سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:00 - سه شنبه 31 تیر 1393

موسوی لارگانی در سؤال از وزیر جهاد کشاورزی:

افزایش شدید نرخ نهاده‌های کشاورزی نگران‌کننده است

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی ضمن نگران کننده بودن وضعیت افزایش قیمت‌ها، از وزیر جهاد کشاورزی خواست تا در زمینه افزایش شدید نرخ نهاده‌های کشاورزی پاسخگو باشد.

به گزارش اصفهان شرق؛ سید ناصر موسوی لارگانی  در خصوص سؤال از وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: حمایت اقتصادی از کشاورزان یکی از ضروریات دولت است، این در حالی است که تاکنون توسط وزارت جهاد کشاورزی حمایت اقتصادی چندانی از این قشر زحمتکش صورت نگرفته و فشارهایی نیز بر این افراد وارد شده است.

وی تصریح کرد: بخش کشاورزی کشور یکی از بخش‌های ارزشمندی است که می‌تواند در برابر تحریم‌های خارجی ایستادگی کند و این موضوع اهمیت این بخش را می‌رساند و لزوم اولویت کشاورزی برای مسئولان نسبت به صنعت را تبیین می‌کند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای حجتی شخص مورد اطمینان و خوبی است اما رشته تحصیلی وی ارتباطی با وزارت جهاد کشاورزی ندارد و متأسفانه این مسئله باعث بروز بسیاری از مشکلات در کشور شده و باید پذیرفت که در مدت مسئولیت ایشان در وزارت جهاد کشاورزی به طور عملی از کشاورزان حمایت نشده است.

وی افزود: وزارت جهاد سازندگی در ابتدای انقلاب به تنهایی کار چهار وزارتخانه مستقل را انجام می‌داد، اما اکنون تنها نامی از جهاد باقی مانده است.

موسوی لارگانی تصریح کرد: مسئولان وزارتخانه در توجیه افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی عنوان می کنند که مواد اولیه گران شده، این در حالی است که هیچ اقدامی برای خرید محصولات کشاورزی با نرخ عادلانه صورت نگرفته در حالی که اگر قیمت نهاده‌های کشاورزی افزایش می‌یابد، باید قیمت خرید محصولات نیز افزایش یابد.

وی تصریح کرد: هزینه تولید یک کیلو کاهو 400 تومان است این در حالی است که در حال حاضر دلالان تنها 30 تومان برای خرید هر کیلو کاهو به کشاورزان می‌پردازند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر هزینه‌ای که از سوی دولت به عنوان خسارت به کشاورزان پرداخت می‌شود در هر هکتار 60 هزار تومان است این در حالی است که اگر کشاورز علف هرز می‌کاشت اکنون می‌توانست محصول به دست آمده خود را از هر هکتار 300 هزار تومان به فروش برساند.

وی ادامه داد: متأسفانه کشاورزی غرب استان اصفهان به مرز نابودی رسیده و تدبیری برای اصلاح روش‌های آبیاری نیز نمی‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگوی افزایش شدید نرخ نهاده‌های کشاورزی مانند بذر، کود و سموم باشند و نکته دیگر اینکه تمامی وزیران باید تلاش کنند مسائل کشاورزان کشور را حل کنند.

وی ادامه داد: برخی از نمایندگان به من می گویند که در شرایط کنونی سؤال از وزیر جهاد کشاورزی درست نیست، اما من باید بگویم که هم اکنون تمام کشور در بخش کشاورزی دارای مشکلاتی هستند از طرفی دیگر برخی مشکلات در حوزه کشاورزی میان وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی تبادل می‌شود و مسئولان آن هیچ جوابی برای این مشکلات ندارند و توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند.

این نماینده مجلس افزود: قطعا کسانی باید در رأس کار قرار گیرند که با مشکلات کشاورزان آشنا باشند از طرف دیگر در چند سال اخیر گندم کاران با مشکلات بسیاری روبرو بودند که با توجه به بالا بودن هزینه تولید بروز مشکلاتی موجب توقف تولید این محصول می‌شود.

وی ادامه داد:‌ سال گذشته متأسفانه قیمت جو از قیمت محصول گندم بیشتر بود حال کشاورزان با چه امیدی کار کنند از این رو مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نباید مسائل و مشکلات را توجیه کنند بلکه به صورت صادقانه باید برنامه‌ها و اقدامات خود را ارائه کنند از طرفی دیگر شاهد هستیم که قانون ناظران کشاورزی حدود دو سال است که از سوی وزارت جهاد کشاورزی اجرایی نشده است همچنین چاه‌های کشاورزی در چند سال اخیر دچار مشکلات بسیاری بوده است.

موسوی لارگانی با تأکید بر اینکه هم اکنون باغات کشاورزی با 50 سال قدمت در شرق و غرب استان اصفهان خشک شده‌اند، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی سالانه بودجه‌ای را برای برگزاری همایش‌ها اختصاص می‌دهد، اما متأسفانه برای تغییر الگوی مصرف کودهای شیمیایی با کودهای استاندارد هیچ اقدامی نشده است.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.