سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:00 - دوشنبه 30 تیر 1393

آیت‌الله مهدوی:

عشق به خدا بهترین راه بندگی پروردگار است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: کسانی که بندگی پروردگار را فقط از راه عقلی انجام می‌دهند، در مواردی با کمبود برهان و استدلال عقلی مواجه می‌شوند بنابراین عشق به خدا بهترین، راه بندگی پروردگار است.

به گزارش اصفهان شرق؛ آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی شامگاه جمعه در جمع مردم روزه‌دار اصفهانی با اشاره به ابعاد بندگی خداوند متعال اظهار کرد: انسان ها معمولا از دو راه عقلی و استدلالی و یا راه محبت و اشتیاق بندگی و عبادت خداوند را انجام می‌دهند.

وی با بیان این که راه استدلال عقلی برای اطاعت از خداوند راهی است که از بیرون فشار می‌آورد، بیان کرد: راه محبت اطاعت خداوند، انسان را از درون جلو می‌برد و کسی که در دلش محبت خداوند را دارد، از درون به سمت بندگی خدا کشیده می‌شود.

امام جمعه موقت اصفهان بیان کرد: اگر این محبت الهی وجود نداشته باشد و فرد فقط با دلیل عقلی بخواهد عبادت کند، در برخی مواقع توانایی و استدالالی برای اطاعت و عبادت ندارد.

وی با بیان این که راه عقلی صحیح و درست است، خاطرنشان کرد: کسانی که بندگی پروردگار را فقط از راه عقلی انجام می‌دهند در مواردی با کمبود برهان و استدلال عقلی مواجه می‌شوند.

آیت‌الله مهدوی تصریح کرد :کسی که با محبت خداوند و اشتیاق به او عبادت و بندگی می کند، از نیروی درونی برخوردار است که او را به سمت جلو پیش می‌برد و وقتی دلیل عبادت تنها و تنها عقلی باشد کارآیی کاملی ندارد و پای استدلالیان چوبین بود.

وی خاطرنشان کرد: استدلال عقلی پشتوانه خوبی برای بندگی حضرت حق نیست چرا‌که در جاهایی نمی‌توان دلیل عقلی داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مثلا در مورد فرو دادن خشم، استفاده نکردن از پول حرام استدلال عقلی پاسخگو نیست، گفت: کسانی که با استدلال عقلی عبادت می‌کنند، برای انجام ندادن برخی امور و یا انجام دادن برخی کارها دلیل عقلی نمی‌یابند.

وی با بیان اینکه اگر عشق به خدای متعال در دل کسی قرار گیرد، کارهایی می کند که شاید استدلال عقلی آن را نپذیرد، افزود: انجام مستحبات علاوه بر انجام واجبات از اموری است که فر در اثر عشق الهی آن را انجام می‌دهد و در برخی مواقع استدلال عقلی هم برای آن وجود ندارد.

امام جمعه موقت اصفهان درباره عشق خداوند خاطرنشان کرد: عشق خداوند شدت درک و عقل است و این عشق چیزی فوق عقل نیست بلکه همان عقل است.

منبع: تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.