه خاتمی به اصلاح‌طلبان منتقد روحانی و …از جمله برخی خبر ویژه های روزنامه های چهارشنبه هستند که اینجا میخوانید:

*کیهان

مقامات آمریکا با چه زبانی بگویند که قابل اعتماد نیستند؟!

مرور اظهارات 3 مقام آمریکایی پس از گفت‌وگوی تلفنی دکتر روحانی با باراک اوباما نشان می‌دهد خوش‌بینی نسبت به آمریکا و تغییر رویکرد آن هیچ بهره‌ای از واقعیت نبرده است.اوباما دوشنبه‌شب در دیدار با نتانیاهو به خلق‌وخوی استکباری خود برگشت و گفت؛ در رابطه با ایران همه گزینه‌ها روی میز است و ما هیچ‌ گزینه‌ای از جمله گزینه نظامی را حذف نخواهیم کرد.او همچنین گفته این تحریم‌های اقتصادی بود که باعث تغییر لحن ایران شده اما روحانی باید سخنان آشتی‌جویانه خود را با اقدامات عملی همراه کند.بی‌بی‌سی در واکنش به اظهارات جدید اوباما نوشت: این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که روسای جمهور ایران و آمریکا پس از بیش از سه دهه قطع رابطه با یکدیگر تلفنی صحبت کردند.

با انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری خوش‌بینی‌هایی نسبت به حل مشکلات ایران و آمریکا به وجود آمده است.پیش از اوباما مشاور امنیت ملی وی نیز سخنانی گفت که حاکی از بی‌صداقتی و فریبکاری آمریکا بود. فرید زکریا از شبکه سی‌ان‌ان در مصاحبه با سوزان رایس پرسشی را درباره شفاف نبودن احتمالی سخنان اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر احترام آمریکا به حق ایران در دستیابی به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز و اشاره نکردن او به حق غنی‌سازی اورانیوم مطرح کرد و پرسیده که آیا این بی‌دقتی بوده است؟ اما رایس در این خصوص گفت: عبارات مورد استفاده اوباما بسیار سنجیده بود. آمریکا سخنی درباره حق ایران برای غنی‌سازی نگفته است. ما گفته‌ایم که به عنوان یک عضو ان‌پی‌تی و در صورت عمل کردن ایران به الزامات بین‌المللی‌اش و صرفا پس از اجرای این تعهدات، حق این کشور را همچون هر کشور دیگری، در زمینه استفاده از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز به رسمیت می‌شناسیم. این موضع جدیدی از سوی آمریکا و دیگران نیست. معنای این سخن این است که ایران حق غنی‌سازی – حق تصریح شده در ان‌پی‌تی – را ندارد!

موضع سوم که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها کمترین صداقتی در نشان دادن در باغ سبز ندارند و در واقع وعده سر خرمن می‌دهند، سخنان جان‌کری وزیر خارجه در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس است. او برخلاف خوش‌خیالی‌های اولیه اطمینان داد که به این زودی‌ها تحریم‌های ایران لغو یا کم نخواهد شد.وی در این مصاحبه گفت: ایران می‌تواند با موافقت فوری با بازرسی (از تاسیسات اتمی) حسن‌نیت و صداقت خود را ثابت کند و تلاش‌های خود برای غنی‌سازی اورانیوم را در سطوح پایین‌تری نگه دارد تا قابلیت استفاده در تسلیحات نظامی را نداشته باشد.
وزیر امور خارجه آمریکا یادآوری کرده است «ایران باید برای اجرای درخواست‌های جامعه بین‌الملل در ارتباط با برنامه‌های اتمی، برنامه‌های اتمی صلح‌آمیز (کشور) قدم‌های سریع، روشن و متقاعده‌کننده‌ای بردارد».

جان‌کری همچنین با اشاره به تحریم‌هایی که آمریکا و دیگر کشورهای غربی علیه ایران اعمال کرده‌اند، گفته است پس از دستیابی به توافقی در مورد صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران می‌توان تحریم‌ها را لغو کرد.وی خاطرنشان کرده است «تا زمانی که روندی کاملا قابل تایید و موثق، مسئولانه و شفاف تدوین نشود تا به موجب آن ایالات متحده از تصمیم و نیت ایران در مورد برنامه اتمی این کشور و چگونگی بهره‌گیری از آن آگاه شود، ما نمی‌توانیم تحریم‌ها را لغو کنیم».کری با وجود این حرف‌ها ادعا کرد: تلاش‌های دیپلماتیک برای حل و فصل برنامه اتمی ایران می‌تواند دستیابی به توافقی در یک چارچوب زمانی 3 تا 6 ماه که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران مطرح کرده بود را ممکن کند.

