سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 16:05 - دوشنبه 30 تیر 1393

توسط کشاورزان شرق اصفهان صورت گرفت

ساماندهی زاینده‌رود به منظور جلوگیری از تولید محصولات غیربهداشتی

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان گفت: کشاورزان شرق اصفهان اقدام به ساماندهی رودخانه زاینده‌رود در پایین‌دست کرده‌اند که این امر سبب پیشروی پساب فاضلاب در رودخانه شده و از تولید محصولات غیربهداشتی نیز جلوگیری شده است.

به گزارش اصفهان شرق: حسین محمدرضایی در خصوص استفاده کشاورزان از پساب برای آبیاری مزارع خود، اظهار کرد: پساب فاضلاب جنوب شهر اصفهان که به صورت نیمه‌خام وارد رودخانه می‌شد، توسط کشاورزان حاشیه زاینده‌رود برداشت و با آن کشت‌های مختلفی تولید می‌کردند.

وی تصریح کرد: کشاورزان شرق اصفهان اقدام به ساماندهی رودخانه زاینده‌رود در پایین‌دست نموده و قسمتی از دو سمت رودخانه را با ایجاد جاده برای سهولت در رفت ‌و آمد و سرکشی برای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز مجدد، آماده کردند و با ایجاد کانالی در وسط رودخانه به وسیله بیل مکانیکی آب را به جلو هدایت کردند که با این اقدام با باز شدن آب در زاینده رود آب با کمترین پِرت (هدررفت) به انتهای زاینده رود خواهد رسید.

عضو کمیته استانی پیگیری مسائل و مشکلات زاینده‌رود اضافه کرد: با این اقدام پساب فاضلاب در رودخانه به دلیل عدم برداشت و نبودن مانع در مسیر تاکنون 30 کیلومتر نسبت به قبل پیشروی کرده و از تولید محصولات غیربهداشتی نیز جلوگیری شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بعضی از صنایع به دلیل نیاز آبی بالا و کاهش منابع آبی اقدام به بازچرخانی پساب خود کرده‌ و دوباره از آن استفاده می‌کنند و این کار مهم باید خیلی زودتر از اینها صورت می گرفت تا استان با این کمبود آب مواجه نمی‌شد.

محمدرضایی ادامه داد: همچنین در نشستی با وزیر نیرو در 19 فروردین‌ماه طبق مصوبه‌ای مقرر شد صنایع و فضای سبزی شهری در آینده نزدیک از آب زاینده‌رود استفاده نکنند و پساب‌های فاضلاب را تصفیه و استفاده کنند.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.