سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 18:40 - پنجشنبه 02 مرداد 1393

در کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد

اعلام شکایت کشاورزان اصفهان علیه مسئولان وزارت نیرو

مدیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان گفت:کشاورزان دارای حق آبه زاینده‌رود، شکایاتی علیه مسئولان وزارت نیرو و معاونان امور آب این وزارت خانه قبلی در دادگستری مطرح کردند که به مرور زمان پیگیری می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اصفهان، اسفندیار امینی در چهل و دومین جلسه کمیته آب اتاق اصفهان یکسان سازی نقطه نظرات مسئولان استان در آمار منابع و مصارف آب و همچنین کارشناسان بخش خصوصی را گامی موثر در فهم صحیح صورت مسئله زاینده رود دانست.

وی با اشاره به مصوبه نه ماده‌ای شورای عالی آب کشور در مورد حوضه زاینده رود گفت: البته این مصوبه 11 ماده است و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی که قبلاً مصوب شده را دوباره یادآوری شده است.

وی تاکید کرد:کشاورزان حوضه زاینده رود آب را برای امنیت می‌خواهند و خواستار برهم زدن امنیت نیستند زیرا کشاورزان برای امرار معاش باید فعالیت کنند.

«خسرو کسائیان» رییس اتاق اصفهان در این جلسه خواستار همکاری بخش‌های مختلف استان اعم از دولتی و غیر دولتی در موضوع زاینده رود شد.

وی افزود:عمق فاجعه زاینده رود برای مسئولان مشخص نشده است و نباید بی آبی زاینده‌رود به مسایل امنیتی گره بخورد بلکه در فضای کارشناسی و علمی باید راهکارهای احیای این رودخانه اجرا شود.

باروری ابرها راهکار اصولی برای احیای زاینده رود نیست

«لطف علی ضیایی» دیگر عضو کمیته تصریح کرد: باروری ابرها یک امر پایدار نیست و برای احیای دریاچه ارومیه چندین بار این پروژه صورت گرفت ولی نتیجه‌ای حاصل نشد و مطرح شدن برای احیای زاینده‌رود راهکار اصولی نیست.

وی افزود: آمریکا که در حال حاضر در برخی از ایالت‌ها با خشکسالی روبه‌روست از این روش برای تأمین آب استفاده نکرده است.

«سید رسول رنجبران» عضو هیئت نمایندگان اتاق اصفهان خواستار همکاری کمیته آب اتاق اصفهان با دفتر سامان دهی آب اتاق ایران در موضوع زاینده رود شد.

«حمیدرضا مؤمنی» نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان در این جلسه با اشاره به فعالیت دفتر ساماندهی آب اتاق ایران گفت: این دفتر در اتاق ایران اطلاعات مرتبط با بخش کشاورزی و تأمین منابع و نحوه مصارف آب در این بخش را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.

90 درصد منابعی آبی در کشاورزی صرف نمی‌شود

«محمد کوشا فر» دیگر عضو کمیته آب اتاق اصفهان در این جلسه تصریح کرد: متأسفانه به طور مکرر در رسانه‌ها از سوی مسئولان مطرح می‌شود که 90 درصد منابعی آب در بخش کشاورزی صرف می‌شد و این در حالیست که این عدد در استان اصفهان صحیح نیست.

وی خواستار برگزاری همایشی با عنوان سیمای کشاورزی حوضه زاینده رود شد و گفت: برای آگاه سازی اذهان مسئولان و مردم باید میزان تولید محصولات کشاورزی و آب مصرفی در این زمینه مشخص شود.

شکایت علیه مسئولان وزارت نیرو در دستور کار کشاورزان است

«داوود ملک پور» مدیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان در این جلسه گفت:کشاورزان دارای حق آبه زاینده رود شکایاتی علیه مسئولان وزارت نیرو و معاونین امور آب این وزارت خانه قبلی در دادگستری مطرح کردند که به مرور زمان پیگیری می‌شود.

وی افزود: 50 پرونده در دادگستری اصفهان علیه سازمان‌ها و شرکت‌های پر مصرف آب زاینده رود درون استان نیز از سوی صنف کشاورزان تشکیل شده است.

بیلان آب زاینده‌رود به صورت دقیق باید مشخص شود

«مسعود برهانی» مسئول آمار و اطلاعات کمیته آب اتاق اصفهان در این جلسه گفت: بیلان آب زاینده‌رود شامل سهم استان‌ها، بخش صنعت و کشاورزی باید مشخص شود.

وی با انتقاد از مطرح شدن مصرف 90 درصدی منابع آب در بخش کشاورزی گفت: سالانه سه متر سطح آبخوان چاه‌های زیرزمینی پایین می‌رود و این تهدیدی برای استان اصفهان است.

برهانی خواستار اصلاح آمارهای ارائه شده از مصرف آب در حوضه زاینده‌رود شد.

زاینده‌رود مختص اصفهان نیست متعلق به جهان است

«فضل الله صلواتی» فعال مطبوعاتی در این جلسه گفت: مسئله زاینده رود فقط مختص اصفهان نیست بلکه کشور و جامعه بین‌الملل نسبت به این موضوع حساسیت دارند.

وی خواستار همدلی و همگرایی نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی شد و گفت: نمایندگان باید تلاش بیشتری برای احیای این رودخانه انجام دهند زیرا حیات یک استان به این رودخانه متصل است.

وی خواستار بازدید مسئولان کشور از شرق اصفهان شد و گفت: بخشی از استان اصفهان در معرض نابودی و کویر شدن است و باید همه مردم و مسئولان دست به دست هم بدهند و از کویر شدن شرق اصفهان جلوگیری کنند.

«سید مجید خشوعی» عضو کمیته آب در ادامه این جلسه با اشاره به اظهارات برخی از افراد مبنی بر بارور ساز ابرها و پر شدن آب پشت سد زاینده رود گفت: این موضوعات باعث انحراف مسئله اصلی زاینده رود است و نباید اهمیتی برای آنان قائل شد.

«بابک سپهریان» دیگر عضو کمیته در این جلسه خواستار توجه به خشکی تالاب بین‌المللی گاو خونی در کنار دریاچه ارومیه شد و گفت: متأسفانه خشک شدن تالاب گاو خونی در نزد اذهان مسئولان روشن نیست.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.