عبارت اخیر کری در تطبیق با بقیه سخنان وی نشانه بارز بی‌صداقتی و دروغگویی و در واقع وعده سر خرمن است. او مدعی است 3 تا 6 ماهه می‌توان پرونده را حل و فصل کرد حال آن که تاسیسات اتمی ایران از سال 2003 تا 2006 به مدت دو سال و نیم در تعلیق بود اما هرگاه سوال می‌شد که تعلیق موقت 3 تا 6 ماهه چه زمانی تمام می‌شود، پاسخ‌های مبهم از سوی غرب داده می‌شد و به تدریج اعلام شد بهترین تضمین عینی، تعلیق دایمی و تعطیلی برنامه هسته‌ای است!به عبارت دیگر می‌توان پرسید ابهامی را که غرب نتوانسته-نخواسته- در 10 سال با وجود بی‌سابقه‌ترین بازرسی‌ها برطرف کند چگونه می‌تواند ظرف 3 تا 6 ماه برطرف کند؟ مگر آمریکا خواب بوده که بتوان او را بیدار کرد؟ آمریکایی‌ها خود را به خواب زده‌اند وگرنه طبق گزارش صریح 16 نهاد اطلاعاتی این رژیم از سال 2007 به بعد، برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز و غیرنظامی ارزیابی شده است.

آنچه دراین میان جالب توجه است احساس حقارت اوباما در برابر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و سخن گفتن‌ باب طبع وی است و پرسش این است که اگر قرار است اوباما نوچگی صهیونیست‌ها را بکند- چنان که در جریان ملاقات با نتانیاهو نشان داد – چه دلیلی داشت که دکتر روحانی امتیازی بزرگ و غیرقابل تصور از سوی آمریکایی‌ها را به آنها بدهد اما به فاصله چند روز اوباما سر خانه اول نوکری اسرائیل برگردد؟! اوباما در دیدار با نتانیاهو می‌گوید: هم من و هم نخست‌وزیر [نتانیاهو] از همان زمان که من به ریاست‌جمهوری رسیدم، روی این موضوع توافق داشتیم که ضروری است که ایران سلاح هسته‌ای در اختیار نداشته باشد. این موضوع برای امنیت آمریکا مهم است… کاملا مشخص است که تنها حرف زدن کافی نیست. ما باید اقداماتی را شاهد باشیم که به جامعه بین‌الملل اطمینان دهد که آن‌ها ‌[ایران] کاملا به تعهدات خود پایبند بوده و به دنبال سلاح هسته‌ای نیستند.

اوباما در حالی بر نگرانی درباره تسلیحات اتمی تظاهر می‌کند که وی آذرماه سال گذشته کنفرانس خلع‌ سلاح ‌اتمی در خاورمیانه را که قرار بود در هلسینکی فنلاند برگزار شود به خاطر حمایت از رژیم صهیونیستی وتو کرد.با این اوصاف باید از دولتمردان وزارت امور خارجه پرسید که آیا هنوز هم در ماهیت رژیم آمریکا و موضع او نسبت به ایران خوش‌بینی دارید؟ و آیا منتظرید رئیس‌جمهور بی‌اراده و اختیار آمریکا، صهیونیسم بین‌المللی را قربانی ایران کند؟!

حمله به اطلاع‌رسانی به جای اعتراض به همتای آمریکایی!

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور به جای حمله به مشاور اوباما به خاطر دروغ‌گویی‌اش، به صدا و سیما حمله کرد!حسام‌الدین آشنا که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری حاضر شده بود، در پاسخ به یکی از پرسش‌های مجری برنامه درباره تحلیل‌هایی ناظر بر این که «کدام یک از طرفین ایرانی و آمریکایی ابتدا اقدام به برقراری این تماس تاریخی کرده است؟» گفت: کار صدا و سیما بسیار زشت بود و باید در این زمینه عذرخواهی کند، چون سخنان خانم سوزان رایس [مشاور امنیت ملی اوباما و نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل] را زودتر از صحبت‌های آقای روحانی پخش کرد.

