سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 08:29 - چهارشنبه 10 مهر 1392

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان:

بخش کشاورزی نیازمند حمایت در سطح ملی است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان گفت: بخش کشاورزی استان به دلیل اعتبارات محدود استانی بیشتر نیازمند حمایت اعتباری در سطح ملی است.

به گزارش اصفهان شرق: مهرداد مرادمند  با بیان اینکه آبی که در کشت بهاره در اختیار کشاورزان قرار داده شد موجب تولید محصولات متنوعی در شهرستان شد اظهار داشت: محصولاتی که در شهرستان اصفهان کشت شد ذرت علوفه‌ای، پنبه، گلرنگ، سبزی و سیفی‌جات است.

وی ادامه داد: محصولات دیگری که در شهرستان کشت شد پیاز و سیب‌زمینی است که به دلیل کمبود آب با مشکل مواجه شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان افزود: در کشت بهاره امسال 8 هزار هکتار کشت ذرت داشته‌ایم که 3 هزار و 500 هکتار از آن از آب رودخانه تامین ‌شد.

این مسئول همچنین بیان داشت: محصول گلرنگ نیز 2 هزار و 500 هکتار کشت شد که 500 هکتار از آن وابسته به آب رودخانه بوده و کشت پنبه به میزان 2 هزار هکتار بود که هزار هکتار از آن از آب رودخانه تامین شد.

مرادمند با بیان اینکه کشت محصولات نام‌برده براساس رعایت الگوی کشت مناسب بوده گفت: با توجه به کمبود آب و براساس تغییر الگوی کشت، امسال به کشت محصولاتی از جمله گلرنگ که مصرف آب کمی دارد پرداختیم تا در ذخایر آبی موجود صرفه‌جویی شود.

*در صورت عدم تامین آب مورد نیاز تولید محصولات کشاورزی به یک چهارم کاهش می‌یابد

وی تاکید کرد: با توجه به وابستگی عمده کشاورزی شهرستان اصفهان به آب رودخانه زاینده‌رود در صورت عدم تامین آب مورد نیاز و رفع مشکل آب زاینده رود تولید محصولات کشاورزی در شهرستان اصفهان به یک چهارم وضع موجود کاهش می‌یابد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان افزود: در سال‌های پرآبی کشت برنج در شهرستان اصفهان حدود 3 هزار هکتار بوده است و در حال حاضر به کمبود آب به 300 هکتار رسیده کاهشی برابر یک دهم را داشته است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر در شهرستان سطح گلخانه‌ها به دلیل مصرف آب پایین در شهرستان افزایش داشته که محصولاتی از قبیل گوجه، خیار و فلفل را که علاوه بر مصرف داخلی جنبه صادراتی نیز دارد د آنها تولید می‌شود.

مرادمند در خصوص بهبود کیفیت محصولات تولید شده اضافه کرد: دراین ارتباط مبارزه بیولوژیک را بیشتر در محصولاتی که به صورت تازه مصرف می‌شود گسترش داده‌ایم که کاهش مصرف سموم شیمیایی را به همراه داشته است و استفاده شده است.

وی ادامه داد: همچنین استفاده از حشرات مفید در برابر حشرات مضر از دیگر روش‌هایی بوده که در تولید محصولات گلخانه‌ای از آنها بهره گرفته‌ایم که به میزان زیادی کاهش استفاده از سموم شیمیایی را به همراه داشته است.

* باید راهکاری اساسی برای حل مشکل آب رودخانه زاینده‌رود اتخاذ شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه بخش کشاورزی نیازمند حمایت در سطح ملی است تصریح کرد: همکاری ارگان‌ها در سطح استان و شهرستانی خوب بوده، اما به دلیل اعتبارات محدود استان بیشتر نیازمند حمایت اعتباری در سطح ملی هستیم.

وی افزود: در تمام کشورها بخش کشاورزی از سوی دولت حمایت می‌شود و کشور ما نیز که گرفتار مشکل خشکسالی بوده باید این حمایت‌ها بیش از پیش تقویت شده و دولت به کشاورزان یاری رساند.

مرادمند با بیان اینکه باید راهکاری اساسی برای حل مشکل آب رودخانه زاینده‌رود اتخاذ شود متذکر شد: اقدامات زیربنایی از قبیل احداث شبکه‌های آبیاری، استخر و لوله‌گذاری که در سطح شهرستان که در سطح شهرستان در حال انجام بود، اما به دلیل کمبود اعتبار متوقف شد می‌توانست کمک زیادی به بخش کشاورزی و پاسخگوی نیاز آنها باشد.

 

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.