سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:00 - دوشنبه 30 تیر 1393

یادداشت/

هیچ خودرویی در اصفهان طعم بنزین یورو 4 را نچشیده است

تاکنون زمان‌های متفاوتی برای تولید و توزیع سوخت یورو 4 در اصفهان عنوان شده، اما توزیع یورو 4 در کلان‌شهر اصفهان همچنان از دروازه و گذر وعده و وعید‌ها عبور نکرده است.

به گزارش اصفهان شرق؛  اصفهان یکی از کلان‌شهرهای آلوده کشور است که سال‌هاست با معضل بزرگ آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند، البته آلودگی هوای این کلان‌شهر ناشی از عوامل مختلفی است، اما فعالیت صنایع بزرگ مانند نیروگاه‌ها، پالایشگاه، سنگ‌بری‌ها، کوره‌های آجرپزی و دیگر صنایع مهم در محدوده این کلان‌شهر و تردد خودروهای سبک و سنگین از مهم‌ترین عوامل آلوده بودن کلان‌شهر اصفهان است.

البته تردد خودروهای فرسوده نیز در کلان‌شهر اصفهان نیز یکی دیگر از دلایل آلوده بودن هوای اصفهان است، اما از همه این‌ها مهم‌تر سوخت خودروهای فعال در سطح شهر نیز باری به دوش آلاینده‌های جوی اصفهان اضافه کرده است، چراکه سوخت این خودروها استاندارد نیست و همچنان در اصفهان از سوخت یورو 2 و 3 استفاده می‌شود، در صورتی که بر اساس مصوبه دولت بنزین یورو 4 باید طی چند سال گذشته در اصفهان توزیع می‌شد.

با وجود این تفاسیر به نظر می‌رسد که طی این چند سال مسئولان تولید و توزیع بنزین یورو 4 را در اصفهان پشت گوش انداخته و توجه چندانی به توزیع این سوخت به منظور کاهش آلاینده‌های جوی اصفهان نداشته‌اند، اما در شهرهای دیگر مانند تهران و اراک این سوخت توزیع شده است.

البته زمانی که عنوان شد بنزین یورو 4 در اصفهان تولید و توزیع شود، شاید آلاینده‌های جوی اصفهان چندان افزایش نیافته بود و اگر این سوخت در آن زمان در اصفهان توزیع می‌شد، می‌توان گفت که این سوخت استاندارد است، اما هرساله آلاینده‌های جوی اصفهان افزایش یافته است و شاید دیگر این سوخت نیز استاندارد نباشد و امروز باید از ضرورت توزیع بنزین یورو 5 در اصفهان صحبت کنیم.

طی سال‌های گذشته زمان‌های متفاوتی برای تولید و توزیع بنزین یورو 4 در اصفهان عنوان شده بود، اما هیچ یک از این زمان‌ها محقق نشد و هنوز که هنوز است، بنزین یورو 4 در جایگاه‌های سوخت موجود در اصفهان عرضه نشده و هیچ خودرویی در اصفهان طعم بنزین یورو 4 را نچشیده است.

اما با وجود تمام این موارد طی روزهای گذشته خانم ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در جلسه‌ای اعلام کرده بود که بنزین یورو 4 از مهر ماه امسال در اصفهان توزیع می‌شود، اما مردم اصفهان از مدت‌ها پیش تاکنون در راستای تولید و توزیع بنزین یورو 4 در اصفهان تنها وعده‌هایی را در حد حرف شنیده‌اند و هیچ یک از این وعده‌ها در زمان‌های مقرر عملیاتی نشده است، اما امیدواریم که این بار در مهر ماه امسال به این وعده خود جامه عمل بپوشاند تا شاید با توزیع این بنزین بخشی از آلاینده‌های جوی اصفهان برطرف شود و مردم بتوانند تا حدودی نفسی تازه کنند.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.