به گزارش ایسنا مشاور رئیس‌جمهور سپس با عبور از این موضوع، به انتقاد از برخی رسانه‌های داخلی نیز پرداخت که «بدون بررسی درست و تنها بر اساس برخی شنیده‌ها اقدام به طرح مباحث حاشیه‌ای می‌کنند اما به محتوای گفت‌وگوها و تلاش‌های هیئت ایرانی که از موضع عزت صورت گرفته توجهی نمی‌کنند.»معلوم نیست آقای آشنا چرا با همین سیاق اظهارنظر از همتای آمریکایی خود -مشاور اوباما- نمی‌خواهد به خاطر دروغ گفتن‌اش از هیئت ایرانی عذرخواهی کند؟ یا چرا لااقل تصریح نمی‌کند که طرف آمریکایی در همان قدم اول بی‌صداقتی به خرج دادن و برای گرفتن یک امتیاز مفت، توپ را در زمین ایران انداخته و مدعی شده که ایرانی‌ها درخواست گفت‌وگوی تلفنی کردند؟

همچنین جای شگفتی است که به جای انتقاد از طرف آمریکایی، به صدا و سیما حمله می‌شود که چرا اطلاع‌رسانی کرده و مردم ایران را در جریان واقعیت‌ها گذاشته است!فعلا که گویا اشتیاق مذاکره چنان حالت هیجانی و احساسی به خود گرفته که دوستان نمی‌خواهند بپذیرند آمریکا همان شیطان بزرگ است و تغییری در ذات او رخ نمی‌دهد.با این وصف جای سؤال است که اگر مثل 10 سال پیش آمریکا و غرب وعده‌ای نسیه دادند و امتیازهای نقد و گران‌قیمت گرفتند و طبق عادت زیر حرف‌ها و قول‌های خود زدند، چه باید کرد و برای چندمین بار شاهد شکست عاطفی دوستان بود؟!

توقع آمریکا از ایران تجدیدنظر در محور منطقه‌ای است

آمریکا در صورت نزدیک شدن به ایران در آینده از تهران خواهد خواست در محور منطقه‌ای خود تجدیدنظر کند.شبکه العربیه در گزارشی از قول دکتر محمد فایز فرحات پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک الاهرام گفت: آمریکا در صورت نزدیک شدن روابط با ایران از این کشور خواهد خواست سیاست منطقه‌ای خود را تغییر دهد. آمریکا خواسته‌های مشخصی از تهران دارد؛ اول تجدیدنظر در صف‌بندی‌های منطقه‌ای و محوری که ایران در رأس آن قرار دارد یعنی محور ایران، سوریه، حزب‌الله و حماس. نظر آمریکا درباره این محور این است که یا مطابق با منافع آمریکا رفتار کند یا حداقل مغایر با منافع آمریکا در منطقه عمل نکند یا اینکه اساساً این محور برچیده شود و جبهه‌بندی‌های منطقه‌ای به صورتی دیگر شکل بگیرد.تحلیلگر مصری در عین حال تصریح کرد: با توجه به ماهیت سیاسی نظام ایران، روحانی نمی‌تواند در تماس با غرب امتیازی را بدون اجازه رهبری به غرب بدهد.

برخلاف فاصله‌گذاری‌های خیالی آمریکا به اسرائیل سنجاق شده!

حتی در محرمانه‌ترین مذاکره میان ایران و آمریکا، یک صندلی خالی از طرف آمریکا برای اسرائیل وجود دارد!شبکه دولتی انگلیس در تحلیلی خاطرنشان کرد: روحانی در نیویورک گفت منافع ملی ما حکم می‌کند که همه نگرانی‌های منطقی درباره برنامه هسته‌ای ایران را برطرف کنیم اما اگر ایران به راستی‌خواهان توافق با آمریکا است باید در نظر داشته باشد که حتی در محرمانه‌ترین جلسات مذاکره با واشنگتن یک صندلی خالی هم وجود دارد که مترصد دریافت پاسخهای مناسب و قابل تأیید برای نگرانیهای اسرائیل است.شاید به همین دلیل هم هست که دان شاپیرو سفیر آمریکا در تل‌آویو اهداف آمریکا و اسرائیل را درباره ایران مطابق هم دانسته و به رادیو اسرائیل می‌گوید: اسرائیل و آمریکا اهدافشان درباره ایران یکی است و هر دو طرف سعی می‌کنند از هسته‌ای شدن ایران و تولید سلاح هسته‌ای جلوگیری کنند.

روحانی یا باید سر حرف خود بماند و یا آمریکا را راضی کند

«پر کردن شکاف میان ایران و آمریکا بسیار دشوار است. روحانی باید به زودی در عمل نشان دهد که تغییر جدی است»!این تحلیل را خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس منتشر کرد و نوشت: ایران اینک بیش از پیش زیر ذره‌بین است و آمریکا به دنبال نشانه‌ای از سوی رئیس جمهوری ایران مبنی بر جدیت و داشتن قدرت کافی برای حل مشکلات ناشی از برنامه هسته‌ای این کشور است. پس از گفت‌وگوی تلفنی اوباما و روحانی، خوشحالی را می‌شد در رسانه‌ها دید اما در واشنگتن، هاله تردید در مورد نیت ایران به این راحتی از بین نمی‌رود و از سوی ایران نیز عجله‌ای برای گفتن این که روابط ممکن است به زودی از سر گرفته شود، وجود ندارد.

