سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:00 - سه شنبه 31 تیر 1393

آیت‌الله ناصری:

نشناختن خدا علت مستجاب نشدن دعاهای انسان است

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه اصفهان گفت: نشناختن خدا علت مستجاب نشدن دعاهای انسان است.

به گزارش اصفهان شرق؛ آیت‌الله محمد ناصری ظهر امروز در مسجد کمرزرین اصفهان، صحیح و سنجیده دعا کردن را مهم دانست و اظهار داشت: زمانی که انسان می‌خواهد دعا کند باید بسنجد که چه دعایی می‌خواهد بکند.

وی ادامه داد: انسان باید در نظر بگیرد چه دعایی می‌خواهد بکند و دعایی که می‌کند آیا برای آخرت او فایده‌ای هم دارد، انسان نباید فقط مادیات و مسائل دنیایی و امور دنیایی را برای دعا کردن در نظر بگیرد، بلکه باید در دعا کردن به آخرت توجه داشت.

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه اصفهان، شناخت سعادت و شقاوت را یکی از شروط دعا کردن دانست و افزود: انسان باید پس از شناخت سعادت و شقاوت خود دست به دعا بردارد و از خداوند طلب عافیت و صلاح خود را بکند.

آیت‌الله ناصری، دعا را راهی برای ارتباط بین خالق و مخلوق عنوان کرد و گفت: خداوند متعال دعای انسان را مستجاب می‌کند، اما باید شخص وقتی که دست به دعا برمی‌دارد نتیجه دعای خود را بداند و در نظر داشته باشد با این دعا آخر و عاقبت او چه می‌شود و آیا این دعایی که می‌کند به صلاح او هست یا نه.

وی عنوان داشت: دلیل اینکه برخی دعاها مستجاب نمی‌شود این است که انسان شناخت کافی و صحیح از خداوند ندارد و زمانی که کسی خداوند را نمی‌شناسد، طبعاً از دستور خدا هم پیروی نمی‌کند، انسان هر قدر هم به معارف دینی اهمیت بدهد و اهل عبادات و اعمال باشد تا زمانی که اهل عمل نباشد به نتیجه‌ای نمی‌رسد و اعمال او فایده‌ای ندارد.

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه اصفهان در پایان با اشاره به شرط تسلیم بودن برای بندگی کردن خدا، ابراز کرد: برخی دعاهایی که می‌کنیم به صلاح ما نیست که مستجاب شود و خداوند در زمان مناسب و وقتی به صلاح باشد آنها را مستجاب می‌کند، انسان نباید حاجتی را به زور از خدا بخواهد زیرا این کار نتیجه‌ای جز پشیمانی ندارد.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.