سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:30 - دوشنبه 30 تیر 1393

بعد از فاجعه بر سر زاينده رود، مادي ها و درختان شهر؛

طاعون تشنگي به خانه اصفهاني ها مي رسد!

زاينده رود مرد؛ مادي ها كشته شدند؛ حال اين طاعون به در خانه اصفهاني ها خواهد رسيد تا تابستان گرم و طاقت فرسا را بلاي جانسوز تبديل كند؛ هرچند بارها از تريبون هاي مختلف بر رفع بحران هشدار داده شده بود اما اين بحران هنوز در پيچ و خم هاي نام هاي خزر تا خليج فارس، تونل گلاب و سوم يا بهشت آباد و باروري ابرها در حال گذر است….

به گزارش اصفهان شرق؛ هرچند زاينده رود شاهرگ حياتي اصفهان و مادي ها شريان هايي هستند كه از اين شاهرگ منشعب شده و در بطن شهر گسترده شده اند اما ديگر از اين شاهرگ خبري نيست؛ به گونه اي كه قلب اصفهان با شريان هاي زيرزميني باقي مانده از اين شاهرگ در حال تپيدن است و هشدار از فاجعه اي بزرگ مي دهد كه اگر قلب نصف جهان احيا نشود؛ فاجعه اي بزرگ در شهر رخ مي دهد؛ رويداد بزرگي که طي دوسال گذشته كارشناسان حوزه های مختلف هشدارهایی در مورد تاثیرات خشکی رودخانه در زمینه های مختلف دادند و بارها تاكيد كردند كه اگر تصمیمات دقیق، کارشناسی و اجرایی اتخاذ نگردد و وضعیت به همین صورت و به مراتب خطرناک‌تر و غیرقابل جبران خواهدبود.
اين درحالي است كه از دو سال پيش شهردار اصفهان هشدا داده بود و در مصاحبه اي اعلام كرد بزرگترین مشکل این کلان شهر آب است و در صورتی که این مسئله رفع نشود در آینده بسیار نزدیک خطرات و مشکلاتی برای اعتبار، سلامت و امنیت اصفهان به وجود خواهد آمد.

دکتر سقاییان نژاد از خدشه دار شدن جو اکوسیستم زندگی اصفهانی ها در صورت حل شدن مسئله آب سخن به میان آورد و افزود: با ادامه این روند شهری را در کویر خواهیم داشت خلاصه زندگی در این کویر بدون هیچ امکانات و پیش بینی های لازم بسیار دشوار است.
وی با تاکید بر این که مدنیت اصفهان به زاینده رود زنده است بیان کرد: لازم است همه تلاش نمایند راهکارهای پایداری جریان آب در زاینده رود را بررسی کنندالبته برخی از این راه حل ها روشن است.
با وجود هشدارهاي بسيار اما گوش شنوايي در بالادست وجود نداشت و ندارد و حق آبه هاي عادلانه محور شيخ بهايي زير پاها له شد وخاصيت و كاركرد گذشته خود را ازدست داد. حال رگ هاي اصفهان مسدود شده و بنا به گفته معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان اگر زاینده رودی نبود اصفهانی هم وجود نداشت ؛ زنده رود سر منشا تمدن عظیم است لذا لازم است میراث طبیعی آن حفظ شود همچنین دلایل این که شهر اصفهان سر منشا بسیاری از موفقیت ها و برکات در کشور می باشد، رودخانه زاینده رود است.

حال با فرا رسيدن فصل گرماي تابستان ديگر هشدارها و فاجعه در كمين زاينده رود چهر هزار ساله ، ماديهاي چهار صد ساله ،درختان صدساله و فضا سبز چند دهه نيست بلكه اين بار خود اصفهاني ها را نشانه گرفته كه اگر با قناعت و صرفه جويي اين بحران را طي نكنند تشنگي به خانه ها رخنه مي كند تا بلايي كه بر رودخانه شان و ماهي هايي كه از بي آبي جان دادند يادي كنند.
رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان با اشاره به مشكل آب اصفهان گفت:: مشکل آب جدی است و با توجه به محدودیت منابع آب نیاز است که مدیریت لازم جهت استفاده مناسب از این منابع محدود به عمل آید و کمیته فرهنگ شهروندی و رسانه ها به خصوص مجموعه رسانه شهرداري به اندازه کافی به این امر بپردازند زيرا در صورت عدم رعایت صرفه جویی تابستان سختی را در پیش رو خواهیم داشت.
مهندس رضا اميني اذعان داشت: برداشت هاي بي رويه از منابع آب آينده مبهمي را براي آب شرب اصفهان رقم مي زند كه بايد اطلاع رساني لازم در اين زمينه انجام و با حساسيت به اين موضوع پرداخته شود.
با اين اوصاف ديگر از طرح هاي شعار گونه خزر، خليج فارس، تونل يا ابر گذشته و اين بار مسكن صرفه جويي و قناعت اصفهاني ها است كه آنها را فقط از جيره بندي و بي آبي و در آخر طاعون تشنگي نجات مي دهد بنابراين مشاركت مردم در مايه حيات بسيار نقش آفرين است.

منبع: ایمنا

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “طاعون تشنگي به خانه اصفهاني ها مي رسد!”

  1. Behnam گفت:

    انتقال آب نه تنها باعث جاری شدن آب در زاینده رود نمی شود،بلکه خشکسالی بیش از پیش را نیز به ارمغان می آورد…بگذارید زاینده رود مسیر ناریخی خود را طی کند بدون هیچگونه سد و تونل انتقال آبی…به جای این کارها فکری به حال ذوب آهن و برنج کاری غرب اصفهان بکنبد….به جای این کار ها فکری به حال چمن کاری های شهر اصفهان بکنید….ذوب آهن را کنار آب ببرید نه آب را کنار ذوب آهن…مثل زمان مادها و انسان های اولیه جمعیت را کنار آب ببرید نه آب را کنار جمعیت و از توسعه ی بی رویه و بدون برنامه ی شهر اصفهان جلوگیری کنید.

    این قدر منفعت طلب و انحصار طلب نباشید تا همه چیز درست شود

    بگدارید زاینده رود مسیر تاریخی خود را طی کند،بدون تونل اتنقال آّب

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.