این گزارش می‌افزاید: حتی خوشبین‌ترین افراد در کاخ سفید نیز معتقدند روحانی باید به زودی سخنان هفته پیش خود را در مورد آمادگی برای اقدام در راستای اثبات این که کشورش به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، به منصه ظهور برساند و جدیت خود را در نشست بعدی5+1 که قرار است در 15 و 16 اکتبر در ژنو برگزار شود، نشان دهد. با توجه به سخنان روحانی مبنی بر ارائه برنامه‌ای برای حل بن‌بست در این مذاکرات طی سه هفته آینده، یک مقام بلندپایه دولت آمریکا گفت که گروه سیاست خارجی اوباما تا آن وقت به دنبال نشانه‌ای از روحانی خواهد بود تا ببیند آیا وی واقعاً درگیر یک «محاسبه متفاوت» است یا خیر.

آسوشیتدپرس تأکید کرد: این نکته که تحریم‌ها با خودداری ایران برای متوقف کردن غنی‌سازی اورانیوم رابطه دارند و روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که بر اساس قانون منع گسترش سلاح‌های اتمی، این حق ایران است که غنی‌سازی را ادامه دهد، یادآور این نکته بود که پرکردن شکاف‌ها با غرب بسیار دشوار است.

*خراسان

درخواست دولت براي استرداد لايحه مهر امام رضا (ع)

با توجه به ماده 141 آيين نامه داخلي مجلس که اعلام مي دارد درصورت تغيير دولت، چنانچه دولت جديد رسما استرداد لوايحي را اعلام کرده باشد، آن لوايح از جريان خارج خواهد شد، بر اساس موافقت هيئت دولت و ابلاغ روزهاي اخير اسحاق جهانگيري به معاونت امور مجلس رييس جمهور، مقرر شده لايحه تشکيل صندوق هاي حمايت اجتماعي جوانان و بهبود وضعيت اقتصادي و اجتماعي استاني موسوم به مهر امام رضا (ع) از مجلس مسترد شود.

دردسرهاي قانون مديريت خدمات کشوري براي برخي کارمندان

پس از اجرايي شدن قانون مديريت خدمات کشوري، تعدادي از کارشناسان حقوقي شاغل در سازمانهاي دولتي به علت عدم پيش بيني فوق العاده جذب ذکر شده در قوانين گذشته در اين قانون جديد، اقدام به اقامه دعوي در ديوان عدالت اداري کرده و موفق به دريافت حکم محکوميت دولت به پرداخت مبالغ مذکور شدند که بر اساس گزارش نهادهاي مسئول، علي رغم گذشت چند سال از اين موضوع، به علت عدم همکاري برخي دستگاهها و مديران دولتي اين فوق العاده، هنوز به کارشناسان مذکور پرداخت نمي شود.

*ایران

تعجب از پركاري ظريف

خبر اول اینکه سخنگوي وزارت خارجه امريكا از فعال بودن وزير امور خارجه كشورمان هم در سطح ديپلماتيك و هم در صفحه فيس‌بوک اش به‌طور همزمان ابراز تعجب كرد. به گزارش ايسنا، آلن اير، سخنگوي فارسي زبان وزارت خارجه امريكا در صفحه فيس‌بوك خود نوشته: «سلام بر شما. همين الان برگشتم از شهر نيويورك و مجمع عمومي. ماشاءالله هفته پر از تحولات بود. من نمي‌دانم چطور جناب آقاي ظريف وقت پست كردن به فيس بوك داشته…. من كه مثل ايشان مشغول نبودم اما وقت نفس كشيدن كه نداشتم. به هر حال، با اين‌كه با يك گل، بهار نمي‌شود، من اميدوارم كه هفته پيش رو آغازگر مسيري كه به راه حلي خاتمه يابد، باشد.»

رايزني های سیاسی در مراسم عروسي

خبر دیگر اینکه مسئول روابط عمومي دفتر دكتر محمدرضا عارف در گزارشي كه از حاشيه‌هاي عروسي فرزند دكتر عارف در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد، نوشت: در ميز سياسيون مباحث روز كشور مورد بحث بود. ابطحي حضور واعظي – وزير ارتباطات – را مغتنم شمرده بود و رايزني‌هایي در ارتباط با رفع فيلتر فيس‌بوك انجام داد. برخي‌ها از دكتر توفيقي مي‌پرسيدند كه با رهبري ديدار داشته كه وي پاسخ داد تاكنون ديداري نداشته است. عليرضا خامسيان در بخش ديگري از روايتش از اين مراسم نوشت:‌ بعد از رفتن ناطق نوري، مهمانان يك به يك گرد هم جمع شدند. سياسيون سر يك ميز نشستند. برخي اعضاي كابينه دكتر روحاني هم آمده بودند.

تخلفات یک بنیاد در بورس

شنیدیم که غلامعلي جعفرزاده عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سؤال كه آيا طرح تحقيق و تفحص از بنياد شهيد متوقف شده است يا نه، گفته: نه اين طرح ادامه دارد و متوقف نشده است. اين نماينده مجلس با ابراز تاسف در خصوص جرايم گزارش شده درباره این پرونده، خاطرنشان كرده: «متاسفانه به دليل سهل‌انگاري تعمدي و غير تعمدي برخي از مديران بنياد شهيد و شركت‌هاي تابعه، مبالغ بالايي از اموال بيت‌المال يا به حسابي غير واريز شده يا در بورس سرمايه‌گذاري شده يا صرف خريد و فروش ارز و طلا شده كه اين موارد بيانگر آن است كه دامنه اين تخلفات وسيع بوده است. وي در خصوص ميزان اختلاس نيز گفته: در حال حاضر حدوداً 170 ميليارد تومان تخلف مالي اثبات شده كه به نظر من با ادامه بررسي‌ها مبلغ اختلاس چندين برابر خواهد شد.

برنامه نویسی برای اعتدال گرایان و اصلاح‌طلبان

دست آخر اینکه يكي از رسانه‌هاي منتقد دولت مدعی شد كه برخي از نزديكان رئيس جمهور درصدد راه‌اندازي احزابي با عناوين بشارت و اعتدال هستند. اين سايت كه با خبرسازی، حوزه اصلاح‌طلبان و اعتدال گرايان را پوشش می دهد نوشت: اصلاح‌طلبان 5 كميته تشكيل داده‌اند تا برنامه‌هاي خود براي انتخابات آينده مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان را هماهنگ كنند. در گزارش اطلاعاتی این سایت آمده: اين كميته‌ها در استان‌ها فعال شده و در حال شناسايي افراد مستعد براي فعاليت‌هاي حزبي و رقابت‌هاي انتخاباتي هستند.

*جام جم

در حالی که دکتر روحانی، رئیس محترم جمهور از صداوسیما در جلسه هیات دولت به واسطه اقدامات رسانه‌ای در جریان سفر هیات ایرانی به نیویورک تشکر و قدردانی می‌کند، آقای حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی ریاست‌جمهوری خواستار عذرخواهی صداوسیما شد.

آشنا در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: «صداوسیما باید عذرخواهی کند چون سخنان سوزان رایس (مشاور امنیت ملی اوباما)‌ را قبل از توضیحات دکتر روحانی (درباره تماس تلفنی اوباما با وی)‌ پخش کرد.» حتما آقای آشنا که با مقوله ارتباطات آشنایی دارند خوب می‌دانند که براساس اصول اولیه تولید گزارش و اطلاع‌رسانی، ابتدا سوال و شبهه مطرح می‌شود و در پی آن مقام مسئول ضمن رفع شبهه، پاسخ لازم را ارائه می‌کند که این اصل مانند دیگر موارد جاری در تنظیم خبر مورد اعتراض آقای مشاور نیز رعایت شده است و اصولا جمع‌بندی یک گزارش جملاتی است که در پایان آن بیان می‌شود و در ذهن مخاطب نقش می‌بندد.

از سوی دیگر، در مقایسه با سفرهای رئیس‌جمهور پیشین به سازمان ملل که فقط یک نفر از تیم همراه جهت اطلاع‌رسانی به صداوسیما دعوت می‌شد، در ایام سفر دکتر روحانی به نیویورک حداقل پنج نفر از همراهان وی در شبکه‌های مختلف سیما به تشریح اهداف و دستاوردهای این سفر پرداختند.

با توجه به موارد فوق امید است آقای آشنا ضمن همراهی با منش اعتدالی ریاست‌محترم جمهور از موضعگیری‌های افراطی و تنش‌زا که هم‌افزایی قانونی و عرفی دستگاه‌های نظام را با مشکل احتمالی روبه‌رو می‌کند، پرهیز نموده و در راستای سیاست‌های اعلامی دولت حرکت نماید. به دوستان تلویزیون نیز توصیه می‌کنیم بار دیگر ضمن پخش سخنان فوق‌الذکر آقای آشنا گزارش تصویری مورد اعتراض وی را نیز پخش کنند تا مردم قضاوت کنند چه کسی باید عذرخواهی کند.

امیرعبداللهیان: روحانی برنامه‌ای برای حضور در مراسم حج ندارد

در حالی‌که برخی سایت‌ها به نقل از یک دیپلمات سعودی از سفر حسن روحانی به عربستان برای حضور در مراسم حج امسال خبر داده بود، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه اعلام کرد که با توجه به برنامه‌های فشرده رئیس‌جمهور، آقای روحانی برنامه‌ای برای حضور در مراسم حج امسال ندارد. همچنین مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در نشست خبری گفت که جمهوری اسلامی ایران، نامه رسمی برای دعوت از رئیس‌جمهور جهت حضور در مراسم حج دریافت نکرده است.

دفاع ناطق‌نوری از مکالمه تلفنی روحانی و اوباما

حجت‌الاسلام ناطق نوری در گفت‌وگویی با خبرآنلاین، از عملکرد هیات ایرانی در نیویورک دفاع کرده است. در بخشی از این مصاحبه آمده است: در موضوع مکالمه تلفنی دو رئیس‌جمهور این‌گونه نیست که مبانی و اصول انقلاب و ارزش‌ها نقض یا زیرپا گذاشته شده باشد. به هرحال درخواست این مکالمه تلفنی از سوی آنها بوده است. آنهایی که مخالفند چرا به این اشاره نمی‌کنند که در طول سفر تقاضاهای مکرر رئیس‌جمهوری آمریکا برای دیدار با روحانی از طرف ایران رد شد و رسانه‌ها نوشتند که این موضوع باعث تحقیر اوباما شده است.

توصیه خاتمی به اصلاح‌طلبان منتقد روحانی

طی هفته‌های اخیر، برخی اقدامات دولت از جمله سخنان رئیس‌جمهور در جمع فرماندهان سپاه با انتقاد برخی از اصلاح‌طلبان روبه‌رو شده است.در همین حال، به گزارش جهان، سیدمحمد خاتمی در جلسه با اصلاح‌طلبانی که انتقادهایی به دولت روحانی دارند، گفته است ما باید برای انتصاب نیروهای اصلاحات در لایه‌های دوم دولت و حلقه مشاوران و کارشناسان تلاش کنیم. جهان همچنین نوشته که برخی فعالان حزب منحل شده مشارکت در تلاش برای تنظیم طوماری خطاب به رئیس‌جمهور برای شکست حصر کروبی و میرحسین موسوی هستند.

رایزنی توفیقی با نمایندگان مجلس

این روزها رایزنی‌های پارلمانی سرپرستان سه وزارتخانه‌ آموزش و پرورش، علوم و ورزش و جوانان برای تعامل با نمایندگان افزایش یافته است. در همین راستا، دیروز جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به حضورش در مجلس برای دیدار با نمایندگان گفت: با توجه به این‌که من اکنون سرپرست وزارت علوم هستم و در آینده نزدیک به مجلس معرفی خواهم شد، لازم است تا با نمایندگان تعامل داشته باشم و اطلاعات کافی در مورد خودم و سوابق علمی، مدیریتی، سیاسی و اجرایی‌ام را در اختیار نمایندگان بگذارم تا بیشتر با من آشنا شوند.

حیرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از پرکاری ظریف

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان این روزها نه‌تنها در دیدارهای رسمی خود در نیویورک از مواضع کشورمان دفاع می‌کند، بلکه در گفت‌وگو با رسانه‌های غربی نیز شرکت کرده و همزمان ارتباط خود با هزاران مخاطب را در شبکه‌های اجتماعی نیز حفظ می‌کند.همین فعالیت‌های وسیع باعث شد تا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از فعال بودن وزیر امور خارجه کشورمان هم در سطح دیپلماتیک و هم در صفحه فیس‌بوکش به طور همزمان ابراز تعجب کند. به گزارش ایسنا، آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا در صفحه فیس‌بوکش نوشت: من نمی‌دانم چطور جناب آقای وزیر ظریف وقت سر زدن به فیس‌بوک داشته… من که مثل ایشان مشغول نبودم، اما وقت نفس کشیدن نداشتم.

اعتراف نتانیاهو به انزوای بین‌المللی رژیم صهیونیستی

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شب گذشته در نطقی که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایراد کرد، عصبانیت خود را از انزوای بین‌المللی رژیم صهیونیستی نشان داد و با تکرار ادعاهای پیشین خود، از مواضع رئیس جمهور کشورمان به‌شدت انتقاد کرد و گفت که روحانی قرار نیست امتیازی به غرب بدهد. وی با بیان این که «اگر تنها بمانیم، تنها عمل خواهیم کرد»، نشان داد که رژیم صهیونیستی در پیگیری سیاست‌های ضدایرانی خود بشدت تنها مانده است. نتانیاهو خواستار ادامه تحریم‌ها علیه کشورمان شد.

*تهران امروز

معاونان سالخورد‌‌‌‌ه‌تر از وزير

به گزارش تسنيم، بهروز نعمتي نمايند‌‌‌‌ه مرد‌‌‌‌م اسد‌‌‌‌آباد‌‌‌‌ د‌‌‌‌ر مجلس، گفت: آقاي نعمت‌زاد‌‌‌‌ه وزير صنعت! يكي از ايراد‌‌‌‌اتي كه به شما وارد‌‌‌‌ بود‌‌‌‌، سن شما بود‌‌‌‌ و نمايند‌‌‌‌گان با اغماض از اين موضوع فقط به د‌‌‌‌ليل تجربيات به شما راي د‌‌‌‌اد‌‌‌‌ند‌‌‌‌ و ظاهرا شما تذكرات نمايند‌‌‌‌گان را جد‌‌‌‌ي نگرفتيد‌‌‌‌ و برخي معاونان شما از خود‌‌‌‌تان سبقت سني گرفتند‌‌‌‌.ظاهرا شما به‌د‌‌‌‌نبال اين هستيد‌‌‌‌ كه خود‌‌‌‌ را از معاونان خود‌‌‌‌ جوان‌تر به مرد‌‌‌‌م معرفي كنيد‌‌‌‌ و بد‌‌‌‌تر اينكه برخي از معاونان شما با شد‌‌‌‌ت تمام به قلع و قمع مجموعه پرد‌‌‌‌اختند‌‌‌‌ كه د‌‌‌‌ور از د‌‌‌‌ولت تد‌‌‌‌بير و اميد‌‌‌‌ است.نمايند‌‌‌‌ه مرد‌‌‌‌م اسد‌‌‌‌آباد‌‌‌‌ د‌‌‌‌ر مجلس خطاب به روحاني تصريح كرد‌‌‌‌: آقاي روحاني! امروز يكي از اصلي‌ترين مشكلات مرد‌‌‌‌م اشتغال جوانان است به‌ويژه د‌‌‌‌ر مناطق توسعه يافته. لذا من پيشنهاد‌‌‌‌ د‌‌‌‌ارم كه كميته‌اي مشترك از د‌‌‌‌ولت و مجلس تشكيل شود‌‌‌‌ و نسبت به تد‌‌‌‌وين برنامه‌ عملياتي و اجرايي اشتغال اقد‌‌‌‌ام كند‌‌‌‌.

سمت جد‌‌‌‌يد‌‌‌‌ يونسي

به گزارش نسيم، علي يونسي، د‌‌‌‌ستيار ويژه رئيس‌جمهور د‌‌‌‌ر امور اقوام و مذاهب شد‌‌‌‌. حكم علي يونسي، مشاور حسن روحاني د‌‌‌‌ر مركز تحقيقات استراتژيك قرار است طي چند‌‌‌‌ روزه آيند‌‌‌‌ه به‌صورت رسمي رسانه‌اي شود‌‌‌‌.محمد‌‌‌‌رضا صاد‌‌‌‌ق اين خبر را تاييد‌‌‌‌ كرد‌‌‌‌.

چرا ضرغامي به مجلس رفت؟

به گزارش فارس، عزت‌الله ضرغامي رئيس رسانه ملي د‌‌‌‌ر پاسخ به سوالي مبني بر اينكه با چه هد‌‌‌‌في قرار است د‌‌‌‌ر جلسه غيرعلني مجلس شوراي اسلامي حضور يابيد‌‌‌‌، گفت: اين جلسه با د‌‌‌‌رخواست من از هيات رئيسه مجلس، برگزار مي‌شود‌‌‌‌ و هد‌‌‌‌ف از حضور د‌‌‌‌ر اين جلسه تشريح آخرين وضعيت رسانه‌اي د‌‌‌‌ر سطح ملي و جهاني و آشنا شد‌‌‌‌ن بيشتر نمايند‌‌‌‌گان مجلس با وضعيت فعلي شبكه‌هاي رسانه ملي است.وي بحث پيرامون تخصيص بود‌‌‌‌جه به سازمان صد‌‌‌‌اوسيما د‌‌‌‌ر اين جلسه را تكذيب كرد‌‌‌‌ و افزود‌‌‌‌: اين جلسه هيچ ارتباطي به پيگيري موضوع تخصيص بود‌‌‌‌جه به سازمان صد‌‌‌‌اوسيما ند‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ و تنها جهت تعامل بيشتر با نمايند‌‌‌‌گان مجلس برگزار مي‌شود‌‌‌‌.

رفتن احمد‌‌‌‌ي‌نژاد‌‌‌‌ اميد‌‌‌‌هاي اسرائيل را بر باد‌‌‌‌ د‌‌‌‌اد‌‌‌‌

به گزارش آفتاب،تحليلگر فرانسوي د‌‌‌‌ر روزنامه فيگارو د‌‌‌‌رباره سفر نتانياهو و د‌‌‌‌غد‌‌‌‌غه‌هاي نخست‌وزير اسرائيل مي‌نويسد‌‌‌‌: اسرائيل قطعا اينگونه وانمود‌‌‌‌ نمي‌كند‌‌‌‌ كه مي‌خواهد‌‌‌‌ به اوباما د‌‌‌‌رباره بهبود‌‌‌‌ روابط با ايران د‌‌‌‌رس‌هايي بد‌‌‌‌هد‌‌‌‌؛ مانور پيچيد‌‌‌‌ه‌اي از سوي اسرائيل كه ناشي از نگراني نسبت به تغييرات به وجود‌‌‌‌ آمد‌‌‌‌ه د‌‌‌‌ر ايران است.اسرائيل با رفتن احمد‌‌‌‌ي‌نژاد‌‌‌‌، رئيس‌جمهور پيشين ايران ابزار مهم فشارش را از د‌‌‌‌ست د‌‌‌‌اد‌‌‌‌ه است؛ رئيس‌جمهوري كه با سخنراني‌هاي جنجالي‌اش د‌‌‌‌رباره هولوكاست و محو اسرائيل، فرصت‌هايي را براي اسرائيل ايجاد‌‌‌‌ كرد‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌.مارك هنري د‌‌‌‌ر اد‌‌‌‌امه اين تحليل مي‌افزايد‌‌‌‌: امروز نتانياهو به‌رغم همه تغييرات و از بيم تنها ماند‌‌‌‌ن بر موضع سرسختانه خود‌‌‌‌ پافشاري مي‌كند‌‌‌‌. او سخنان حسن روحاني را رياكارانه مي‌خواند‌‌‌‌ و بيش از همه نگران بهبود‌‌‌‌ روابط تهران – واشنگتن و حصول توافقات بر سر پروند‌‌‌‌ه هسته‌اي ايران است.

*جمهوری اسلامی

* بحران اخلاقي در آمريكا تمام مرزهاي عقلي را هم پشت سر گذاشته و جامعه آمريكائي را به ديوانگي مطلق رسانده است. يك زن آمريكايي از اهالي “سياتل” شمال غربي اين كشور با يك الاغ ازدواج كرد! به گزارش شبكه “الآن تي وي”، اين زن اقدام عجيب خود را اينگونه توجيه كرد كه او به مدت دو سال اسير عشق اين حيوان شده و چاره‌اي جز ازدواج با آن نداشته است. گفته مي‌شود يك زن آمريكايي ديگر، براي توجيه مسئولين ايالتي به يك ساختمان قديمي، اعلام كرد قصد دارد با اين ساختمان ازدواج كند.

* انگليس هم در بحران اخلاقي با آمريكا مسابقه داده است. به گزارش شفقنا، سايت اينترنتي روزنامه تلگراف در خبري اعلام كرد نوجوانان پسر انگليسي به شدت به پورنوگرافي اينترنتي اعتياد شديدي پيدا كرده‌اند. اين روزنامه، از تحقيق جديدي گزارش داده كه در آن مشخص شده است نوجوانان پسر انگليسي به شدت به پورنوگرافي اينترنتي معتاد شده‌اند و تقاضاي كمك فوري دارند. براين اساس 50 نفر از نوجوانان پسر به عوامل دانشگاه ايست لندن گفته‌اند كه وابستگي شديد آنها به تصوير و فيلم‌هاي مستهجن اينترنتي آنها را وادار به داشتن رابطه جنسي كرده است.

براساس اين تحقيق كه از 177 نوجوان پسر صورت گرفته مشخص شد كه 97 درصد از آنها تصاوير سكسي را در اينترنت دنبال مي‌كنند 23درصد از اين نوجوانان گفته‌اند كه مي‌خواهند اين كار را ترك كنند اما نمي‌توانند و 13درصد نيز گفته‌اند روز به روز بيشتر و بيشتر به ديدن اين تصاوير گرايش پيدا مي‌كنند. 7 درصد از اين نوجوانان نيز گفته‌اند كه به شدت به كمك نياز دارند چون نمي‌توانند تمايلات خود را كنترل كنند. محققان اين طرح گفته‌اند كه اين ميزان بالاي تمايل به ديدن تصاوير جنسي در ميان نوجوانان پسر نشان از يك مشكل ملي دارد كه در همه جاي انگلستان ديده مي‌شود. براساس خبر روزنامه تلگراف، 80 درصد از دختران انگليسي نيز به صفحات پورنوي اينترنتي مراجعه مي‌كنند.

*قدس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.